MARİNA VE YAT İŞLETMECİLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 84 |
Ders Kodu: | DUI1004 | ||||||||
Ders İsmi: | SEYİR II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: |
DUI1003 - SEYİR I |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. Hatice YILMAZ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğrt.Gör. Rahim Çonguloğlu | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1.Düzlem Seyri (Plane Navigation) bağlamında seyir terimlerini uygulamak. 2.Kıyı konum belirleme yöntemlerini uygulamak ve deniz haritalarını kullanmak. 3.Rota ve mesafeye ilişkin seyir hesaplamalarını yapmak. 4.Düzlem, Traverse Merkator ve Büyük Daire (Great Circle) seyir çözümleri için matematiksel işlemleri ve cetvel/tablo kullanımını gerçekleştirmek. 5.Gelgit (med-cezir) terimlerini kullanmak ve dünya genelinde gelgit zamanlarını ve yüksekliklerini hesaplamak. 6.Gelgit akıntılarını tahmin etmek ve akıntı etkilerini, düşme (leeway) etkileri dahil olmak üzere, uygulamak. |
Dersin İçeriği: | Bu kurs, Seyir programına dayalı olarak STCW (A-II/1) kapsamında önerilen Modüler Çerçeve dâhilinde mesleki ve profesyonel yeterlilik kazandırmaya yönelik bir yapının parçasını oluşturur. Kurs, öğrencilere bir güverte zabiti olarak ve nihayetinde bir gemi kaptanı olarak deniz aracını yönetme konusunda derinlemesine bir uzmanlık kazandırır. Geminin kıyı ve okyanus seyrinde seyir sistemleri ve konularının uygulanması üzerine odaklanılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Seyir planlamasında yer alan kıyı seyri ve mevki koyma methodlarını uygular 2) 2. Rota ve mesafe ile ilgili seyir hesaplamalarını yapar 3) 3. Med-cezir terminolojisi kullanır ve dünya genelindeki yüksek-alçak su zaman hesaplamalarını yapar 4) 4. Med-cezir akıntılarının tahminlerini yapar ve akıntının rota etkilerini düzeltici uygulamaları yapar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Konum Belirlemenin Çeşitli Yöntemleri ve Kerteriz Kesişimi ile Konum Belirleme Menziller/D.R. konumu, kesin konum, tahmini konum ve running fix (Basit running fix, çift açı yöntemi, çoklu kerteriz ve seçilmiş açılarla konum belirleme). Yatay ve Dikey Açıları Kullanma Yatay ve dikey sekstant açılarıyla konum belirleme. Hatalı pusula ile kerteriz alma ve pusula hatasını bulma. Işıkların batma (dipping) ve yükselme (rising) kerterizleri. Yay (arc) üzerinde gidilen mesafenin hesaplanması. | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
2) | Kıyı Seyrinde Gelgit ve Akıntıların Kullanımı Gelgit Akıntıları (Gelgit akıntısı tahminlerinin güvenilirliği, tahminlerin doğruluğunu ve güvenilirliğini etkileyen faktörlerin farkında olunması — örneğin, yerel hava koşulları, taşkınlar, bölgesel bilgi vb.), Akıntı ve düşme (D.R. konumu, tahmini konum, akıntıların yön ve hız etkileri, düşme (leeway) etkilerinin uygulanması) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
3) | Gelgitler (Tides) (Terimler, gelgitlerin nedenleri ve önemi: Gelgit tanımları (örneğin, harita sıfırı – chart datum, yüksek/düşük su, gelgit yüksekliği, gelgit aralığı, bahar gelgitleri – spring gelgitleri ve neap gelgitleri, MHWS, MLWS, MHWN, MLWN, haritalanan nesnelerin yüksekliği, kuru yükseklik); Gelgitlerin nedenleri (örneğin, Ay ve Güneş’in çekim kuvvetleri); Önemi (örneğin, serbest geçiş/engellenme, limanlara erişim, yükleme/boşaltma işlemleri vb.)) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
4) | Gelgitler (Tides) (Gelgit yüksekliği: Yüksek Su (HW) ve Alçak Su (LW) yüksekliği ve zamanları; Gelgit durumunun hesaplanarak tahmini (örneğin, belirli zamanlarda, konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve ikincil limanlarda); Belirli bir yükseklik için zaman tahmini (örneğin, belirli konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve yardımcı limanlarda); Gelgit bilgisi elde etmek için bilgisayar programlarının kullanımı; Derinlik ölçümlerinin harita sıfırına (chart datum) düzeltilmesi.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
