HUKUK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: LAW404
Ders İsmi: MİLLETLERARASI ÖZEL HUKUK II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BAHAR CEYDA SÜRAL EFEÇINAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Bahar Ceyda SÜRAL EFEÇINAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Milletlerarası Özel Hukuk II dersinin amacı
1- Türk milletlerarası usul hukukunun ve milletlerarası tahkim hukukunun genel ilkelerini, teorilerini ve uygulamada çıkan sorunları detaylı olarak inceleyip öğrencilere kavratmaktır.
2- Türk yabancılar hukukunun genel ilkelerini, teorilerini ve uygulamada çıkan sorunları detaylı olarak inceleyip öğrencilere kavratmaktır.
Dersin İçeriği: Milletlerarası usul hukukunda lex fori prensibi, vasıflandırma, maddi hukuk ile ilişki, milletlerarası yetki kaideleri, Türk milletlerarası yetki sistemi, yabancı mahkeme kararlarının tanınması ve tenfizi, milletlerarası tahkim, yabancı hakem kararlarının tenfizi, milletlerarası adli yardım konularının yanı sıra yabancılar hukukunda yabancıların Türkiye`de ikamet ve seyahat, çalışma hürriyeti, gayrimenkul edinme hakları, miras hakları, yabancı yatırımlar gibi konular ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Milletlerarası usul hukuku kurallarını öğrenir.
2) II. Türk milletlerarası yargılama sistemini öğrenir.
3) III. Yetki anlaşması ile yabancı devlet mahkemelerinin ya da mahalli devlet mahkemelerinin yetkilendirilmesini öğrenir.
4) IV. Tanıma ve tenfiz prosedürünü öğrenir.
5) V. Milletlerarası tahkim hukukunu öğrenir.
6) VI. Türkiye’de bulunan yabancıların hak ve yükümlülüklerini öğrenir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Milletlerarası Usul Hukukuna Giriş, Lex Fori Prensibi
2) Yargı Muafiyeti, İcra Muafiyeti, Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi
3) Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi – MÖHUK’ta Düzenlenen Özel Yetki Kuralları International Jurisdiction of Türkish Courts, Special Jurisdiction Provisions Regulated in Turkish Code On Private International Law And International Civil Procedure
4) MÖHUK’ta Düzenlenen Özel Yetki Kuralları - Yetki Anlaşmaları
5) Geçici Hukuki Koruma Tedbirlerinde Milletlerarası Yetki - Teminat - Milletlerarası Adli Yardım
6) Milletlerarası Tebligat - Yabancı Mahkeme Kararlarının Tanınması ve Tenfizi
7) Yabancı Mahkeme Kararlarının Tanınması ve Tenfizi
8) Vize Sınavları
9) Milletlerarası Tahkim Hukuku
10) Milletlerarası Tahkim Hukuku
11) Tekrar ve Pratik Çalışma
12) Yabancılar Hukuku
13) Yabancılar Hukuku
14) Yabancılar Hukuku

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Cemal Şanlı, Emre Esen, İnci Ataman-Figanmeşe, Milletlerarası Özel Hukuk, 9. bs., İstanbul, Beta, 2021.
2- Çelikel, Aysel, Öztekin Gelgel, Günseli, Yabancılar Hukuku, 26. Baskı, Beta, 2021.
Diğer Kaynaklar: Çelikel, Aysel /Erdem, Bahadır, Milletlerarası Özel Hukuk, 17. Baskı, Beta, 2021.
Akıncı, Ziya, Miletlerarası Özel Hukuk, Vedat, 2020.
Doğan, Vahit, Türk Yabancılar Hukuku, 6. Baskı, Savaş, 2021.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Öğrenme Çıktıları
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 1 1 1 1 1 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 1 1 1 1
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1 1 1 1 1
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 1 1 1 1 1
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 1 1 1 1 1 1
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak 1 1 1 1 1
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak 1
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 1 1 1 1 1 1
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 1 1 1 1 1 1
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1 1 1 1
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 3
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 2
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 3
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 3
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 3
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak 2
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak 1
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 2
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 3
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 3
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü 100