DENİZ HUKUKU-TEZLİ YL
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: LAW502
Ders İsmi: ULUSLARARASI DENİZ HUKUKU
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Hilal Cecanpınar
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Hilal Cecanpınar
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Deniz Kamu Hukuku’nun temel kavramlarını öğretmek.

2. Deniz yetki alanlarını öğretmek.

3. Denizcilikle ilgili uluslararası örgütleri öğretmek.

4. Deniz Çevre Hukukunu öğretmek.

5. Deniz Sosyal Güvenlik Hukukunu öğretmek.



Dersin İçeriği: Deniz Kamu Hukukunun Temel Kavramları ve Kaynakları. Deniz Kamu Hukunun Dalları (Deniz Devletler Hukuku, Deniz İdare Hukuku, Deniz Ceza Hukuku, Deniz Usul ve Takip Hukuku, Deniz Sosyal Güvenlik Hukuku) Deniz Devletler Hukuku’na Giriş, Deniz Devletler Hukukunun Önemli İlkeleri, Devletin Deniz Ülkesi, Deniz yetki alanları. İç sular. Karasuları, Zararsız Geçiş, Bitişik Bölge. Münhasır Ekonomik Bölge (MEB). Kıta Sahanlığı. Deniz Yetki Alanlarına Ilişkin Uluslararası Hukuki Ihtilaflar. Açıkdenizler, Açık Denizlerin Serbestliği, Denizaltı Kablosu ve boru Döşeme Serbestliği, Seyir Serbestliği, Açık Denizde Çatma ve Seyri İle İlgili Diğer Kazalarda Cezai Yargı, Bayrak Devletlerinin Yükümlülükleri, Bayrak ve Liman Devleti Kontrolü. Harp Gemilerinin ve Devletin, Ticari Amaçlar Dışında Kullanılan Diğer Gemilerinin Dokunulmazlığı, Kesintisiz Takip, Ziyaret, Korsanlık ve Deniz Haydutluğu, (Silahlı Soygun), Açık Denizlerdeki Canlı Kaynakların Korunması ve Yönetimi, Deniz Çevresinin Muhafaza ve Korunması, Deniz Kirliliğinin Önlenmesi, Deniz Kirliliğine ve Deniz Çevresinin Korunmasına İlişkin Ulusal ve Uluslarası Düzenlemeler. Açık Denizlerde Bilimsel Araştırmalar, İhtilafların Çözümü. Adaların Rejimi. Türk Boğazları’nın Hukuki Rejimi . BM, IMO ve Diğer Ilgili Uluslararasi Kuruluşlar ve Statüleri, Deniz Sosyal Güvenlik Hukuku. Deniz Emniyeti ve ISPS

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Deniz Kamu Hukuku’nun kaynaklarını ve özelliklerini öğrenir.
2) II. Deniz Çevre Hukukunun özelliklerini öğrenir.
3) III. Deniz Sosyal Güvenlik Hukukunun özelliklerini öğrenir.
4) IV. Uluslararası deniz hukukunu anlar ve Türk hukuku ile kıyaslayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hukukun tanımı. Hukukun temel kavramları. Hukukun dalları. Hukukun kaynakları. Hak, yükümlülük ve sorumluluk. Hak, yükümlülük ve sorumlulukların kaynakları ve ana esasları.
2) Uluslararası hukuk, temel kavramlar ve tanımlar, uygulama ve yaptırımlar. Deniz Hukuku’nun tanımı ve sınıflandırılması. Deniz Kamu Hukuku. Deniz Özel Hukuku. Deniz Kamu Hukuku ve dalları, Deniz Kamu Hukukuna giriş, Deniz Kamu Hukukunun konusu, Deniz Kamu Hukukunun kökeni ve tarihsel gelişimi.
3) Deniz kamu hukukunun uluslararası ve ulusal kaynakları. Deniz kamu hukukunun kişileri.
4) Deniz yetki alanları. İçsular, karasuları, takımada suları, bitişik bölge, münhasır ekonomik bölge, kıta sahanlığı.
5) Ulusal yetkiye tabi deniz alanları, alanların belirlenmesi ve sınırlandırılması.
6) Uluslararası seyrüsefere açık boğazlar. Türk Boğazları, Montrö Sözleşmesi, güncel gelişmeler.
7) Ara Sınav
8) Uluslararası seyrüsefere açık boğazlar. Türk Boğazları, Montrö Sözleşmesi, güncel gelişmeler.
9) Denizcilikle ilgili uluslararası örgütler.
10) Uluslararası deniz hukuku uyuşmazlıkları, uluslararası mahkemeler, uyuşmazlık çözüm yöntemleri. Uluslararası denizcilik sözleşmelerinin hazırlanması ve yürürlüğe konulması.
11) Deniz haydutluğu, deniz ceza hukuku, denizde işlenen suçlar, yaptırımlar.
12) Deniz idare hukuku, deniz idare hukukuna aykırılıklar, idari yaptırımlar. Deniz çevre hukuku, deniz ve çevresinin kirliliği, idari yaptırımlar.
13) Denizde can ve mal koruma ile ilgili yasal düzenlemeler. Deniz Sosyal Güvenlik Hukuku. Deniz Sosyal Güvenlik Hukukunun kapsamı. ILO Sözleşmeleri.
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sezer ILGIN, Deniz Hukuku – I, 2008, İstanbul.
1. Kuran, S., Uluslararası Deniz Hukuku, İstanbul, 2009.

2. Özman, A., Deniz Hukuku I, Ankara, 2006.

3. Yoshifumi, T., The International Law of the Sea, Cambridge, 2012.

4. Helmut, T., Reflections on the Contemporary Law of the Sea, Leiden, 2012.

5. Cartner, John A.C., The International Law of the Shipmaster, London, 2009.

6. Harrison, J., Making The Law of the Sea: A Study in the Development of International Law, Cambridge, 2011.
Diğer Kaynaklar: Sezer ILGIN, Deniz Hukuku – I, 2008, İstanbul.
1. Kuran, S., Uluslararası Deniz Hukuku, İstanbul, 2009.
2. Özman, A., Deniz Hukuku I, Ankara, 2006.

3. Yoshifumi, T., The International Law of the Sea, Cambridge, 2012.

4. Helmut, T., Reflections on the Contemporary Law of the Sea, Leiden, 2012.

5. Cartner, John A.C., The International Law of the Shipmaster, London, 2009.

6. Harrison, J., Making The Law of the Sea: A Study in the Development of International Law, Cambridge, 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Öğrenme Çıktıları
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 1 1 1 1
1) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1 1 1 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 1 1 1 1
2) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1 1 1 1
3) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1 1
4) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 3
1) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 2
2) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 3
3) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak 3
4) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Yarıyıl Sonu Sınavı 44 1 44
Toplam İş Yükü 100