MEKATRONİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: ETO2009
Ders İsmi: MEKATRONİĞİN TEMELLERİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı, öğrencilerin aşağıdaki mekatronik disiplininin temellerini oluşturan konularda temel bilgilere sahip olmalarını sağlamaktır:
Mekatroniğin ilgi alanı,
Sistem kavramı ve sistemin temel özellikleri,
Mekatronik sistemler ve sistem bileşenleri,
Mekatroniğin uygulama alanları,
Mekatroniğin dayandığı bilimsel temeller.
Temel mekanik sistemler ve kavramlar
Temel elektriksel sistemler ve kavramlar
Mekatronik sistem bileşenlerinin nitelikleri, amaca yönelik davranışları
Mekatronikte kontrol sistemlerinin önemi ve işlevi
Kavramsal olarak Hidrolik ve Pnömatik sistemler
Sensörler ve işlevleri
Dersin İçeriği: Kavramsal olarak Mekatronik, Sistem Kavramı ve Mekatronik Sistemler, Temel Ölçme Sistemleri ve Ölçü Birimleri, Temel Mekanik, Temel Elektrik – Elektronik, Elektrik Makinaları Temel Prensipleri, Kontrol Sistemlerinin Temelleri ve Sistemsel Yaklaşım, Algılayıcılar, Hidrolik ve Pnömatik Sistemler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sistem kavramı ve sistemin temel özelliklerine dayanarak mekatronik sistemler ve mekatronik sistem bileşenlerini temel düzeyde analiz edebilme bilgi ve becerisi
2) Uygulama alanlarını anlama ve uygulama becerisi
3) Mekatronikte temel mekanik bileşenleri anlama bilgi ve becerisi
4) Mekatronikte temel elektriksel bileşenleri anlama bilgi ve becerisi
5) Mekatronikte temel kontrol sistemlerini anlama bilgi ve becerisi
6) Mekatronikte kavramsal olarak hidrolik ve Pnömatik sistemleri anlama bilgi ve becerisi
7) Elektriksel ve mekanik algılayıcıları, işlevleri ve kullanım alanları ile ilgili bilgi ve uygulama becerisi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal olarak mekatronik, sistem kavramı, mekatronik sistemler ve bileşenleri
2) Temel büyüklükler, ölçme sistemleri ve ölçü birimleri
3) Temel mekanik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler
4) Temel mekanik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler
5) Temel elektrik – elektronik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler
6) Temel elektrik – elektronik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler
7) Elektrik makinaları ve temel prensipleri
8) Yıl içi ara sınav
9) Elektrik makinaları ve temel prensipleri
10) Kontrol sistemlerinin temelleri ve sistemsel yaklaşım
11) Kontrol sistemlerinin temelleri ve sistemsel yaklaşım
12) Algılayıcılar ve temel işlevleri
13) Kısa Sınav-Hidrolik ve pnömatik sistemler
14) Hidrolik ve pnömatik sistemler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Mekatronik Temelleri - Fundamentals of Mechatronics, Musa Jouaneh,
Tolga Yüksel, İdil Işıklı Esener (Çevirmenler), Nobel Akademik Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: -Mekatronik Mühendisliği Kavramlar ve Uygulamalar
Abdulkadir Erden MMO Yayınları
-Temel Mühendislik Devre Analizi / Basic Engineering Circuit Analysis
David Irwin, R. Mark Nelms, Nobel Akademik Yayıncılık
-Mühendislik Mekaniği - Dinamik, R. C. Hibbeler (Eser Sahibi), Özgün Soyuçok Ayşe Soyuçok (Çevirmen), Literatür Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1 1 1 1 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 1 1 1 1 1 1 1
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1 1 1 1 1 1 1
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1 1 1 1 1 1 1
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 3
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 3
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 3
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 3
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 3
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Küçük Sınavlar 1 4 4
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü 50