DUI1004 SEYİR IIPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar MARİNA VE YAT İŞLETMECİLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
MARİNA VE YAT İŞLETMECİLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 84

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: DUI1004
Ders İsmi: SEYİR II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 2 3 5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu: DUI1003 - SEYİR I
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Hatice YILMAZ
Dersi Veren(ler): Öğrt.Gör. Rahim Çonguloğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1.Düzlem Seyri (Plane Navigation) bağlamında seyir terimlerini uygulamak.
2.Kıyı konum belirleme yöntemlerini uygulamak ve deniz haritalarını kullanmak.
3.Rota ve mesafeye ilişkin seyir hesaplamalarını yapmak.
4.Düzlem, Traverse Merkator ve Büyük Daire (Great Circle) seyir çözümleri için matematiksel işlemleri ve cetvel/tablo kullanımını gerçekleştirmek.
5.Gelgit (med-cezir) terimlerini kullanmak ve dünya genelinde gelgit zamanlarını ve yüksekliklerini hesaplamak.
6.Gelgit akıntılarını tahmin etmek ve akıntı etkilerini, düşme (leeway) etkileri dahil olmak üzere, uygulamak.
Dersin İçeriği: Bu kurs, Seyir programına dayalı olarak STCW (A-II/1) kapsamında önerilen Modüler Çerçeve dâhilinde mesleki ve profesyonel yeterlilik kazandırmaya yönelik bir yapının parçasını oluşturur. Kurs, öğrencilere bir güverte zabiti olarak ve nihayetinde bir gemi kaptanı olarak deniz aracını yönetme konusunda derinlemesine bir uzmanlık kazandırır. Geminin kıyı ve okyanus seyrinde seyir sistemleri ve konularının uygulanması üzerine odaklanılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Seyir planlamasında yer alan kıyı seyri ve mevki koyma methodlarını uygular
2) 2. Rota ve mesafe ile ilgili seyir hesaplamalarını yapar
3) 3. Med-cezir terminolojisi kullanır ve dünya genelindeki yüksek-alçak su zaman hesaplamalarını yapar
4) 4. Med-cezir akıntılarının tahminlerini yapar ve akıntının rota etkilerini düzeltici uygulamaları yapar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Konum Belirlemenin Çeşitli Yöntemleri ve Kerteriz Kesişimi ile Konum Belirleme Menziller/D.R. konumu, kesin konum, tahmini konum ve running fix (Basit running fix, çift açı yöntemi, çoklu kerteriz ve seçilmiş açılarla konum belirleme). Yatay ve Dikey Açıları Kullanma Yatay ve dikey sekstant açılarıyla konum belirleme. Hatalı pusula ile kerteriz alma ve pusula hatasını bulma. Işıkların batma (dipping) ve yükselme (rising) kerterizleri. Yay (arc) üzerinde gidilen mesafenin hesaplanması. Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
2) Kıyı Seyrinde Gelgit ve Akıntıların Kullanımı Gelgit Akıntıları (Gelgit akıntısı tahminlerinin güvenilirliği, tahminlerin doğruluğunu ve güvenilirliğini etkileyen faktörlerin farkında olunması — örneğin, yerel hava koşulları, taşkınlar, bölgesel bilgi vb.), Akıntı ve düşme (D.R. konumu, tahmini konum, akıntıların yön ve hız etkileri, düşme (leeway) etkilerinin uygulanması) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
3) Gelgitler (Tides) (Terimler, gelgitlerin nedenleri ve önemi: Gelgit tanımları (örneğin, harita sıfırı – chart datum, yüksek/düşük su, gelgit yüksekliği, gelgit aralığı, bahar gelgitleri – spring gelgitleri ve neap gelgitleri, MHWS, MLWS, MHWN, MLWN, haritalanan nesnelerin yüksekliği, kuru yükseklik); Gelgitlerin nedenleri (örneğin, Ay ve Güneş’in çekim kuvvetleri); Önemi (örneğin, serbest geçiş/engellenme, limanlara erişim, yükleme/boşaltma işlemleri vb.)) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
4) Gelgitler (Tides) (Gelgit yüksekliği: Yüksek Su (HW) ve Alçak Su (LW) yüksekliği ve zamanları; Gelgit durumunun hesaplanarak tahmini (örneğin, belirli zamanlarda, konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve ikincil limanlarda); Belirli bir yükseklik için zaman tahmini (örneğin, belirli konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve yardımcı limanlarda); Gelgit bilgisi elde etmek için bilgisayar programlarının kullanımı; Derinlik ölçümlerinin harita sıfırına (chart datum) düzeltilmesi.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
