GMI2048 GEMİ İNŞAA VE GEMİ STABİLİTESİPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar GEMİ MAKİNELERİ İŞLETMECİLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
GEMİ MAKİNELERİ İŞLETMECİLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: GMI2048
Ders İsmi: GEMİ İNŞAA VE GEMİ STABİLİTESİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 2.5 4
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Gör. Zeki YAŞAR
Dersi Veren(ler): Zeki Yaşar
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gemi makineleri öğrencilerine gemi formu, geometrisi, stabilitesi hakkında temel bilgiler vermektir.
Dersin İçeriği: Gemi Yapısı: Gemi boyutları ve biçimi, Gemi gerilimleri, Tekne yapısı, Baş ve kıç, Donanımlar, Dümenler ve pervaneler, Yükleme çizgileri markası ve kana rakamları. Gemi Dengesi: Deplasman, Yüzebilirlik, Tatlı su payı, Durağan denge, Başlangıç dengesi, Meyil açısı, Durağan denge eğrileri, Ağırlık merkezinin yer değiştirmesi, Meyil ve düzeltilmesi, Tam dolu olmayan tankların etkisi, Eğim, Tam yüzebilirliğin kaybı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gemi ana boyutlarını doğru terminoloji ile kullanacak
2) Stabiliteye etki eden ana etmenler hakkında bilgi sahibi olacak
3) Yaralı stabilite durumunda gemi bünyesini analiz edebilecek
4) Stabilite konusundaki kuralları ve düzenlemeleri dikkate alabilecek
5) Gemi yapısındaki yapı elemanlarının fonksiyonlarını tanımlayabilecek
6) Malzeme, geometri ve yapısal açıdan farklı dizayn kavramlarını karşılaştırabilecek
7) Gemi direnci ve bileşenlerini, gerekli ana makina gücü ve sevk verimine etki eden faktörleri bilecektir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, dersin tanıtılması, temel kavramlar (yoğunluk- yüzme şartı), gemilerin sınıflandırılması
2) Ana boyutlar, form katsayıları, deplasman, bir santim batma tonu, fribord, tatlı su payı, gemi geometrisi, form planları, ofset tablosu
3) Yüzen cisme etki eden kuvvetlerin dengesi, ağırlık grupları, ağırlık merkezi yeri, yükleme boşaltmave ağırlık yer değiştirmesinin ağırlık merkezi yeri üzerindeki etkisi
4) Numerik integrasyon, trapez kuralı, Simpson kuralı, alan ve hacim hesabı
5) Hidrostatik eğriler, metasantr yarıçapı ve metasantr yüksekliği, hacim merkezi, yüzme merkezi
6) Enine stabilite, küçük açılarda stabilite, kararlı denge-kararsız denge-nötr denge, doğrultucu moment kolu, duvar bordalı gemilerde stabilite
7) Yükleme-boşaltma ve ağırlık kaydırılması nedeniyle oluşan meyil açısının hesabı, meyil deneyi, meyil nedeniyle drafttaki artış
8) Vize sınavı
9) Stabilite çapraz eğrileri, statik stabilite(GZ-Φ) eğrisi, IMO kriterleri, ağırlık merkezinin enine ve düşey doğrultuda değişiminin doğrultucu moment kolu (GZ)’e etkisi
10) Tam dolu olmayan tanklardaki sıvının stabiliteye etkisi (serbest su yüzeyi etkisi), enine satik stabilitede kayıp, yaralı stabilite
11) Boyuna stabilite, hidrostatik verilerle trim hesabı, ağırlık değişiminin trime etkisi
12) Gemi konstrüksiyon elemanları
13) Gemi yapısal yükleri
14) Gemi direnci, direnç bileşenleri, EHP-BHP, sevk verimi, yakıt tüketimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: LMS MODÜLÜNDE DERS NOTLARI TAKİP EDİLEBİLİR
Diğer Kaynaklar: AKIN T, Yük İstif, Gemi Zabitleri İçin Yük Elleçleme ve Taşıma Prensipleri, İTÜ Denizcilik Fakültesi
ÇELİKER S. V.,1999, Draft Sörveyi, İTÜ Denizcilik Fakültesi
TAYLOR G., 1992, Cargo Work, Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow
ISBN: 0 85174 474 5
HOUSE D. J., 2005, Cargo Work (KEMP&YOUNG- Revised by HOUSE), Elsevier Butterworth Heinmann, Oxford, ISBN 0 7506 6555 6
HOUSE D. J., 2004, Seamanship Techniques, Elsevier, Oxford, ISBN 0 7506 6315 4
LAVERY H. I., 2002, Shipboard Operations, Butterworth Heinmann, Oxford ISBN: 0 7506 1857 4
CAN S., 2009, Cargo Handling and Operations, Arı Copy Center, Tuzla ISBN: 978- 9944- 0788- 2-5

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Öğrenme Çıktıları
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1 1
11) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının gemi makineleri operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
12) Karar, uygulama ve davranışlarında gemi makineleri ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 3
11) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının gemi makineleri operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
12) Karar, uygulama ve davranışlarında gemi makineleri ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ara Sınavlar 1 8 8
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü 102