BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52 |
Ders Kodu: | MATH122 | ||||||||
Ders İsmi: | MATEMATİK II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Şengül ERSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Ayşe Yavuz Taşcı | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. Genelleştirilmiş integrallerde, dizilerde, serilerde yakınsaklık kavramlarını ve bunların uygulamalarını öğretmek. 2. Çok değişkenli fonksiyonlarda kısmi türev ve integral kavramlarını kullanma becerisi sağlamak 3. Vektörler ve vektör değerli fonksiyonlarla işlem yapabilmeyi öğretmek. 4. Matematik bilgisini mühendislik problemlerini çözmede kullanabilme becerisi kazandırmak |
Dersin İçeriği: | Genelleştirilmiş İntegraller, Diziler ve Seriler, Uzayda Vektörler, Vektör Değerli Fonksiyonlar, Çok Değişkenli Fonksiyonlar ve Kısmi Türev, Çoklu İntegraller. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genelleştirilmiş integralleri tanır ve yakınsak olup olmadıklarını test edebilir 2) Çeşitli seri testleri ( n.terim testi, integral testi, karşılaştırma testleri, alterne seri testi, oran ve kök testleri) kullanarak serilerin yakınsak veya ıraksak olduğunu belirleyebilir 3) Bazı fonksiyonları kuvvet serisi olarak gösterebilir; oran ve kök testlerini kullanarak kuvvet serilerinin yakınsaklık yarıçapını bulabilir 4) Uygun bilgileri kullanarak doğru ve düzlem denklemlerini yazabilir 5) Çok değişkenli fonksiyonlarda limit ve süreklilik, kısmi türev, toplam diferansiyel, maksimum ve minimum (kısıtlı/kısıtsız) , Hessian lokal ekstrama testi, Lagrange çarpanları metodu konularında bilgi sahibi olabilirler 6) Çift ve üç katlı sıralı integrallerin değerini bulabilir, alan ve hacimleri çift ve üç katlı integraller olarak ifade edebilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genelleştirlmiş İntegraller, Diziler, Seriler | |
2) | İntegral Testi, Karşılaştırma Testleri, Oran ve Kök Testleri | |
3) | Alternating Series, Absolute and Conditional Convergence, Power Series | |
4) | Taylor ve Maclaurin Serileri, Taylor serilerinin yakınsaklığı, Binom serileri ve Taylor serilerinin uygulamalrı | |
5) | Düzlemde Eğrilerin Parametrizasyonu, Parametrik Eğrilerin Kalkülüsü, Kutupsal Koordinatlar, Kutupsal Koordinatlrda Grafikler | |
6) | Kutupsal Koordinatlarda Alan ve Uzunluk Hesaplama, Üç Boyutlu Koordinat Sistemi, Vektörler | |
7) | Skaler Çarpma, Vektör Çarpımı, Uzayda Doğrular ve Düzlemler | |
8) | Uzay Eğrileri ve Teğetleri, Vektör Fonksiyonların İntegralleri; Fırlatma Hareket, Uzayda Yay Uzunluğu, Eğrilik ve Normal Vektörler, İvmenin Teğetsel ve Normal Bileşenleri, Kutupsal Koordinatlarda ve İvme. | |
9) | Çok Değişkenli Fonksiyonlar, Daha Büyük Boyutlarda Limi ve Süreklilik, Kısmi Türevler, Zincir Kuralı | |
10) | Yönlü Türev ve Gradyan Vektörleri, Teğet Düzlemi ve Diferansiyel | |
11) | Uç Değerler ve Eyer Noktaları, Lagrange Çarpanları | |
12) | Dikdörtgensel Bölgelerde İki ve Üç Katlı İntegraller, Genel Bölgelerde İki ve Üç Katlı İntegraller | |
13) | İki Katlı İntegral ile Alan Hesabı, Kutupsal Koordinatlarda İki Katlı integral | |
14) | Dikdörgensel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegral |
Ders Notları / Kitaplar: | Thomas' Calculus,13th Edition, G. B. Thomas, M. D. Weir, J. R. Hass, Pearson, 2014. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Calculus: A Complete Course, 7th Edition, Robert A. Adams and Christopher Essex, Pearson, Canada, 2010. 2. Calculus: A New Horizon, Howard Anton, 6th Edition; John Wiley & Sons, 1999. 3. Calculus: Early Transcendentals, J. Stewart, D. K. Clegg, S. Watson and L. Redlin, 9th Edition, Cengage Learning, 2020. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
2) Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi | 1 | 1 | ||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | |||||||||||
4) Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | ||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | ||||||||||||
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | ||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma | 1 | 1 | ||||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma | 1 | 1 | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
12) Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi | |
2) | Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi | |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | |
4) | Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |
7) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma | |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma | |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | |
12) | Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Küçük Sınavlar | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü | 142 |