ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: EEE435
Ders İsmi: YÜKSEK GERİLİM TEKNİĞİ
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Turan HOCAOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Ahmet Turan Hocaoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders temelde yüksek gerilim mühendisliği sistemlerine bir giriş niteliğindedir. İzolasyon malzemesi, sıvılar, gazlar ve katı malzemeler hakkında bilgi verilmektedir
Öğrenciler yüksek gerilim tekniklerinin temellerini öğrenirler.
1. Yalıtım malzemeleri ve bunların elektrik ve elektronik mühendisliğindeki uygulamaları hakkında bilgi edinir,
2. Yalıtım malzemelerindeki (katılar, sıvılar ve gazlar) arıza oalyı
3. Yüksek dc, ac ve impuls gerilim ve akımlarının oluşturulması ve ölçülmesi,
4. Elektrik enerjisi iletim sistemlerinde aşırı gerilim olayları ve izolasyon koordinasyonu,
5. yüksek gerilim test teknikleri, cihaz ve ekipmanların testleri ve yüksek gerilim laboratuvarlarının planlanması.
6. yüksek gerilim ölçüm metotları
Dersin İçeriği: Bu ders, elektrik teçhizatının tasarımı ve geliştirilmesinde yer alan sektördeki güç mühendislerinin yanı sıra elektrik tedariki ve hizmet kuruluşlarındaki mühendislere hizmet etmeyi amaçlamaktadır. Yalıtım malzemeleri, arıza olayları, aşırı gerilim ve test teknikleri ile ilgili en son bilgileri sağlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yüksek gerilim teknikleri hakkında bilgi sahibi olur
2) Yüksek gerilim izolasyonunun önemini anlar
3) Tesisat ekipmanları için hangi izolasyon malzemesinin seçileceğini analiz edebilme
4) Katı, sıvı ve gaz izolasyon malzemelerini kullanmayı anlar
5) Yüksek dc, ac ve impuls gerilimlerioluşturmayı öğrenir
6) Arıza olayları hakkında bilgi edinir
7) Elektrik enerjisi iletim sistemindeki aşırı gerilim olayları ve yalıtım koordinasyonu hakkında bilgi edinir
8) Yüksek gerilim test tekniklerini öğrenir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yüksek gerilim tekniklerine giriş
2) Güç sistemlerinde aşırı gerilimler
3) Dielektrik gazlar
4) Gazlardaki arıza, Townsend kriterleri
5) Gazlardaki arıza, Streamer kriterleri
6) Katı ve sıvı dielektriklerde arıza
7) HV üretimi (yüksek gerilim)
8) HV ölçümü
9) Ara sınav
10) Arıza Oalyı
11) Parafudrlar
12) İzolasyon koordinasyonu
13) Problemeler ve çözümleri
14) Konuların gözden geçirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • High voltage Engineering, Prof. Dr. M. S. Naidu, Prof. Dr. V. Kamaraju, Mc Graw Hill, ISBN: 978-1-25-906289-6
Diğer Kaynaklar: High Voltage Engineering: Fundamentals, E. Kuffel, W. S. Zaengl, j. Kuffel, Sarma, Planta Tree, ISBN: 0 7506 3634 3
Çözümlü Problemlerle yüksek Gerilim Tekniği, Prof. Dr. Özcan Kalenderli, Birsen Yayınevi, ISBN: 9755114203

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1 1 1 1 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya süreci istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1 1 1 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1 1 1 1 1 1 1 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
12) Elektrik ve Elektronik mühendisliği bağlamında iletişim, kontrol, güç elektroniği ve bilgisayar alanlarında temel bilgileri uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 2
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya süreci istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 2
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 2
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 3
12) Elektrik ve Elektronik mühendisliği bağlamında iletişim, kontrol, güç elektroniği ve bilgisayar alanlarında temel bilgileri uygulama becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 7 35
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü 98