HUKUK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38 |
Ders Kodu: | LAW176 | ||||||||
Ders İsmi: | HUKUK METODOLOJİSİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Sevda KESKİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Sevda KESKİN | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bilimsel metod ve araştırma teknikleri çerçevesinde soyut ve somut hukukî meseleleri doğru görme, anlama, değerlendirme ve çözme bilgi ve becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste tümevarım ve tümdengelim metotlarının kanıtlamada kullanılması, doğa bilimleri ve sosyal bilimler metot farklılıkları, mantık sisteminin temel ilkeleri (özdeşlik, değişmezlik - üçüncü halin olmazlığı), mantığın hukukta kullanımı, pozitif hukukun uygulanması, hukuk metodolojisinin sorunları: hukuki yargılar, hukuki yargılardan yargı kararlarına, gerekçelendirme ihtiyaç, hukuk metodolojisinin sorunları: gerekçelendirme zorunluluğu, hukuk kuralları ve hukuk normları, yaratıcı bir eylem olarak anlamlandırma/yorumlama anlatılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilim kavramını tüm açılardan değerlendirebilecek, sosyal bilimlerin temel yöntemlerine vakıf olacaktır. 2) Hukuka ilişkin bilginin elde edilme süreçlerini anlayacak ve kullanma yetisini geliştirecektir. 3) Ana hatlarıyla yorum, boşluk doldurma, sistemleştirmeden oluşan 'pozitif hukukun uygulaması' sürecini kavrayarak temel hukuki yorum yöntemlerini kullanabilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Metod, Mantık, Hukuk ve Hukuk Metodolojisi Kavramları | |
2) | Hukukun Kökeni ve Temellendirilmesi | |
3) | Hukuk uygulayıcısının akıl yürütme teknikleri ve önermeler mantığının hukuka uygulanması | |
4) | Mantığın Hukukta Kullanımı | |
5) | Hukuk Normunun Mantıksal Tahlili | |
6) | Hukuk Kurallarının Oluşması ve Uygulanması | |
7) | Hukukta Yorum | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Boşluk Doldurma | |
10) | Kurallar Hiyerarşisi, Hukuk Problemleri | |
11) | Soyut Hukuk Problemleri | |
12) | Somut Hukuk Problemleri | |
13) | Uygulamada Hukuk Problemleri ve Mahkeme Kararları | |
14) | Uygulamada Hukuk Problemleri ve Mahkeme Kararları |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Ernst Hirş, Pratik Hukukta Metot, Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü, 2018. Rona Serozan, Hukukta Yöntem, Vedat Kitapçılık, 2015. Hukuk Metodolojisi, Yasemin Işıktaç-Sevtap Metin, Filiz Kitabevi, 2003 Hukuk Yöntembilimi, Ali Nazım Sözer, Beta, 2008 Hukuk Metodolojisi, Ertuğrul Uzun, 2013. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | |||||||||||||
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | |||||||||||||
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | |||||||||||||
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | |||||||||||||
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |||||||||||||
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 3 |
2) | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 2 |
3) | Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 3 |
4) | Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | 1 |
5) | Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 3 |
6) | Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | |
7) | İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | |
8) | Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 3 |
9) | Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 3 |
10) | Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | |
11) | Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |
12) | Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 3 |
13) | Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 |