EEE457 SAYISAL GÖRÜNTÜ İŞLEMEPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: EEE457
Ders İsmi: SAYISAL GÖRÜNTÜ İŞLEME
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Yıldıray YALMAN
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. Yıldıray YALMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı temel sayısal görüntü işleme yöntemlerini öğretmektir. Dersi başarı ile bitiren öğrencilerin aşağıdaki kazanımlara sahip olması amaçlanmaktadır:
 Sayısal görüntü işleme temellerini tanımlar,
 Sayısal görüntü işlemede kullanılan görüntü dönüşüm yöntemlerini kategorize eder,
 Sayısal görüntü işlemede kullanılan uygun görüntü iyileştirme tekniklerini belirler,
 Sayısal görüntü işlemede kullanılan görüntü onarım teknikleri ve yöntemlerini açıklar,
 Sayısal görüntü işlemede kullanılan görüntü sıkıştırma ve bölütleme yöntemlerini Matlab kullanarak uygular.
Dersin İçeriği: Bu ders sayısal görüntü işleme ilkeleri, araçları, teknikleri ve algoritmalarına ilişkin konuları ile görüntü analizi, filtreleme, bölütleme ve örüntü tanıma konularını içerir. Ayrıca bazı ödevler için bir görüntü işleme yazılım (MATLAB) aracı öğretimini de içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Makine görme sistemlerinin tasarımındaki temel zorlukları açıklar.
2) Görüntü elde etme, depolama, geliştirme, bölütleme, gösterim ve açıklama ile ilgili genel işlemleri açıklayabilir.
3) MATLAB kullanarak tek renkli yanı sıra renkli görüntüler için filtreleme ve temel görüntü işleme algoritmalarını uygulayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sayısal görüntü işleme temelleri
2) Matlab görüntü işleme aracı ve temel uygulamalar
3) Temel görüntü işleme konuları: Sayısal imge, sayısal/analog video, piksel, çözünürlük, bit derinliği, renkler ve dosya tipleri.
4) Sayısal imge dosya tipleri: raw, yuv, tiff, bmp, jpeg. Temel imge işlemleri: Döndürme, aynalama, yeniden boyutlandırma.
5) Görüntü iyileştirme, parlaklık ve karşıtlık ayarları: Eşikleme, tersleme, histogram, karşıtlık yayma
6) Piksel komşuluk işlemleri: Konvolüsyon, alçak ve yüksek geçiren filtre, Ortanca filtresi, Kenar bulma ve Korelasyon
8) Renk uzayları: RGB, HSI, YUV, CMYK, vb.
8) Arasınav
9) Frekans uzayı, filtreleme, faz korelasyonu
10) Morfolojik işlemler: Yayma, Erozyon, Açma, kapama
11) Kayıplı ve kayıpsız sıkıştırma, JPEG
12) İmge bölütleme
13) İmge gösterimi ve betimleme
14) Nesne Tanıma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: R.C. Gonzalez, R.E. Woods, S.L. Eddins, “Digital Image Processing Using Matlab”, Prentice Hall, 978-0130085191.
Diğer Kaynaklar: 1. R.C. Gonzalez, R.E. Woods, “Digital Image Processing”, Prentice Hall, 9780133356724, 2017.
2. Al Bovik, “The Essential Guide to Image Processing”, Elsevier, 2nd Edition, 978-0-12-374457-9.
3. A. Murat Tekalp, “Digital Video Processing”, Prentice Hall, 978-0131900752.
4. J.G. Proakis, D. G. Manolakis, “Digital Signal Processing: Principles, Algorithms, and Applications”, Prentice Hall, 978-0133737622.
5. S. Mitra, “Digital Signal Processing: A Computer-Based Approach”, McGraw-Hill, 978-0077366766

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi
2) Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi
2) Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Küçük Sınavlar 4 % 15
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 45
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 55
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Ödevler 3 5 15
Küçük Sınavlar 4 3 12
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü 124