ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | EEE435 | ||||||||
Ders İsmi: | YÜKSEK GERİLİM TEKNİĞİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Turan HOCAOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Ahmet Turan Hocaoğlu | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders temelde yüksek gerilim mühendisliği sistemlerine bir giriş niteliğindedir. İzolasyon malzemesi, sıvılar, gazlar ve katı malzemeler hakkında bilgi verilmektedir Öğrenciler yüksek gerilim tekniklerinin temellerini öğrenirler. 1. Yalıtım malzemeleri ve bunların elektrik ve elektronik mühendisliğindeki uygulamaları hakkında bilgi edinir, 2. Yalıtım malzemelerindeki (katılar, sıvılar ve gazlar) arıza oalyı 3. Yüksek dc, ac ve impuls gerilim ve akımlarının oluşturulması ve ölçülmesi, 4. Elektrik enerjisi iletim sistemlerinde aşırı gerilim olayları ve izolasyon koordinasyonu, 5. yüksek gerilim test teknikleri, cihaz ve ekipmanların testleri ve yüksek gerilim laboratuvarlarının planlanması. 6. yüksek gerilim ölçüm metotları |
Dersin İçeriği: | Bu ders, elektrik teçhizatının tasarımı ve geliştirilmesinde yer alan sektördeki güç mühendislerinin yanı sıra elektrik tedariki ve hizmet kuruluşlarındaki mühendislere hizmet etmeyi amaçlamaktadır. Yalıtım malzemeleri, arıza olayları, aşırı gerilim ve test teknikleri ile ilgili en son bilgileri sağlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yüksek gerilim teknikleri hakkında bilgi sahibi olur 2) Yüksek gerilim izolasyonunun önemini anlar 3) Tesisat ekipmanları için hangi izolasyon malzemesinin seçileceğini analiz edebilme 4) Katı, sıvı ve gaz izolasyon malzemelerini kullanmayı anlar 5) Yüksek dc, ac ve impuls gerilimlerioluşturmayı öğrenir 6) Arıza olayları hakkında bilgi edinir 7) Elektrik enerjisi iletim sistemindeki aşırı gerilim olayları ve yalıtım koordinasyonu hakkında bilgi edinir 8) Yüksek gerilim test tekniklerini öğrenir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yüksek gerilim tekniklerine giriş | |
2) | Güç sistemlerinde aşırı gerilimler | |
3) | Dielektrik gazlar | |
4) | Gazlardaki arıza, Townsend kriterleri | |
5) | Gazlardaki arıza, Streamer kriterleri | |
6) | Katı ve sıvı dielektriklerde arıza | |
7) | HV üretimi (yüksek gerilim) | |
8) | HV ölçümü | |
9) | Ara sınav | |
10) | Arıza Oalyı | |
11) | Parafudrlar | |
12) | İzolasyon koordinasyonu | |
13) | Problemeler ve çözümleri | |
14) | Konuların gözden geçirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | • High voltage Engineering, Prof. Dr. M. S. Naidu, Prof. Dr. V. Kamaraju, Mc Graw Hill, ISBN: 978-1-25-906289-6 |
Diğer Kaynaklar: | High Voltage Engineering: Fundamentals, E. Kuffel, W. S. Zaengl, j. Kuffel, Sarma, Planta Tree, ISBN: 0 7506 3634 3 Çözümlü Problemlerle yüksek Gerilim Tekniği, Prof. Dr. Özcan Kalenderli, Birsen Yayınevi, ISBN: 9755114203 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya süreci istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | ||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | ||||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | ||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | ||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | ||||||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
12) Elektrik ve Elektronik mühendisliği bağlamında iletişim, kontrol, güç elektroniği ve bilgisayar alanlarında temel bilgileri uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 2 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya süreci istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 2 |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 2 |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 3 |
12) | Elektrik ve Elektronik mühendisliği bağlamında iletişim, kontrol, güç elektroniği ve bilgisayar alanlarında temel bilgileri uygulama becerisi | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 7 | 35 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 98 |