EKONOMİ VE FİNANS
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: EF211
Ders İsmi: MATEMATİKSEL İKTİSAT
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 1 2.5 6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: EF124 - MATEMATİK II
EF 124 - MATEMATİK II
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Sahibe Meral ÇAKICI
Dersi Veren(ler): S. Meral Çakıcı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1.Öğrencilere iktisat teorisinde kullanılan matematiğin temellerini kazandırmak
2. Öğrencilerin, talep ve arz teorisi, endüstriyel organizasyon, emek piyasaları ve büyüme teorisi gibi alanlarda matematik kullanımına ilişkin bilgi sahibi olmalarını sağlamak
Dersin İçeriği: Bu ders ekonomik uygulamalar ve analizler için gerekli olan matematiksel tekniklerin öğrenciye aktarılmasını amaçlamaktadır. Bu yöntemler öğrencilerin modern ekonomik teorileri derinlemesine anlamasını sağlayacak ve yapacağı analizlerde, mikro ve makroekonomik uygulamalarla ilgili çalışmalarda öğrenciye analitik bir perspektif kazandıracaktır. Böylelikle ekonomik soruların yanıtlanmasında hangi tekniğin kullanılması gerektiğinin tespiti ve doğru uygulanması sağlanarak çözümleme becerisi sağlanacaktır. Bu çerçevede statik, dinamik ve istikrarlı modeller, optimizasyon teknikleri, lineer modeller ve matris cebiri gibi konular kapsanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. İktisatta kullanılan matematiğe ilişkin temel kavramları tanımlayabileceklerdir.
2) II. Tek değişkenli kalkülüs ve optimizasyon konularını açıklayabilecek ve uygulayabileceklerdir.
3) III. Tek değişkenli fonksiyonların sürekliliği, türev ve diferansiyeli, ve optimizasyonu konularını açıklayabilecek ve uygulayabileceklerdir
4) IV. Çok değişkenli fonksiyonlar için kalkülüs ve optimizasyon konularında analiz yapabileceklerdir
5) V. Kısıtlı optimizasyon ve bunun ekonomik uygulamaları konularını tanımlayabilecek ve bu konularda değerlendirmeler yapabileceklerdir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Matematiksel İktisada Giriş, Temel Kavramlar
2) Temel Matematik Tekrarı
3) Diziler, Seriler, Limitler
4) Tek Değişkenli Kalkülüs ve Optimizasyona Giriş
5) Fonksiyonların Sürekliliği
6) Tek Değişkenli Fonksiyonlar için Türev ve Diferansiyel
7) Tek Değişkenli Fonksiyonların Optimizasyonu
8) Arasınav
9) Çok Değişkenli Kalkülüse Giriş
10) Çok Değişkenli Fonksiyonların Optimizasyonu
11) Kısıtlı Optimizasyon
12) Ekonomik Uygulamalar-Talep Teorisi, Arz Teorisi
13) Ekonomik Uygulamalar-Endüstriyel Organizasyon
14) Ekonomik Uygulamalar-Emek Piyasaları, Büyüme Teorisi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Mathematics for Economists” by Carl P. Simon and Lawrence Blume, W. W. Norton & Company, 1994.

“Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences” by Ernest F. Haeussler, Richard S. Paul and Richard J. Wood, Pearson, 2014.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Öğrenme Çıktıları
1) Ekonomi ve finans alanı ile ilgili teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki karşılıklarını değerlendirme becerisi 1 1 1 1 1
2) Akademik, işletme, ve politika odaklı yazılı ve görsel kaynakları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgileri edinme becerisi
3) Ekonomi ve finans alanına ilişkin bilgileri teknik ve bilgisayar destekli enstrümanlara işleyerek bilgi elde etme becerisi
4) Edinilen bilgileri ekonomi ve finans alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) araştırma raporu veya makalesi şeklinde Türkçe veya İngilizce olarak sunma becerisi
5) Karar alma ve uygulama ile alınan kararları davranış haline getirmede ekonomi ve finans alanına ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1
6) Ekonomi ve finans alanı, ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile sinerji halinde çok disiplinli yorum üretme ve analiz yapma becerisi 1 1 1 1 1
7) Etik ve mesleki sorumlulukları özümseme ve doğru tartabilme becerisi
8) Türkçe ve İngilizce üst düzey etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisi
9) Ekonomi ve finans disiplininin küresel bağlamda etkisinin özümsenmesi için gerekli olan geniş kapsamlı bir anlayışa sahip olmak 1 1 1 1 1
10) Yaşam boyu öğrenim becerisini kazanmış olmak 1 1 1 1 1
11) Güncel konulara ilişkin geniş bilgi sahibi olmak
12) Yeniliğe ve değişen koşullara karşı açık ve uyumlu olmak
13) Veri analizi yolu ile bilgi ve çıkarım elde edebilmek için gerekli teknik bilgilere teorik ve pratik bağlamında sahip olmak 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Ekonomi ve finans alanı ile ilgili teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki karşılıklarını değerlendirme becerisi 3
2) Akademik, işletme, ve politika odaklı yazılı ve görsel kaynakları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgileri edinme becerisi
3) Ekonomi ve finans alanına ilişkin bilgileri teknik ve bilgisayar destekli enstrümanlara işleyerek bilgi elde etme becerisi 2
4) Edinilen bilgileri ekonomi ve finans alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) araştırma raporu veya makalesi şeklinde Türkçe veya İngilizce olarak sunma becerisi 2
5) Karar alma ve uygulama ile alınan kararları davranış haline getirmede ekonomi ve finans alanına ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisi 2
6) Ekonomi ve finans alanı, ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile sinerji halinde çok disiplinli yorum üretme ve analiz yapma becerisi 3
7) Etik ve mesleki sorumlulukları özümseme ve doğru tartabilme becerisi 1
8) Türkçe ve İngilizce üst düzey etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisi 1
9) Ekonomi ve finans disiplininin küresel bağlamda etkisinin özümsenmesi için gerekli olan geniş kapsamlı bir anlayışa sahip olmak 2
10) Yaşam boyu öğrenim becerisini kazanmış olmak 2
11) Güncel konulara ilişkin geniş bilgi sahibi olmak
12) Yeniliğe ve değişen koşullara karşı açık ve uyumlu olmak
13) Veri analizi yolu ile bilgi ve çıkarım elde edebilmek için gerekli teknik bilgilere teorik ve pratik bağlamında sahip olmak 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 40
Toplam İş Yükü 144