AŞÇILIK (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 21,34,54,81

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: SAS1055
Ders İsmi: BİRLEŞTİRİLMİŞ GEMİ GÜVENLİK EĞİTİMLERİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
0.5 1 1 1
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Zafer TOPAÇ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu eğitim tüm gemiadamları için “Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmeliği” EK madde 6 hükümleri uyarınca alınması gereken zorunlu asgari güvenlik eğitimi olup, bu eğitimi alan öğrenci; güvenlikle ilgili tanıtım, güvenlik farkındalıklar ilgili gerekli bilgilere sahip olacak ve gemide güvenlik ile ilgili görevler için atandığında ise belirlenmiş güvenlik görevleri konularını öğrenmiş olarak görev yapabilecektir.
Dersin İçeriği: Bu eğitimi alan öğrenci; IMO STCW Sözleşmesinin VI/6 Kuralı ve Kod Bölümünün A-VI/6 Kısmı ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı” (UAYB) “Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmeliği” EK madde 6 hükümleri uyarınca; gemide, güvenlikle ilgili tanıtım, güvenlik farkındalık ve gemide güvenlik ile ilgili görevler için atandığında kullanılmak üzere belirlenmiş güvenlik görevleri konularında bilgi sahibi olacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ticaret Gemilerinde icra edilecek güvenlik ile ilgili planlama ve görevlerde kullanılmak üzere STCW Sözleşmesi gereği 1. Belirlenmiş Güvenlik Görevleri, 2. Güvenlik Farkındalık, 3. Güvenlik Tanıtım, konularını anlamak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 1) GEMİ GÜVENLİK PLANI ALTINDA BELİRLENEN ŞARTLARI OLUŞTURMA a) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere denizcilik ile ilgili güvenlik terimleri ve tanımları hakkında bilgi sahibi olmak. b) Uluslararası denizcilik güvenlik politikası, Deniz Haydutluğu ve silahlı soygunla ilgisi olabilecek elemanlar dahil olmak üzere Devletlerin, şirketlerin ve şahısların sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmak. c) Denizcilik güvenlik seviyeleri (MARSEC) ve gemide ve liman tesislerinde uygulanan güvenlik önlemleri usullerine etkileri hakkında bilgi sahibi olmak. d) Güvenlik raporlama usulleri hakkında bilgi sahibi olmak. e) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olması muhtemel konular dahil olmak üzere ilgili sözleşmeler, kodlar ve IMO genelgeleri kapsamında yürütülen talim ve egzersiz gereksinimlere yönelik usuller hakkında bilgi sahibi olmak. f) Gemi güvenlik planında belirtilen güvenlik faaliyetlerinin kontrol edilmeleri ve izlenmeleri ve teftiş ve sörveylerin yürütülmelerine ilişkin usuller hakkında bilgi sahibi olmak. g) Kritik öneme sahip gemi/liman arayüzü operasyonlarına yönelik uygulamalar ve ayrıca Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere güvenlikle ilgili beklenmedik durum planları. h) Güvenliği tehdit eden konulara veya güvenlik ihlallerine karşı cevap verme hakkında bilgi sahibi olmak. ISPS CODE
1)
2) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 1) GEMİ GÜVENLİK PLANI ALTINDA BELİRLENEN ŞARTLARI OLUŞTURMA a) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere denizcilik ile ilgili güvenlik terimleri ve tanımları hakkında bilgi sahibi olmak. b) Uluslararası denizcilik güvenlik politikası, Deniz Haydutluğu ve silahlı soygunla ilgisi olabilecek elemanlar dahil olmak üzere Devletlerin, şirketlerin ve şahısların sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmak. c) Denizcilik güvenlik seviyeleri (MARSEC) ve gemide ve liman tesislerinde uygulanan güvenlik önlemleri usullerine etkileri hakkında