BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: MATH122
Ders İsmi: MATEMATİK II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 2 4 6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Şengül ERSOY
Dersi Veren(ler): Ayşe Yavuz Taşcı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Genelleştirilmiş integrallerde, dizilerde, serilerde yakınsaklık kavramlarını ve bunların uygulamalarını öğretmek.
2. Çok değişkenli fonksiyonlarda kısmi türev ve integral kavramlarını kullanma becerisi sağlamak
3. Vektörler ve vektör değerli fonksiyonlarla işlem yapabilmeyi öğretmek.
4. Matematik bilgisini mühendislik problemlerini çözmede kullanabilme becerisi
kazandırmak
Dersin İçeriği: Genelleştirilmiş İntegraller, Diziler ve Seriler, Uzayda Vektörler, Vektör Değerli Fonksiyonlar, Çok Değişkenli Fonksiyonlar ve Kısmi Türev, Çoklu İntegraller.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genelleştirilmiş integralleri tanır ve yakınsak olup olmadıklarını test edebilir
2) Çeşitli seri testleri ( n.terim testi, integral testi, karşılaştırma testleri, alterne seri testi, oran ve kök testleri) kullanarak serilerin yakınsak veya ıraksak olduğunu belirleyebilir
3) Bazı fonksiyonları kuvvet serisi olarak gösterebilir; oran ve kök testlerini kullanarak kuvvet serilerinin yakınsaklık yarıçapını bulabilir
4) Uygun bilgileri kullanarak doğru ve düzlem denklemlerini yazabilir
5) Çok değişkenli fonksiyonlarda limit ve süreklilik, kısmi türev, toplam diferansiyel, maksimum ve minimum (kısıtlı/kısıtsız) , Hessian lokal ekstrama testi, Lagrange çarpanları metodu konularında bilgi sahibi olabilirler
6) Çift ve üç katlı sıralı integrallerin değerini bulabilir, alan ve hacimleri çift ve üç katlı integraller olarak ifade edebilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genelleştirlmiş İntegraller, Diziler, Seriler
2) İntegral Testi, Karşılaştırma Testleri, Oran ve Kök Testleri
3) Alternating Series, Absolute and Conditional Convergence, Power Series
4) Taylor ve Maclaurin Serileri, Taylor serilerinin yakınsaklığı, Binom serileri ve Taylor serilerinin uygulamalrı
5) Düzlemde Eğrilerin Parametrizasyonu, Parametrik Eğrilerin Kalkülüsü, Kutupsal Koordinatlar, Kutupsal Koordinatlrda Grafikler
6) Kutupsal Koordinatlarda Alan ve Uzunluk Hesaplama, Üç Boyutlu Koordinat Sistemi, Vektörler
7) Skaler Çarpma, Vektör Çarpımı, Uzayda Doğrular ve Düzlemler
8) Uzay Eğrileri ve Teğetleri, Vektör Fonksiyonların İntegralleri; Fırlatma Hareket, Uzayda Yay Uzunluğu, Eğrilik ve Normal Vektörler, İvmenin Teğetsel ve Normal Bileşenleri, Kutupsal Koordinatlarda ve İvme.
9) Çok Değişkenli Fonksiyonlar, Daha Büyük Boyutlarda Limi ve Süreklilik, Kısmi Türevler, Zincir Kuralı
10) Yönlü Türev ve Gradyan Vektörleri, Teğet Düzlemi ve Diferansiyel
11) Uç Değerler ve Eyer Noktaları, Lagrange Çarpanları
12) Dikdörtgensel Bölgelerde İki ve Üç Katlı İntegraller, Genel Bölgelerde İki ve Üç Katlı İntegraller
13) İki Katlı İntegral ile Alan Hesabı, Kutupsal Koordinatlarda İki Katlı integral
14) Dikdörgensel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegral

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thomas' Calculus,13th Edition, G. B. Thomas, M. D. Weir, J. R. Hass, Pearson, 2014.
Diğer Kaynaklar: 1. Calculus: A Complete Course, 7th Edition, Robert A. Adams and Christopher Essex, Pearson, Canada, 2010.
2. Calculus: A New Horizon, Howard Anton, 6th Edition; John Wiley & Sons, 1999.
3. Calculus: Early Transcendentals, J. Stewart, D. K. Clegg, S. Watson and L. Redlin, 9th Edition, Cengage Learning, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1
2) Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1
4) Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1 1 1 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma 1 1
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma 1 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1 1
12) Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi
2) Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Küçük Sınavlar 5 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Uygulama 14 2 28
Küçük Sınavlar 5 3 15
Ara Sınavlar 1 25 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 32 32
Toplam İş Yükü 142