HUKUK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: LAW209
Ders İsmi: GENEL KAMU HUKUKU I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Nagehan Gürbüz ERSOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Modern devlet ile modern hukuk arasındaki bağı ortaya koyarak modern hukukun ilkelerini ve kavramlarını incelemek.
Devlet gücünün kaynağını, meşruiyetini ve sınırlarını irdelemek.
Dersin İçeriği: Siyasi iktidarın ve onun özel bir biçimi olan devletin kaynağı ve niteliği tarihsel süreç içerisinde çeşitli düşünürlerin görüşleri kapsamında ele alınacaktır. Modern devleti hazırlayan koşulları anlayabilmek ve kavramlardaki dönüşümü kavrayabilmek adına kent devleti, feodal devlet deneyimleri de detaylı biçimde incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başaran öğrenciler iktidar, siyasi iktidar ve devlet kavramlarını birbirinden ayırt edebilme ve analiz edebilme yetisini kazanacaklardır.
2) Bu dersi başaran öğrenciler, kurumsallaşmış siyasi iktidar olan devleti ortaya çıkaran koşulları değerlendirebilme yetisini kazanacaklardır.
3) Öğrenciler, devlet, demokrasi, egemenlik gibi kavramların anlamlarının zaman içerisindeki dönüşümlerini fark ederek bugünkü kullanımlarını irdeleyebilme yetisini kazanacaklardır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Temel Kavramlar, Genel Kamu Hukuku Dersinin Kökeni, İçeriği Oktay Uygun, Devlet Teorisi Rukiye Akkaya Kia, Bir Ders Konusu Olarak Devlet Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü
2) İktidar Kavramı ve Farklı İktidar Türleri
3) Devletin Kökenine İlişkin Tartışmalar
4) Yunan Kent Devleti
5) Atina Demokrasisi
6) Atina'da Muhalif Siyasal Düşünce: Platon ve Aristoteles
7) Yunan Kent Devletlerinin Çöküşünden Sonra Siyasal Düşünce: Epikürizm ve Stoacılık
8) Ara Sınav
9) Roma’da Siyasal Düşünce, Feodal Devlet
10) Teokratik İktidar Anlayışı: Aziz Agustinius ve Aquino'lu Thomas
11) Laik İktidar Anlayışı: Padovalı Marsilius ve İbni Haldun
12) Yeni Bir Siyasi İktidar Anlayışı: Machiavelli
13) Erasmus, Luther ve Thomas More'un Siyasal Düşüncesi
14) Egemen İktidar ve Jean Bodin

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Oktay Uygun, Devlet Teorisi, On İki Levha Yayıncılık
Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Kitabevi
Ayferi Göze, Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları
Mehmet Akad, Bihterin Vural Dinçkol, Nihat Bulut, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınları
Diğer Kaynaklar: Karl Doehring, Genel Devlet Kuramı, İnkılap Kitabevi
Mehmet Ali Ağaoğulları, Sokrates'ten Jakobenlere Batı'da Siyasal Düşünceler, İletişim Yayınları
Devlet Kuramı, Der. Cemal Bali Akal, Dost Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 1 1 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 1 1
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 1 1 1
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 1 1 1
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak 1 1
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 1 1 1
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 1 1 1
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 3
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 3
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 3
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 1
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 3
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak 1
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 2
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 3
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 2
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 3
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü 90