MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,46,52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: MECH312
Ders İsmi: MAKİNE TEORİSİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 1 2.5 4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: ENG223 - DİNAMİK
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SELİM SİVRİOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Selim Sivrioğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders temel Makina Mühendisliği lisans programı öğrencilerin mesleki yeterlilik ve makine tasarımı becerilerini geliştirir. Öğrenciler teorik mühendislik bilgileri ile makine tasarımında grafik ve analitik becerilerini birleştirerek kullanmayı öğrenir.
Dersin İçeriği: Bu ders öğrencilere makine teorisi temel prensiplerini verir. Makineler ve mekanizmalarda hızları, ivmeler, statik ve dinamik kuvvetler arasındaki bağlantılar, kam ve mekanik mafsallar ile dişli mekanizma sistemlerinin hesap yöntemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mekanizma, kam, mafsal sisteminde Pozisyon, Hız ve İvme analizi yaparak mekanizma dinamik karakterini anlayıp bunları hesaplayabilme.
1) Mekanizmaların serbestlik derecesini hesaplama becerisi kazanır Mekanizmaların kinematik analizini yapar Kam ve dişli mekanizmaları tasarımını anlar
2) Makina tasarımında istenilen bir kinematic hareketin dizayn ve optimizasyonunu yapabilir
3) Yazılı ve sözlü olarak problem çözme becerilerini geliştirme, grafik olarak mekanizma analizi yapabilme.
4) Mekanizma tasarımında bağımsız ve müşterek çalışma ve mekanizma tasarım becerilerini geliştirme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mekanizmalara giriş, kavramlar ve tanımlar
2) Kinematik çiftler, kinematik zincirler, kinematik diyagramlar
3) Serbestlik derecesi kavramı, mekanizmaların mobilitesi
4) Mekanizmaların karakteristikleri
5) Kinematik ters çevirme
6) Krank mekanizmaları ve Grashof kanunu
7) Düzlemsel mekanizmaların yerdeğiştirme analizi
8) Düzlemsel mekanizmaların hız analizi
9) Düzlemsel mekanizmaların ivme analizi
10) Statik kuvvetler ve kuvvet poligonu
11) Dinamik kuvvet analizi
12) Kam mekanizmaları
13) Dişli mekanizmaları
14) Mekanizma tekniği konularının değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Icker, John Joseph, et al. Theory of machines and mechanisms, 5th ed.,Oxford University Press, 2017.

Diğer Kaynaklar: • “Theory of Machines”, R. S. Khurmi, J. K. Gupta, S Chand & Co Ltd; 14th Edition
• “Design of Machinery - An Introduction to the Synthesis and Analysis of Mechanisms and Machines”, R. L. Norton, Mcgraw-Hill College; 3rd Editio
• “Mechanisms” Eres Söylemez, 2009 (4th Edition) METU Publ. No:64

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

3

4

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi.
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. 1 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim.
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları.
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları.
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. 1 1 1
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 2
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. 1
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. 3
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 12 12
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü 106