bilgi sahibi olmak. d) Güvenlik raporlama usulleri hakkında bilgi sahibi olmak. e) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olması muhtemel konular dahil olmak üzere ilgili sözleşmeler, kodlar ve IMO genelgeleri kapsamında yürütülen talim ve egzersiz gereksinimlere yönelik usuller hakkında bilgi sahibi olmak. f) Gemi güvenlik planında belirtilen güvenlik faaliyetlerinin kontrol edilmeleri ve izlenmeleri ve teftiş ve sörveylerin yürütülmelerine ilişkin usuller hakkında bilgi sahibi olmak. g) Kritik öneme sahip gemi/liman arayüzü operasyonlarına yönelik uygulamalar ve ayrıca Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere güvenlikle ilgili beklenmedik durum planları. h) Güvenliği tehdit eden konulara veya güvenlik ihlallerine karşı cevap verme hakkında bilgi sahibi olmak. sunumlar
3) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 1) GÜVENLİK RİSKLERİNİ VE TEHDİTLERİNİ TANIMA a) Güvenlik Beyannamesi dahil olmak üzere güvenlik belgeleri hakkında bilgi sahibi olmak. b) Deniz haydutları ve silahlı soyguncular tarafından kullanılanlar dahil olmak üzere alınan güvenlik önlemlerini alt etmek için kullanılan teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. c) Potansiyel güvenlik tehditlerini tanımaya imkan veren bilgi sahibi olmak. d) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazları tanımayı sağlayacak yeterli bilgiye ve yaratabilecekleri zararlar hakkında farkındalığa sahip olmak. e) Uygun olduğunda toplulukları yönetebilecek ve kontrol edebilecek teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. f) Güvenlikle ilgili bilgileri ve güvenlikle ilgili iletişimi yönetebilecek bilgiye sahip olmak. Fiziksel aramalara ve yapılan işten alı koymayan teftişlere yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak. sunumlar
4) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 2) GÜVENLİK RİSKLERİNİ VE TEHDİTLERİNİ TANIMA g) Güvenlik Beyannamesi dahil olmak üzere güvenlik belgeleri hakkında bilgi sahibi olmak. h) Deniz haydutları ve silahlı soyguncular tarafından kullanılanlar dahil olmak üzere alınan güvenlik önlemlerini alt etmek için kullanılan teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. i) Potansiyel güvenlik tehditlerini tanımaya imkan veren bilgi sahibi olmak. j) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazları tanımayı sağlayacak yeterli bilgiye ve yaratabilecekleri zararlar hakkında farkındalığa sahip olmak. k) Uygun olduğunda toplulukları yönetebilecek ve kontrol edebilecek teknikler hakkında bilgi sahibi olmak. l) Güvenlikle ilgili bilgileri ve güvenlikle ilgili iletişimi yönetebilecek bilgiye sahip olmak. Fiziksel aramalara ve yapılan işten alı koymayan teftişlere yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak. sunumlar
5) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 3) GEMİNİN DÜZENLİ GÜVENLİK TEFTİŞLERİNİ YÜRÜTME a) Kısıtlı erişime açık (Restiricted Area) alanların izlenmesine yönelik bilgi sahibi olmak. b) Gemiye ve gemide bulunan kısıtlı erişim alanlarına girişin kontrol edilmesi hakkında bilgi sahibi olmak. c) Güverte alanlarının ve gemiyi çevreleyen alanları etkin şekilde izlenmesine yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak. d) Kargo ve gemi malzemeleriyle ilgili teftiş yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. e) Gemi mürettebatının bindirme, tahliye ve girişlerinin ve ayrıca görevlerinin kontrol edilmesine yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak. sunumlar
6) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 4) GEMİNİN DÜZENLİ GÜVENLİK TEFTİŞLERİNİ YÜRÜTME f) Kısıtlı erişime açık (Restiricted Area) alanların izlenmesine yönelik bilgi sahibi olmak. g) Gemiye ve gemide bulunan kısıtlı erişim alanlarına girişin kontrol edilmesi hakkında bilgi sahibi olmak. h) Güverte alanlarının ve gemiyi çevreleyen alanları etkin şekilde izlenmesine yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak. i) Kargo ve gemi malzemeleriyle ilgili teftiş yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. j) Gemi mürettebatının bindirme, tahliye ve girişlerinin ve ayrıca görevlerinin kontrol edilmesine yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak. sunumlar
7) BELİRLENMİŞ GÜVENLİK GÖREVLERİ 1) VARSA GÜVENLİK DONANIMLARININ VE SİSTEMLERİNİN UYGUN ŞEKİLDE KULLANILMALARI a) Deniz haydutları ve silahlı soyguncular tarafından gerçekleştirilecek saldırılar karşısında kullanılabilecek kısıtlamaları dahil olmak üzere çeşitli tipte güvenlik donanımı ve sistemleri ve hakkında genel bilgi sahibi olmak. b) Özellikle denizdeyken güvenlik sistemleri ve donanımlarının test edilme, kalibre edilme ve bakıma alınmasına yönelik ihtiyaçlar hakkında bilgi sahibi olmak. sunumlar
8) GÜVENLİK FARKINDALIK 1) ARTIRILMIŞ FARKINDALIK İLE DENİZDE GÜVENLİĞİN GELİŞTİRİLMESİNE KATKIDA BULUNMA a) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere denizcilik ile ilgili güvenlik terimleri ve tanımları hakkında temel bilgi. b) Uluslararası denizcilik güvenliği politikaları ve Devletlerin, şirketlerin ve kişilerin sorumlulukları hakkında temel bilgi. c) Denizcilik güvenlik seviyeleri ve gemide ve liman tesislerinde uygulanan güvenlik önlemleri ve usullerine etkileri hakkında temel bilgi. d) Güvenlik raporlama usulleri hakkında temel bilgi. e) Güvenlikle ilgili ihtimaliyat durum planları hakkında temel bilgi. sunumlar
9) GÜVENLİK FARKINDALIK 1) ARTIRILMIŞ FARKINDALIK İLE DENİZDE GÜVENLİĞİN GELİŞTİRİLMESİNE KATKIDA BULUNMA a) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere denizcilik ile ilgili güvenlik terimleri ve tanımları hakkında temel bilgi. b) Uluslararası denizcilik güvenliği politikaları ve Devletlerin, şirketlerin ve kişilerin sorumlulukları hakkında temel bilgi. c) Denizcilik güvenlik seviyeleri ve gemide ve liman tesislerinde uygulanan güvenlik önlemleri ve usullerine etkileri hakkında temel bilgi. d) Güvenlik raporlama usulleri hakkında temel bilgi. e) Güvenlikle ilgili ihtimaliyat durum planları hakkında temel bilgi. sunumlar
10) GÜVENLİK FARKINDALIK 1) GÜVENLİK TEHDİTLERİNİ TANIMA a) Güvenlik önlemlerini bertaraf etmek için kullanılan teknikler hakkında temel bilgi b) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek unsurlar dahil potansiyel güvenlik tehditlerini tanımayı sağlayacak temel bilgi. c) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazları tanımayı sağlayacak temel bilgi. d) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazların yaratabilecekleri zararlar hakkında farkındalığa sahip olmak. e) Güvenlikle ilgili bilgileri ve güvenlikle ilgili iletişimi yönetebilecek temel bilgi. sunumlar
11) GÜVENLİK FARKINDALIK 2) GÜVENLİK KONUSUNDA FARKINDALIĞI VE TEYAKKUZDA OLMAYI SAĞLAYACAK YÖNTEMLERİ VE BU YÖNTEMLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDUĞUNU ANLAMA Deniz haydutluğuna ve silahlı soyguna karşı olanlar dahil olmak üzere ilgili sözleşmeler, kodlar ve IMO genelgeleri kapsamında yürütülen eğitim, talim ve egzersiz gereksinimleri hakkında temel bilgi. sunumlar
12) GÜVENLİK TANITIM Gemide bir korsan veya silahlı soygun tehdidi veya saldırısını da içeren bir güvenlik ihlalini rapor etmek. Gemide bir güvenlik ihlali ile karşılaşıldığında takip edilecek yöntemler. sunum
