MEKATRONİK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
2 | 120 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): |
Ders Kodu: | ETO2009 | ||||||||
Ders İsmi: | MEKATRONİĞİN TEMELLERİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, öğrencilerin aşağıdaki mekatronik disiplininin temellerini oluşturan konularda temel bilgilere sahip olmalarını sağlamaktır: Mekatroniğin ilgi alanı, Sistem kavramı ve sistemin temel özellikleri, Mekatronik sistemler ve sistem bileşenleri, Mekatroniğin uygulama alanları, Mekatroniğin dayandığı bilimsel temeller. Temel mekanik sistemler ve kavramlar Temel elektriksel sistemler ve kavramlar Mekatronik sistem bileşenlerinin nitelikleri, amaca yönelik davranışları Mekatronikte kontrol sistemlerinin önemi ve işlevi Kavramsal olarak Hidrolik ve Pnömatik sistemler Sensörler ve işlevleri |
Dersin İçeriği: | Kavramsal olarak Mekatronik, Sistem Kavramı ve Mekatronik Sistemler, Temel Ölçme Sistemleri ve Ölçü Birimleri, Temel Mekanik, Temel Elektrik – Elektronik, Elektrik Makinaları Temel Prensipleri, Kontrol Sistemlerinin Temelleri ve Sistemsel Yaklaşım, Algılayıcılar, Hidrolik ve Pnömatik Sistemler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sistem kavramı ve sistemin temel özelliklerine dayanarak mekatronik sistemler ve mekatronik sistem bileşenlerini temel düzeyde analiz edebilme bilgi ve becerisi 2) Uygulama alanlarını anlama ve uygulama becerisi 3) Mekatronikte temel mekanik bileşenleri anlama bilgi ve becerisi 4) Mekatronikte temel elektriksel bileşenleri anlama bilgi ve becerisi 5) Mekatronikte temel kontrol sistemlerini anlama bilgi ve becerisi 6) Mekatronikte kavramsal olarak hidrolik ve Pnömatik sistemleri anlama bilgi ve becerisi 7) Elektriksel ve mekanik algılayıcıları, işlevleri ve kullanım alanları ile ilgili bilgi ve uygulama becerisi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kavramsal olarak mekatronik, sistem kavramı, mekatronik sistemler ve bileşenleri | |
2) | Temel büyüklükler, ölçme sistemleri ve ölçü birimleri | |
3) | Temel mekanik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler | |
4) | Temel mekanik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler | |
5) | Temel elektrik – elektronik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler | |
6) | Temel elektrik – elektronik kavramlar, kuramlar ve büyüklükler | |
7) | Elektrik makinaları ve temel prensipleri | |
8) | Yıl içi ara sınav | |
9) | Elektrik makinaları ve temel prensipleri | |
10) | Kontrol sistemlerinin temelleri ve sistemsel yaklaşım | |
11) | Kontrol sistemlerinin temelleri ve sistemsel yaklaşım | |
12) | Algılayıcılar ve temel işlevleri | |
13) | Kısa Sınav-Hidrolik ve pnömatik sistemler | |
14) | Hidrolik ve pnömatik sistemler |
Ders Notları / Kitaplar: | -Mekatronik Temelleri - Fundamentals of Mechatronics, Musa Jouaneh, Tolga Yüksel, İdil Işıklı Esener (Çevirmenler), Nobel Akademik Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | -Mekatronik Mühendisliği Kavramlar ve Uygulamalar Abdulkadir Erden MMO Yayınları -Temel Mühendislik Devre Analizi / Basic Engineering Circuit Analysis David Irwin, R. Mark Nelms, Nobel Akademik Yayıncılık -Mühendislik Mekaniği - Dinamik, R. C. Hibbeler (Eser Sahibi), Özgün Soyuçok Ayşe Soyuçok (Çevirmen), Literatür Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |||||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | |||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |||||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |||||||||||||
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 3 |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 3 |
9) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 3 |
10) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 3 |
11) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 3 |
12) | Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |
13) | Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Küçük Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 50 |