MEKATRONİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: ETO2019
Ders İsmi: OTOMASYON VE KONTROL SİSTEMLERİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 1 3.5 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: ETO1018 - SAYISAL TASARIM
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Denizci Eğitmen Enver GÖKDEMİR
Dersi Veren(ler): Enver Gökdemir
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1. Öğrencilere endüstriyel otomasyon için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak,
sensörler ve aktüatörler, kablolu kontrol devreleri ve PLC'ler,
2. Kontrol sistemlerinin algoritmasını yapılandırabilme ve öğrenme
PLC’lerin programlama dili ve Endüstriyel Otomasyon Devrelerinin tasarımı
Dersin İçeriği: Dersin iki ana konusu vardır:
1) Otomasyon cihazları ve prensipleri, kablolu kontrol ve PLC tabanlı otomasyon
2) Kontrol algoritması nasıl yapılandırılır ve PLC için kontrol programı nasıl yazılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Endüstriyel Otomasyonda kullanılan cihazların çalışmasını ve uygulamalarını anlar
2) Elektromanyetik anahtarları, çalışma prensiplerini öğrenmek, röleleri kullanarak kablolu programlanabilir kontrolörleri analiz etmek
3) o kablolu devrelerin yapı ve tasarım kontrol algoritmaları
4) yapı programlama dili ve ekran kontrol sistemleri
5) Kontrol sistemi akış şemasını, merdiven diyagramını ve ifade listesi modellerini kullanarak algoritmalar yazmak
6) programlanabilir mantık denetleyicilerinin avantajlarını kullanır
7) ayırıcı ve birleştirici normal formları kullanan, hafıza özellikleri olmayan ve hafıza özellikleri olan kontrol algoritmasına sahip olur.
8) PLC dillerinde otomasyon programları yazmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektrik Sembolleri ve Standartları, Semboller; İletişim nedir? Normalde açık ve kapalı kontak
2) Elektromanyetik Anahtarlar, Röleler (Kontaktör, Devre Kesici), Uluslararası Devre Şemaları, Örnekler, Stop-Start Devresi, IEC ve NEMA, Tasarım Felsefeleri, Aşırı Yük Koruması, Merdiven Şeması, Bağlantı Şeması, Stop-Start Buton, Güvenlik, Elektronik Anahtarlar, ( Anahtar olarak transistör)
3) Sinyaller, Kararlar ve Eylemler, Sensörler ve Aktüatörler
4) Kablolu programlanabilir kontrolörler, PLC, Programlama Dili ve Ekranı, Kontrol Sistemi Akış Şeması, Merdiven Diyagramı ve İfade Listesi
5) emel Mantık Kapıları ve İşlemleri, VE-VEYA-DEĞİL Kapıları
6) Mantık Kapıları, Mantık Diyagramı, Doğruluk Tablosu ve Boolean İfadesinin Birleştirilmesi, Örnekler
7) Kablolu Kontrol Devrelerinin Pratik Uygulamaları - Kontrol sistemi akış şeması-merdiven diyagramı- ifade listesi
8) Ara Sınav
9) rogramlanabilir Lojik Kontrolörler (PLC), PLC İhtiyacı, PLC Kontrol Sisteminin Avantajları, PLC Mimarisi, I/O Konfigürasyonları, Güç Kaynağı, İşlemci (CPU), I/O Bölümü, Giriş Modülleri, Çıkış Modülleri, Programlama Cihazı, Örnekler Google Çeviri'de aç
10) ampondaki Veri (bayraklar), Proje Örnekleri, Bellek Özellikleri Olmayan Kontrol Algoritması, Örnekler
11) Ayırıcı Normal Form (DNF), Örnekler, PLC ve Rölelerle Gerçekleştirmeler
12) Bağlaç Normal Formu, Örnekler
13) Bellek Karakteristikli Kontrol Algoritması, RS bellek elemanı-RS Flip Flop, Örnekler, Belleklerin Birbirine Kilitlenmesi, Örnekler
14) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stenerson Jon, Industrial Automation and Process Control, Prentice Hall, 2003
Diğer Kaynaklar: 1.Mehmet Önder Efe, Otomatik Kontrol Sistemleri , Seçkin Yayıncılık
2.Osman GÜRDAL, Algılayıcılar ve Dönüştürücüler, Seçkin
Yayıncılık , ISBN : 9789750219917
3. Hüseyin Demirel, Bünyamin Ciylan İşlemsel Yükselteçler ve Devre
Deneyleri Gazi Yayınevi
4. Bolton, W — Instrumentation and Process Measurements (Longman,
1991) ISBN: 0582068088
5. O’Doebelin, E — Measurement Systems — Applications and Design
(McGraw Hill, 1990) ISBN: 0070173389

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 1
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 1
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 3
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 3
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 2
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 2
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 3
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 3
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 2
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 3
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 2
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 2
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 2
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Laboratuar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 9 3 27
Laboratuvar 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Ödevler 2 3 6
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü 123