13) GÜVENLİK TANITIM Gemi Güvenlik Talimleri Güvenlikle ilgili acil ve olası yöntemlerde yer almak. sunum, talim
14) UYGULAMALAR: a. Gemi güvenlik ekipmanları kullanma, b. Güvenlik ihlallerine karşı gemi lumbarağzında personel ve ziyaretçilere arama yapılması, c. Güvenlik devriyeleri ve diğer güvenlik farkındalık uygulamaları talim

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Öğretim Elemanı Ders Notları
• IMO ISPS Code
• Gemi Güvenlik Planı (Ship Security Plan)- Örnek
• Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi Güvenlik Kodu (ISPS Kod) Uygulama Talimatı ve Yönetmeliği
Diğer Kaynaklar: • IMO Model Course 3.26 Security awareness training for seafarers with designated security duties *
• IMO Model Course 3.27 Security awareness training for all seafarers *
• (*) Kütüphanede bulunmaktadır.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Öğrenme Çıktıları
1) Yiyecek içecek sektörü ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2) Alanı ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur, edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır.
3) Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır ve kullanır.
4) Alanı ile ilgili yabancı bir dilde iletişim kurabilmek.
5) Yiyecek içecek işletmelerinde yapılan menü planlama, gıda üretimi, gıda hijyeni, kalite, servis hizmetleri uygulamalarında görev alır.
6) Mesleği ile ilgili yenilikleri takip eder, teknolojik uygulamalara açık olur, kültürel ve sanatsal bakış açısı kazanarak sürekli kendini geliştirir.
7) İletişim gücü yüksektir, ekip ruhuna uyum sağlar.
8) Türk ve Dünya Mutfağına, tatlı, çikolata ve pasta yapım teknikleri gibi mutfak uygulamalarına hakim olur.
9) Turizm endüstrisini öğrenir.
10) Edindiği teorik ve pratik bilgiyle, sektörde karşılaştığı sorunları etik kurallara uygun bir biçimde analiz eder ve çözüm üretir. Ortaya çıkan sonuçlarda öz değerlendirme yapar
11) Mesleği ile ilgili hukuksal süreçleri, etik kuralları, hijyen kuralları bilir.
12) Aşçılığın tamamlayıcı uygulamalarını bilir.
13) Yiyecek içecek alanlarında ortaya çıkabilecek kazalarda hastaya/yaralıya ilk yardım yapabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Yiyecek içecek sektörü ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2) Alanı ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur, edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır.
3) Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır ve kullanır.
4) Alanı ile ilgili yabancı bir dilde iletişim kurabilmek.
5) Yiyecek içecek işletmelerinde yapılan menü planlama, gıda üretimi, gıda hijyeni, kalite, servis hizmetleri uygulamalarında görev alır.
6) Mesleği ile ilgili yenilikleri takip eder, teknolojik uygulamalara açık olur, kültürel ve sanatsal bakış açısı kazanarak sürekli kendini geliştirir.
7) İletişim gücü yüksektir, ekip ruhuna uyum sağlar.
8) Türk ve Dünya Mutfağına, tatlı, çikolata ve pasta yapım teknikleri gibi mutfak uygulamalarına hakim olur.
9) Turizm endüstrisini öğrenir.
10) Edindiği teorik ve pratik bilgiyle, sektörde karşılaştığı sorunları etik kurallara uygun bir biçimde analiz eder ve çözüm üretir. Ortaya çıkan sonuçlarda öz değerlendirme yapar
11) Mesleği ile ilgili hukuksal süreçleri, etik kuralları, hijyen kuralları bilir.
12) Aşçılığın tamamlayıcı uygulamalarını bilir.
13) Yiyecek içecek alanlarında ortaya çıkabilecek kazalarda hastaya/yaralıya ilk yardım yapabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 100
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 1 14
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü 24