5) | Gelgitler (Tides) (Gelgit yüksekliği: Yüksek Su (HW) ve Alçak Su (LW) yüksekliği ve zamanları; Gelgit durumunun hesaplanarak tahmini (örneğin, belirli zamanlarda, konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve ikincil limanlarda); Belirli bir yükseklik için zaman tahmini (örneğin, belirli konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve yardımcı limanlarda); Gelgit bilgisi elde etmek için bilgisayar programlarının kullanımı; Derinlik ölçümlerinin harita sıfırına (chart datum) düzeltilmesi.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
6) | Düzlem Seyrinin Türleri: Paralel (Boylam) ve Enlem Seyri (Departure, D.long, Paralel Seyri ve formülünün ispatı, Aynı enlem üzerindeki iki konum arasındaki mesafe, Enlem farkı (D.lat) ve boylam farkı (D.long) kullanılarak son konumun bulunması, Farklı enlemlerde, rotalarda ve mesafelerde örnekler ve alıştırmalar. Gerçek rota (true course) ve loxodrome (rhumb line) tanımı). Düzlem Seyrinin Türleri: Ortalama (Mean) ve Orta Enlem (Mid-Latitude) Seyri (Düzlem seyir formülünün türetilmesi. Ortalama ve Orta enlemler.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
7) | Düzlem Seyrinin Türleri: Mercator Seyri (Mercator haritası ve Mercator Seyri, denizcilik seyrine uygun bir haritanın gereklilikleri, Mercator haritasının yapım prensipleri, doğruluğu ve sınırlamaları, haritanın doğal ölçeği, Meridyen parçaları ve D.M.P. [Difference of Meridional Parts], Mercator seyri formülü. İki konum arasındaki rota ve mesafenin hesaplanması. Mercator seyri ile diğer seyir yöntemlerinin karşılaştırılması.) Seyir Türleri: Traverse Seyri (Pratik seyir problemlerinde traverse (seyir) cetvelinin kullanımı.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
8) | ARA SINAV | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
9) | Seyir Türleri: Büyük Daire Seyri (Great Circle Sailing) (Büyük daire mesafesinin, başlangıç ve bitiş rotalarının hesaplanması, Napier kuralı.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
10) | Seyir Türleri: Büyük Daire Seyri (Great Circle Sailing) (Vertex konumunun hesaplanması, Vertex'e mesafe, rota noktaları (waypoints), noktalar arasındaki rota ve mesafeler, Ekvator geçişi.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
11) | Seyir Türleri: Büyük Daire Seyri (Great Circle Sailing) (Vertex konumunun hesaplanması, Vertex'e mesafe, rota noktaları (waypoints), noktalar arasındaki rota ve mesafeler, Ekvator geçişi.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
12) | Seyir Türleri: Kompozit Seyir (Composite Sailing) (Büyük Daire mesafesinin, başlangıç ve bitiş rotalarının, tepe konumlarının ve tepeler arasındaki mesafenin hesaplanması.) | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
13) | Entegre Köprüüstü Sistemleri; VTS sahaları | OIS LMS |
14) | FİNAL ÖNCESİ EKSİK TAMAMLAMA | OIS LMS |
Ders Notları / Kitaplar: | Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Admiralty Manual of Navigation, 2008 2. Symbols and Abbreviations 3. Nautical Charts and Chart Catalog 4. ATT (Admiralty Tide Tables) 5. USHO Tide and Current Tables 6. Lecture presentation notes (PRU Online) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | |||||||||||||
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Yatçılık, yat kaptanlığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
12) Karar, uygulama ve davranışlarında yat işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi | 2 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | 1 |
4) | Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | 2 |
5) | Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 2 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | 2 |
7) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | 2 |
8) | Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | 2 |
9) | Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | 2 |
10) | Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | 2 |
11) | Yatçılık, yat kaptanlığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | 3 |
12) | Karar, uygulama ve davranışlarında yat işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | 3 |
13) | Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 14 | 2 | 28 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 118 |