HUKUK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: LAW413
Ders İsmi: İŞ VE SOSYAL GÜVENLİK HUKUKU I (İŞ HUKUKU)
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Uğur TÜLÜ
Dersi Veren(ler): Dr. Uğur TÜLÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku I dersinin amacı
1- Bireysel iş hukukunun genel ilke ve kavramları ile bireysel iş uyuşmazlıklarının çözümü konularını ayrıntılı olarak inceleyip öğrencilere kavratmaktır.
2- Toplu iş hukukunun genel ilke ve kavramlarını uygulamada çıkan sorunları ayrıntılı olarak inceleyip öğrencilere kavratmaktır.
Dersin İçeriği: Bireysel iş hukuku dersi kapsamında;İş hukukunun özellikleri, ana ilkeleri ve kapsamı, iş hukukunda temel kavramlar( işçi, işveren, işyeri kavramları) iş sözleşmesi kavramı, kuruluşu ve türleri, işçi ve işverenin iş sözleşmesinden doğan borçları, işçinin çalışma süreleri ve bu sürelerin düzenlenmesi, iş sözleşmesinin fesih süreciyle sona ermesi ve iş sözleşmesini fesih dışında sona erdiren haller, iş güvencesi kavramı iş sözleşmesinin sona ermesinin hukuki sonuçları,
Toplu iş hukuku dersi kapsamında; sendika kavramı, işçi ve işveren kuruluşlarına üyelik, sendika faaliyetleri, toplu iş sözleşmesi kavramı, toplu iş uyuşmazlıkları ve bu uyuşmazlıkların giderilmesi, grev ve lokavt kavramları işlenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • 1- Bireysel iş hukukunun temel kavramlarını açıklayabilir.
2) • 2-Bireysel iş sözleşmesinin türleri, kurulması, sona ermesi; bu sözleşmeden doğan işveren ve işçi hak, borç ve yükümlülükleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur.
3) • 3- Çalışma hayatında bir hukukçu olarak karşılaşabileceği iş hukukuna ilişkin sorunları çözme becerisi kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş Hukukuna Giriş, Tarihsel Gelişim ve İş Hukukunun Kaynakları
2) İş Hukukunun Konusu ve Temel Kavramlar
3) İş Sözleşmesinin Türleri
4) İş Sözleşmesinin Yapılması
5) İşçinin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları
6) İşverenin İş Sözleşmesinden Doğan Borçları
7) Ücret Kavramı,Ücret Çeşitleri, İş Kazası ve Meslek Hastalığı
8) Ara Sınav
9) Çalışma Süreleri ve İzinler
10) Çok Taraflı İş İlişkileri, Atipik İş Sözleşmeleri
11) İş Sözleşmesinin Sona Erme Biçimleri
12) İş Sözleşmesinin Sona Ermesinin Sonuçları
12) İş Sözleşmesinin Sona Ermesinin Sonuçları
13) Toplu İş İlişkileri ve Sendikal Haklar
14) Toplu İş Sözleşmesi Kavramı, Toplu İş Uyuşmazlıkları ve Bu Uyuşmazlıkların Giderilmesi, Grev Ve Lokavt Kavramları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Ekmekçi,Ömer -Yiğit, Esra, Bireysel İş Hukuku Dersleri, Onikilevha Yayınları,3.bs.İstanbul,2021.
2- Süzek,Sarper, İş Hukuku,Beta Yayınları, 19.bs.,İstanbul, 2020.
3- Çelik,Nuri-Caniklioğlu,Nurşen-Canbolat,Talat,İş Hukuku
Dersleri,Beta Yayınları,32.bs., İstanbul, 2019.
4-Ekmekçi, Ömer,Toplu İş Hukuku Dersleri, Onikilevha Yayınları,İstanbul,2018.
Diğer Kaynaklar: 1-Ekmekçi,Ömer -Yiğit, Esra, Bireysel İş Hukuku Dersleri, Onikilevha Yayınları,3.bs.İstanbul,2021.
2- Süzek,Sarper, İş Hukuku,Beta Yayınları, 19.bs.,İstanbul, 2020.
3- Çelik,Nuri-Caniklioğlu,Nurşen-Canbolat,Talat,İş Hukuku
Dersleri,Beta Yayınları,32.bs., İstanbul, 2019.
4-Ekmekçi, Ömer,Toplu İş Hukuku Dersleri, Onikilevha Yayınları,İstanbul,2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 1 1 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 1 1 1
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1 1 1
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 1 1 1
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 1 1 1
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak 1
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak 1
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 1
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1 1 1
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 3
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 3
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 3
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 3
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 3
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak 1
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 3
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 3
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 3
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 3
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü 102