MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,46,52 |
Ders Kodu: | MECH312 | ||||||||
Ders İsmi: | MAKİNE TEORİSİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: |
ENG223 - DİNAMİK |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SELİM SİVRİOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Selim Sivrioğlu | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders temel Makina Mühendisliği lisans programı öğrencilerin mesleki yeterlilik ve makine tasarımı becerilerini geliştirir. Öğrenciler teorik mühendislik bilgileri ile makine tasarımında grafik ve analitik becerilerini birleştirerek kullanmayı öğrenir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilere makine teorisi temel prensiplerini verir. Makineler ve mekanizmalarda hızları, ivmeler, statik ve dinamik kuvvetler arasındaki bağlantılar, kam ve mekanik mafsallar ile dişli mekanizma sistemlerinin hesap yöntemleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mekanizma, kam, mafsal sisteminde Pozisyon, Hız ve İvme analizi yaparak mekanizma dinamik karakterini anlayıp bunları hesaplayabilme. 1) Mekanizmaların serbestlik derecesini hesaplama becerisi kazanır Mekanizmaların kinematik analizini yapar Kam ve dişli mekanizmaları tasarımını anlar 2) Makina tasarımında istenilen bir kinematic hareketin dizayn ve optimizasyonunu yapabilir 3) Yazılı ve sözlü olarak problem çözme becerilerini geliştirme, grafik olarak mekanizma analizi yapabilme. 4) Mekanizma tasarımında bağımsız ve müşterek çalışma ve mekanizma tasarım becerilerini geliştirme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mekanizmalara giriş, kavramlar ve tanımlar | |
2) | Kinematik çiftler, kinematik zincirler, kinematik diyagramlar | |
3) | Serbestlik derecesi kavramı, mekanizmaların mobilitesi | |
4) | Mekanizmaların karakteristikleri | |
5) | Kinematik ters çevirme | |
6) | Krank mekanizmaları ve Grashof kanunu | |
7) | Düzlemsel mekanizmaların yerdeğiştirme analizi | |
8) | Düzlemsel mekanizmaların hız analizi | |
9) | Düzlemsel mekanizmaların ivme analizi | |
10) | Statik kuvvetler ve kuvvet poligonu | |
11) | Dinamik kuvvet analizi | |
12) | Kam mekanizmaları | |
13) | Dişli mekanizmaları | |
14) | Mekanizma tekniği konularının değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Icker, John Joseph, et al. Theory of machines and mechanisms, 5th ed.,Oxford University Press, 2017. |
Diğer Kaynaklar: | • “Theory of Machines”, R. S. Khurmi, J. K. Gupta, S Chand & Co Ltd; 14th Edition • “Design of Machinery - An Introduction to the Synthesis and Analysis of Mechanisms and Machines”, R. L. Norton, Mcgraw-Hill College; 3rd Editio • “Mechanisms” Eres Söylemez, 2009 (4th Edition) METU Publ. No:64 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. | 1 | 1 | ||||||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. | 1 | 1 | ||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. | 1 | 1 | 1 | |||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. | ||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | 1 | 1 | 1 | |||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. | 1 | |||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. | 1 | 1 | ||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. | ||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. | ||||||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. | ||||||||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. | 1 | 1 | 1 | |||||||||
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. | 1 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. | 2 |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. | 1 |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. | 1 |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. | 1 |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. | 1 |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. | 1 |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. | 1 |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. | 3 |
12) | Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 106 |