HUKUK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38 |
Ders Kodu: | LAW280 | ||||||||
Ders İsmi: | HUKUK SOSYOLOJİSİ VE FELSEFESİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaçları şunlardır: I. Öğrencileri hukukun anlamı üzerine düşünmeye sevk etmek II. Kavramlara dayalı düşünme biçiminin geliştirilmesine katkı sunmak III. Öğrencilerin farklı disiplinlerin kavram ve tekniklerinden yararlanarak hukuk kurallarına ve hukuk sistemine ilişkin eleştirel ve farklı bir bakış açısı kazanmalarını sağlamak |
Dersin İçeriği: | Bu derste önce doğal hukuk teorisi, temel iddiaları ve kavramları ile ele alındıktan sonra, doğal hukuk teorisine karşıt bir teori olarak ortaya çıkan pozitivist görüşler değerlendirilecektir. Bu iki temel teori haricinde faydacı hukuk teorisi, Marksist hukuk teorisi, feminist hukuk teorisi ve hukuki realizm akımı da ders kapsamında incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) “Hukuk nedir?” sorusu üzerine düşünmeye başlar. 2) Hukuk ve adalet arasındaki ilişkiyi değerlendirir. 3) Hukukun toplumsal yönü olduğunu fark ederek hukuku içerisinde bulunulan toplumsal yapı içerisinde ele alma yeteneği kazanır. 4) Farklı hukuk felsefesi ve sosyolojisi akımları hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Temel Kavramlar, İzlencenin Tanıtılması | |
2) | Doğal Hukuk Teorisi: Doğal Hukuk Düşüncesinin Türleri | |
3) | Doğal Hukuk Teorisinin Temel Kavramları | |
4) | Faydacı Hukuk Okulu ve Faydacılığın Eleştirisi | |
5) | Hukuksal Pozitivizm: Niteliği, Ahlaki ve Siyasi Sonuçları | |
6) | Çağdaş Hukuksal Pozitivizm: H.L.A. Hart | |
7) | Hart- Dworkin Tartışması | |
8) | VİZE | |
9) | Sosyolojik Pozitivizm: Emile Durkheim | |
10) | Sosyolojik Okul: Leon Duguit ve Max Weber | |
11) | Normativizm | |
12) | Marksist Hukuk Teorisi | |
13) | Hukuki Realizm | |
14) | Feminist Hukuk Kuramı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Oktay Uygun, Hukuk Teorileri, On İki Levha Yayınları Adnan Güriz, Hukuk Felsefesi, Siyasal Kitabevi Niyazi Öktem, Ahmet Ulvi Türkbağ, Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet, Der Yayınları Raymond Wacks, Hukuk Felsefesine Kısa Bir Giriş, Çev. Engin Arıkan, Tekin Yayınevi Kasım Akbaş, Melike Belkıs Aydın, Sevtap Metin, Ertuğrul Uzun, Çağdaş Hukuk Düşüncesine Giriş, İthaki Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 1 | 1 | |||||||||||
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 1 | 1 | |||||||||||
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | |||||||||||||
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | 1 | ||||||||||||
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |||||||||||||
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 3 |
2) | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 3 |
3) | Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 2 |
4) | Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | |
5) | Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 3 |
6) | Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | 1 |
7) | İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | 1 |
8) | Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 3 |
9) | Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 2 |
10) | Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | 3 |
11) | Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |
12) | Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 3 |
13) | Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 |