MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,46,52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: MECH424
Ders İsmi: SÜRTÜNME, AŞINMA VE YAĞLAMA
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu: ENG224 - MALZEME BİLİMİ
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ŞENOL DURMUŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Şenol DURMUŞOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Triboloji, makine elemanlarının yağlanması, aşınması ve sürtünmesinin incelemesi ve bu konularda bilgi verilmesini içermektedir.
Dersin İçeriği: Sıvı sürtünme bölgesinde çalışan sistemler, Radyal ve eksenel kaymalı yataklar, dıştan basınçlandırılmış yataklar. Yuvarlanma hareketi yapan elemanlar arasındaki sıvı filmler, dinamik yüklü yataklar, termohidrodinamik, hidrodinamik kararsızlık. Kuru sürtünme durumu, sürtünme teorileri, sınır sürtünme durumu, aşınma ve mekanizması, yağlayıcılar. Yağlama sistemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1 Sürtünme, aşınma, yağlayıcılar, yağlama sistemleri, tribo malzemeler, konularında aşinalık kazanır.
2) 2 Tribolojik olaylarda sebep-sonuç bağı kurabilme, analiz ve sentez yapabilir.
3) 3 Kaymalı yatakların hesabı ve konstrüksiyonu ile ilgili olarak bilgiye sahiptir.
4) 4 Genel olarak tribo-sistemlerin ve elemanların seçimi, hesabı ve konstrüksiyonu için bilgi altyapısına sahiptir.
5) 5 Genel olarak tribo-sistemlerin ve elemanların seçimi, hesabı ve konstrüksiyonunu yapar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tribolojiye giriş
2) Tribolojiye giriş
3) Sürtünme
4) Sürtünme
5) Aşınma
6) Aşınma
7) Yağlama ve yağlar
8) Lubrication and Lubricants
9) Sıvı film yağlama
10) Fluid film lubrication
11) Triboloji uygulamaları
12) Triboloji uygulamalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dowson D, History of Tribology, Longman London, 1979.
Stachowiak G N,Batchelor A W and Stachowick G B "Experimental methods in Tribology", Tribology Series 44, Editor D Dowson, 2004.
Michael M Khonsari,Applied Tribology (Bearing Design and Lubrication),John Wiley & Sons, 2001.
Ludema K C, Friction, Wear, Lubrication:A textbook in Tribology, CRC Press, 2010.
Norton R L, Cam Design and Manufacturing Handbook, Industrial Press Inc., 2009.
Stachowiak G W & Batchelor A W,Engineering Tribology, Third Edition,Elsevier Inc., 2005
Shigley J E, Mischke C R, Mechanical Engineering Design, Tata McGraw-Hill Publishing Company Limited, 2003.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 1 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. 1 1 1 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 1 1 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama.
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları.
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. 1
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi.
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 2
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi.
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. 2
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama.
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim.
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları.
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları.
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. 2
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü 116