GEMİ İNŞAATI VE GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: NAME313
Ders İsmi: İLERİ YAPI ANALİZİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 1 3.5 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: ENG 211 - MUKAVEMET
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İSMAİL HAKKI HELVACIOĞLU
Dersi Veren(ler):





Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. İleri yapısal analiz teorilerini detaylı ve tam olarak kapsamak.
2. Yapısal tasarımın prensiplerini öğretmek.
3. Öğrencilere detaylı yapısal tasarım için gerekli temel bilgileri öğretmek ve temel becerileri vermek.
Dersin İçeriği: Birleşik mukavemet halleri. Gerilme-Şekil değiştirme dönüşümleri. Akma ve kırılma hipotezleri. Kirişlerin ve şaftların tasarımı ve elastik eğri. Hiperstatik sistemler. Burkulma. Enerji metodları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki konularda bilgi sahibi olurlar ve bu bilgileri yapısal tasarımda kullanma becerisi kazanırlar. I. Birleşik mukavemet halleri, gerilmelerin süperpozisyonu. II. Gerilme dönüşümleri, asal gerilmeler, Mohr Çemberi. III. Şekil değiştirme dönüşümleri, rozetler, kırılma teorileri. IV. Statikçe belirsiz kirişler ve şaftların tasarımı, tam gerilme yüklü kirişler. V. Elastik eğri, entegrasyon ile eğim ve çökme, Moment-Alan Metodu, VI. Hiperstatik kiriş ve şaftlar, süperpozisyon metodu, VII. Kolonların stabilitesi, çeşitli mesnet tipleri, VIII. Dış iş ve şekil değiştirme enerjisi, virtüel iş, Castigliano Teoremi.
2) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki konularda bilgi sahibi olurlar ve bu bilgileri yapısal tasarımda kullanma becerisi kazanırlar. I. Birleşik mukavemet halleri, gerilmelerin süperpozisyonu. II. Gerilme dönüşümleri, asal gerilmeler, Mohr Çemberi. III. Şekil değiştirme dönüşümleri, rozetler, kırılma teorileri. IV. Statikçe belirsiz kirişler ve şaftların tasarımı, tam gerilme yüklü kirişler. V. Elastik eğri, entegrasyon ile eğim ve çökme, Moment-Alan Metodu, VI. Hiperstatik kiriş ve şaftlar, süperpozisyon metodu, VII. Kolonların stabilitesi, çeşitli mesnet tipleri, VIII. Dış iş ve şekil değiştirme enerjisi, virtüel iş, Castigliano Teoremi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; mukavemetin özet tekrarı.
2) Birleşik mukavemet halleri, gerilmelerin süperpozisyonu, eksenel yük ve eğik eğilme.
3) Kesme kuvveti ve burulma, kesmeli eğilme.
4) Gerilme dönüşümleri, genel denklemler, Asal Gerilmeler.
5) Mohr Çemberi, en büyük mutlak kayma gerilmesi.
6) Şekil değiştirme dönüşümleri, rozetler, kırılma teorileri.
7) Kiriş ve şaftların şekil değiştirmesi, elastik eğri, entegrasyon ile eğim ve çökme.
8) Moment-Alan Metodu, Süperpozisyon Metodu.
9) Hiperstatik kiriş ve şaftlar, Moment-Alan ve Süperpozisyon metodlarıyla çözümler.
10) Kritik burkulma yükü, ideal kolon, kolonların farklı mesnet tiplerine göre burkulması.
11) Ara Sınav
12) Dış iş ve şekil değiştirme enerjisi, elastik enerji, enerjinin sakımı.
13) Virtüel iş prensibi, kafes sistemler ve kirişler için virtüel iş metodu.
14) Castigliano Teoremi, kafes sistemlere ve kirişlere uygulanması.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: R.C. Hibbeler; Mechanics of Materials, Prentice Hall, 8th Edition,
ISBN-13: 978-0136022305
Diğer Kaynaklar: F.P. Beer, E.R. Jonhston; Mechanics of Materials
Mustafa İnan; Cisimlerin Mukavemeti.
Mehmet Bakioğlu; Cisimlerin Mukavemeti.
Mehmet Omurtag; Cisimlerin Mukavemeti.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Uygulama 14 1 14
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü 151