HUKUK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38 |
Ders Kodu: | LAW205 | ||||||||
Ders İsmi: | BORÇLAR HUKUKU GENEL HÜKÜMLER I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Sertuğ SÜRENOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Gör. Sertuğ Sürenoğlu | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı borcun kaynaklarından sözleşmeler hakkında öğrencilere detaylı bilgi aktarılması ve konuların öğrencilerle tartışılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste; borçların kaynakları, sözleşmenin kurulması, sözleşmelerin geçerlilik şartları, sözleşme özgürlüğü kavramı ve sözleşmelerin yorumlanması, tamamlanması, temsil, borçların ifası, ödemezlik def’i, borca aykırılık türleri ve borcun ifa edilmemesinin sonuçları konuları incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Borcun kaynağı olarak sözleşmeleri, sözleşmelerin kuruluşu ve geçerliliği, sözleşmeden doğan borçların ifası ve ifa edilmemesi konularına ilişkin temel kavramları öğrenirler. 2) Sözleşmelere dair hukuk kurallarının içeriğini ortaya koyabilir ve tartışabilirler. 3) Sözleşmelerle ilgili karşısına çıkacak somut olaylarda söz konusu olabilecek hukuki sorunları ve bunlara uygulanması gerekli hukuk kurallarını tespit edebilir ve uygulayabilirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Borçlar Hukuku’na Giriş | |
2) | Sözleşmelerin Kurulması | |
3) | Sözleşmelerin Geçerlilik Şartları-1: Ehliyet, kamu düzenine, ahlaka, kişilik haklarına aykırılık, başlangıçtaki imkânsızlık, yanılma, aldatma, korkutma, Muvazaa | |
4) | Sözleşmelerin Geçerlilik Şartları-2: Aşırı yararlanma, şekle aykırılık | |
5) | Sözleşmelerin Geçerlilik Şartları-3: Genel işlem şartları | |
6) | Sözleşmenin yorumlanması ve tamamlanması, sözleşme özgürlüğü ve sözleşme yapma zorunluluğu | |
7) | Temsil | |
8) | Arasınav | |
9) | Borçların İfası 1 | |
10) | İfa Engelleri-1: Genel ifa engelleri sistemi, ifa davası | |
11) | İfa Engelleri-2: İmkânsızlık ve İşlem Temelinin Çökmesi | |
12) | İfa Engelleri-3: Borçlu Temerrüdü ve Sonuçları | |
13) | İfa Engelleri-4: Kötü İfa, Culpa in Contrahendo, Öncelenmiş Sözleşmeye Aykırılık ve Alacaklı Yüzünden Borcun İfa Edilememesi | |
14) | İfa Engelleri-5: Sözleşmeye aykırılık halinde zarar, tazminat ve sorumluluk |
Ders Notları / Kitaplar: | - Eren, Fikret, 6098 Sayılı TBK’na Göre Hazırlanmış Borçlar Hukuku Genel Hükümler, 24. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara, 2019. - Kocayusufpaşaoğlu, Necip, Kocayusufpaşaoğlu / Hatemi / Serozan / Arpacı - Borçlar Hukuku Genel Bölüm, Borçlar Hukukuna Giriş-Hukukî İşlem-Sözleşme, Filiz Kitabevi, 7. Bası, İstanbul, 2016. - Nomer, Halûk Nami, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, 17. Bası, Beta Yayınları, İstanbul, 2020. - Oğuzman, Kemal / Öz, Turgut, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, C. I, 17. Bası, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2019. - Serozan, Rona, Kocayusufpaşaoğlu / Hatemi / Serozan / Arpacı Borçlar Hukuku Genel Bölüm, Üçüncü Cilt, İfa, İfa Engelleri, Haksız Zenginleşme, C.III, 7. Bası, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2020. |
Diğer Kaynaklar: | - Engin, Baki İlkay / Ünver, Tülay / Önay, Işık, Borçlar Hukuku Pratik Çalışmaları, Oniki Levha Yayınları, İstanbul, 2017. - Helvacı, Serap / Kocabaş, Gediz, Borçlar Hukuku Genel Hükümler Pratik Çalışmalar, Legal, İstanbul, 2019. - Yüce, Melek Bilgin, Borçlar Hukuku Genel Hükümler Pratik Çalışmaları, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2020. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | |||||||||||||
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | 1 | ||||||||||||
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |||||||||||||
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 3 |
2) | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 3 |
3) | Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 3 |
4) | Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | 3 |
5) | Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 3 |
6) | Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | |
7) | İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | 3 |
8) | Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 3 |
9) | Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 3 |
10) | Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | 3 |
11) | Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |
12) | Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 3 |
13) | Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 130 |