GEMİ MAKİNELERİ İŞLETMECİLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): |
Ders Kodu: | GMI2048 | ||||||||
Ders İsmi: | GEMİ İNŞAA VE GEMİ STABİLİTESİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Gör. Zeki YAŞAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Zeki Yaşar | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Gemi makineleri öğrencilerine gemi formu, geometrisi, stabilitesi hakkında temel bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği: | Gemi Yapısı: Gemi boyutları ve biçimi, Gemi gerilimleri, Tekne yapısı, Baş ve kıç, Donanımlar, Dümenler ve pervaneler, Yükleme çizgileri markası ve kana rakamları. Gemi Dengesi: Deplasman, Yüzebilirlik, Tatlı su payı, Durağan denge, Başlangıç dengesi, Meyil açısı, Durağan denge eğrileri, Ağırlık merkezinin yer değiştirmesi, Meyil ve düzeltilmesi, Tam dolu olmayan tankların etkisi, Eğim, Tam yüzebilirliğin kaybı. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gemi ana boyutlarını doğru terminoloji ile kullanacak 2) Stabiliteye etki eden ana etmenler hakkında bilgi sahibi olacak 3) Yaralı stabilite durumunda gemi bünyesini analiz edebilecek 4) Stabilite konusundaki kuralları ve düzenlemeleri dikkate alabilecek 5) Gemi yapısındaki yapı elemanlarının fonksiyonlarını tanımlayabilecek 6) Malzeme, geometri ve yapısal açıdan farklı dizayn kavramlarını karşılaştırabilecek 7) Gemi direnci ve bileşenlerini, gerekli ana makina gücü ve sevk verimine etki eden faktörleri bilecektir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, dersin tanıtılması, temel kavramlar (yoğunluk- yüzme şartı), gemilerin sınıflandırılması | |
2) | Ana boyutlar, form katsayıları, deplasman, bir santim batma tonu, fribord, tatlı su payı, gemi geometrisi, form planları, ofset tablosu | |
3) | Yüzen cisme etki eden kuvvetlerin dengesi, ağırlık grupları, ağırlık merkezi yeri, yükleme boşaltmave ağırlık yer değiştirmesinin ağırlık merkezi yeri üzerindeki etkisi | |
4) | Numerik integrasyon, trapez kuralı, Simpson kuralı, alan ve hacim hesabı | |
5) | Hidrostatik eğriler, metasantr yarıçapı ve metasantr yüksekliği, hacim merkezi, yüzme merkezi | |
6) | Enine stabilite, küçük açılarda stabilite, kararlı denge-kararsız denge-nötr denge, doğrultucu moment kolu, duvar bordalı gemilerde stabilite | |
7) | Yükleme-boşaltma ve ağırlık kaydırılması nedeniyle oluşan meyil açısının hesabı, meyil deneyi, meyil nedeniyle drafttaki artış | |
8) | Vize sınavı | |
9) | Stabilite çapraz eğrileri, statik stabilite(GZ-Φ) eğrisi, IMO kriterleri, ağırlık merkezinin enine ve düşey doğrultuda değişiminin doğrultucu moment kolu (GZ)’e etkisi | |
10) | Tam dolu olmayan tanklardaki sıvının stabiliteye etkisi (serbest su yüzeyi etkisi), enine satik stabilitede kayıp, yaralı stabilite | |
11) | Boyuna stabilite, hidrostatik verilerle trim hesabı, ağırlık değişiminin trime etkisi | |
12) | Gemi konstrüksiyon elemanları | |
13) | Gemi yapısal yükleri | |
14) | Gemi direnci, direnç bileşenleri, EHP-BHP, sevk verimi, yakıt tüketimi |
Ders Notları / Kitaplar: | LMS MODÜLÜNDE DERS NOTLARI TAKİP EDİLEBİLİR |
Diğer Kaynaklar: | AKIN T, Yük İstif, Gemi Zabitleri İçin Yük Elleçleme ve Taşıma Prensipleri, İTÜ Denizcilik Fakültesi ÇELİKER S. V.,1999, Draft Sörveyi, İTÜ Denizcilik Fakültesi TAYLOR G., 1992, Cargo Work, Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow ISBN: 0 85174 474 5 HOUSE D. J., 2005, Cargo Work (KEMP&YOUNG- Revised by HOUSE), Elsevier Butterworth Heinmann, Oxford, ISBN 0 7506 6555 6 HOUSE D. J., 2004, Seamanship Techniques, Elsevier, Oxford, ISBN 0 7506 6315 4 LAVERY H. I., 2002, Shipboard Operations, Butterworth Heinmann, Oxford ISBN: 0 7506 1857 4 CAN S., 2009, Cargo Handling and Operations, Arı Copy Center, Tuzla ISBN: 978- 9944- 0788- 2-5 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |||||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | |||||||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | |||||||||||||
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | |||||||||||||
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | |||||||||||||
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | |||||||||||||
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
11) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının gemi makineleri operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |||||||||||||
12) Karar, uygulama ve davranışlarında gemi makineleri ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | |||||||||||||
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | |
4) | Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | |
5) | Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | |
7) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | |
9) | Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | |
10) | Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | 3 |
11) | Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının gemi makineleri operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |
12) | Karar, uygulama ve davranışlarında gemi makineleri ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | |
13) | Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 102 |