5) Gelgitler (Tides) (Gelgit yüksekliği: Yüksek Su (HW) ve Alçak Su (LW) yüksekliği ve zamanları; Gelgit durumunun hesaplanarak tahmini (örneğin, belirli zamanlarda, konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve ikincil limanlarda); Belirli bir yükseklik için zaman tahmini (örneğin, belirli konumlarda ve Avrupa ile Pasifik bölgelerindeki standart ve yardımcı limanlarda); Gelgit bilgisi elde etmek için bilgisayar programlarının kullanımı; Derinlik ölçümlerinin harita sıfırına (chart datum) düzeltilmesi.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
6) Düzlem Seyrinin Türleri: Paralel (Boylam) ve Enlem Seyri (Departure, D.long, Paralel Seyri ve formülünün ispatı, Aynı enlem üzerindeki iki konum arasındaki mesafe, Enlem farkı (D.lat) ve boylam farkı (D.long) kullanılarak son konumun bulunması, Farklı enlemlerde, rotalarda ve mesafelerde örnekler ve alıştırmalar. Gerçek rota (true course) ve loxodrome (rhumb line) tanımı). Düzlem Seyrinin Türleri: Ortalama (Mean) ve Orta Enlem (Mid-Latitude) Seyri (Düzlem seyir formülünün türetilmesi. Ortalama ve Orta enlemler.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
7) Düzlem Seyrinin Türleri: Mercator Seyri (Mercator haritası ve Mercator Seyri, denizcilik seyrine uygun bir haritanın gereklilikleri, Mercator haritasının yapım prensipleri, doğruluğu ve sınırlamaları, haritanın doğal ölçeği, Meridyen parçaları ve D.M.P. [Difference of Meridional Parts], Mercator seyri formülü. İki konum arasındaki rota ve mesafenin hesaplanması. Mercator seyri ile diğer seyir yöntemlerinin karşılaştırılması.) Seyir Türleri: Traverse Seyri (Pratik seyir problemlerinde traverse (seyir) cetvelinin kullanımı.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
8) ARA SINAV Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
9) Seyir Türleri: Büyük Daire Seyri (Great Circle Sailing) (Büyük daire mesafesinin, başlangıç ve bitiş rotalarının hesaplanması, Napier kuralı.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
10) Seyir Türleri: Büyük Daire Seyri (Great Circle Sailing) (Vertex konumunun hesaplanması, Vertex'e mesafe, rota noktaları (waypoints), noktalar arasındaki rota ve mesafeler, Ekvator geçişi.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
11) Seyir Türleri: Büyük Daire Seyri (Great Circle Sailing) (Vertex konumunun hesaplanması, Vertex'e mesafe, rota noktaları (waypoints), noktalar arasındaki rota ve mesafeler, Ekvator geçişi.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
12) Seyir Türleri: Kompozit Seyir (Composite Sailing) (Büyük Daire mesafesinin, başlangıç ve bitiş rotalarının, tepe konumlarının ve tepeler arasındaki mesafenin hesaplanması.) Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
13) Entegre Köprüüstü Sistemleri; VTS sahaları OIS LMS
14) FİNAL ÖNCESİ EKSİK TAMAMLAMA OIS LMS

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
Diğer Kaynaklar: 1. Admiralty Manual of Navigation, 2008
2. Symbols and Abbreviations
3. Nautical Charts and Chart Catalog
4. ATT (Admiralty Tide Tables)
5. USHO Tide and Current Tables
6. Lecture presentation notes (PRU Online)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Öğrenme Çıktıları
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1 1 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi 1 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi 1 1 1 1
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi 1 1 1 1
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1 1 1 1
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi 1 1 1 1
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 1 1 1
11) Yatçılık, yat kaptanlığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 1 1 1 1
12) Karar, uygulama ve davranışlarında yat işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi 1 1 1 1
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi 2
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi 2
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 2
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi 2
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 2
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi 2
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi 2
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 2
11) Yatçılık, yat kaptanlığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 3
12) Karar, uygulama ve davranışlarında yat işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi 3
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü 118