ULUSLARARASI İŞLETMECİLİK VE TİCARET
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 34

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: EF311
Ders İsmi: EKONOMETRİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: EF214 - İSTATİSTİK | UTİ224 - ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EF214 - İSTATİSTİK | UİT224 - ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Sahibe Meral ÇAKICI
Dersi Veren(ler): S. Meral Çakıcı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1.Öğrencilere ekonometrinin temellerini kazandırmak.
2. Öğrencilerin, ekonometrinin ekonomi teorisi, istatistik ve matematiksel ekonomi ile ilişkini kurmalarını sağlamak
Dersin İçeriği: Derste ekonometrinin tanımı, kapsamı ve yöntemleri temel olarak tanıtılacaktır. Bu açıdan tek değişkenli regresyon, çok değişkenli regresyon, otokorelasyon, heteroskedastisite, kukla değişkenler vb. konuların dersin ilk aşamasının kapsamındadır. Akademik takvimde belirtilen sürenin aşılmaması kaydıyla ders edinilen bilgiler ışığında öğrencinin ekonometrik model oluşturmasını, modellerin geçerliliklerinin test edilmesini, bu süreçlerde karşılaşılan sorunların çözümleyebilmesini, tahmin üretebilmesini ve modeller kapsamında elde edilen sonuçları yorumlayabilmesini amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Ekonometrik araştırma yöntemlerini tanımlayabileceklerdir.
2) II. Temel regresyon analizini açıklayabileceklerdir.
3) III. Yapısal ve indirgenmiş formları oluşturabileceklerdir.
4) IV. İki değişkenli ve çok değişkenli modellerde en küçük kareler tahminini uygulayabileceklerdir.
5) V. Homoskedastisite, parametre doğrusallığı ve örtüşme düzeyi kavramlarını açıklayabileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonometriye Giriş, Ekonometrinin Ekonomi, İstatistik ve Matematik ile İlişkisi
2) Ekonomik Model Kurma, Yapısal ve İndirgenmiş Formlar
3) İki Değişkenli Modele Giriş, Lineer Spesifikasyon
4) En Küçük Kareler Tahmini, En Küçük Kareler Tahmincileri, Korelasyon Katsayısı
5) En Küçük Kareler Tahmincilerinin Özellikleri
6) En Küçük Kareler Modelinde Çıkarımlar
7) Matris Cebirinin Temelleri
8) Arasınav
9) En Küçük Kareler Probleminin Matris Şeklinde Gösterimi
10) Çok Değişkenli Lineer Modele Giriş
11) Çok Değişkenli Modelde En Küçük Kareler Yöntemi
12) Gauss Methodu ile Normal Denklemler Sisteminin Çözümü
13) Çok Değişkenli Model Uygulamaları
14) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:  “Basic Econometrics” by Damodar Gujarati and Dawn Porter, McGraw-Hill, 5th Edition, 2008.
 “Econometric Methods” by Jack Johnston and John Dinardo, McGraw-Hill, 4th Edition, 1996
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Öğrenme Çıktıları
1) Uluslararası işletmecilik ve ticarete temel teşkil eden disiplinlerden (iktisat, işletme, hukuk) faydalanabilmek ve bu disiplinlerin temel bilgilerine sahip olmak.
2) Uluslararası işletmecilik ve ticaret alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilmek ve yorumlayabilmek.
3) Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilmek, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlamak, görüş bildirmek ve çözüm yolları sunma becerisi kazanmak. 1 1 1 1 1
4) Uluslararası rekabetin gereklerini ve farklı ülkelerin kendine özgü işletme uygulamalarını kavrayabilmek.
5) Uluslararası (tüketici ve sanayi malları) pazarlarının gerekliliklerinin tamamen farkında olarak finans, yönetim, üretim ve pazarlama konularında, özellikle de uluslararası iş çevrelerini etkileyen kriz dönemlerinde strateji geliştirebilmek ve karar verebilmek.
6) Alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilmek, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilmek ve stratejik yaklaşım geliştirebilmek. 1 1 1 1 1
7) Kendini alanında sürekli iyileştirmeye odaklı, sorumluluk alabilen ve yenilikçi olabilmek.
8) Uluslararası düzeyde faaliyet gösteren bir yönetici ve girişimcide bulunması gereken liderlik ve yönetim yetkinliklerine sahip olabilmek.
9) Takım çalışmasına yatkın olmak ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilmenin yanında kültürlerarası iletişim yeteneğine sahip olmak.
10) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
11) Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilmek.
12) En az Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde İngilizce bilgi sahibi olmak ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilmek.
13) Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun ve sosyal sorumluluk bilinci ile hareket etmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Uluslararası işletmecilik ve ticarete temel teşkil eden disiplinlerden (iktisat, işletme, hukuk) faydalanabilmek ve bu disiplinlerin temel bilgilerine sahip olmak.
2) Uluslararası işletmecilik ve ticaret alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilmek ve yorumlayabilmek.
3) Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilmek, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlamak, görüş bildirmek ve çözüm yolları sunma becerisi kazanmak. 1
4) Uluslararası rekabetin gereklerini ve farklı ülkelerin kendine özgü işletme uygulamalarını kavrayabilmek.
5) Uluslararası (tüketici ve sanayi malları) pazarlarının gerekliliklerinin tamamen farkında olarak finans, yönetim, üretim ve pazarlama konularında, özellikle de uluslararası iş çevrelerini etkileyen kriz dönemlerinde strateji geliştirebilmek ve karar verebilmek.
6) Alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilmek, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilmek ve stratejik yaklaşım geliştirebilmek. 1
7) Kendini alanında sürekli iyileştirmeye odaklı, sorumluluk alabilen ve yenilikçi olabilmek.
8) Uluslararası düzeyde faaliyet gösteren bir yönetici ve girişimcide bulunması gereken liderlik ve yönetim yetkinliklerine sahip olabilmek.
9) Takım çalışmasına yatkın olmak ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilmenin yanında kültürlerarası iletişim yeteneğine sahip olmak.
10) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
11) Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilmek.
12) En az Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde İngilizce bilgi sahibi olmak ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilmek.
13) Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun ve sosyal sorumluluk bilinci ile hareket etmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü 115