LAW106 ANAYASA HUKUKU IIPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar HUKUKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
HUKUK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: LAW106
Ders İsmi: ANAYASA HUKUKU II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
4 1 4 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MÜZEYYEN GÖZDE ATASAYAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğretim Üyesi M. Gözde ATASAYAN ORÇUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk Anayasa Hukukuna ilişkin kavram ve kurumları gerek teorik gerekse uygulama düzeyinde ele alarak, Türkiye’nin anayasal işleyişini bilimsel metotlarla incelemek.
Dersin İçeriği: Bu dersin kapsamında, Osmanlı-Türk anayasal gelişmeleri, Türkiye Cumhuriyetinin anayasal temel ilkeleri, siyasal partileri rejimi, devletin yasama, yürütme ve yargı alanındaki yapılanması, temel hak ve özgürlükler rejimine ilişkin esas ve ölçütler, anayasanın değiştirilmesi gibi konular ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1- Türk Anayasa hukukunun temel ilkeleri üzerinde derinlemesine bilgi sahibi olmak
2) 2- Devletin anayasal temelleri ve ilkelerini, Devletin yasama yürütme ve yargı alanındaki fonksiyonlarını kavrar.
3) 3- Temel hak ve özgürlükler rejimini ve özellikle hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması sistemini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Türk Anayasa Hukuku Bilgi Kaynakları -
2) Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri: 1876 Kanuni Esasi
3) Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri: 1908 II. Meşrutiyet
4) 1921 Dönemi Anayasal Gelişmeleri
5) 1924 Dönemi Anayasal Gelişmeleri
6) 1961 Anayasası’nın Yapılışı ve Esasları
7) 1982 Anayasası’nın Yapılış Usulü
8) Arasınav
9) Cumhuriyetin Temel İlkeleri I- Cumhuriyetçilik, Laiklik, Milli Egemenlik
10) Cumhuriyetin Temel İlkeleri II- İnsan Hakları, Atatürk Milliyetçiliği, Üniter Devlet, Sosyal - Hukuk Devleti
11) Türkiye’de Siyasal Partiler Rejimi: Partilerin Statüsü, Parti Sistemi; Parti Yasaklama Rejimi
12) Yasama: TBMM’nin Yapısı ve Fonksiyonları
13) Yürütme: Hükümet ve Cumhurbaşkanının Yetki ve Sorumlulukları
14) Anayasa’nın Değiştirilmesi Usulü

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, 2022.
Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yay., 2022.
Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yay., 2022.
Bülent Tanör, Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta Yay., 2022.
Diğer Kaynaklar: 1. Süheyl Batum, 99 Soruda Neden ve Nasıl Çağdaş Bir Anayasa, Oniki Levha yay., İstanbul 2009.
2. Mümtaz Soysal, 100 Soruda Anayasanın Anlamı, Gerçek yay., İstanbul 1997.
3. Ahmet Taner Kışlalı, Siyasal Sistemler, İmge Kitabevi, Ankara 2006.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 1 1 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 1 1
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1 1
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 1
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 1 1
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak 1
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 1 1
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 1 1 1
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1 1
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 3
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 3
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 3
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 3
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 3
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak 1
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 3
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 3
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 3
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 3
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 4 56
Uygulama 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü 144