HUKUK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: LAW278
Ders İsmi: HUKUK VE EDEBİYAT
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ALİ HULKİ CİHAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Ali Hulki Cihan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin,
1 - Hukukun farklı alanlarında karşılaşılan kavram ve olguların kurgusal örneklerini incelemek suretiyle teorik bilgilerini karşılaşacakları olaylara uygulama becerilerini geliştirmek,
2 - Karşılaştıkları olayları bir hukukçu perspektifinden değerlendirme alışkanlığı kazandırmak,
3 - Hukukun edebiyat ve kültür ile ilişkisini, hukuk ve edebiyatın birbirine olan etkisi hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak,
4 - Hukuki sorunlara karşı hayattan soyutlanmamış, yaratıcı ve çok yönlü yaklaşımlar geliştirmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste hukukun konusunu teşkil eden kavramlar ve olgular, bunları tema olarak işleyen seçilmiş edebi eserlerin teorik hukuk bilgisi ışığında yorumlanması ile tartışılıp çözümlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Edebi eserlerde işlenen hukuki kavramları tespit edip yorumlayabilecek
2) Hukukun edebiyat ve kültür ile olan ilişkisini gözlemleyebilecek,
3) Hukuki bilgilerini gerçek olaylara uygulamada yeni yaklaşımlar geliştirebilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Dersin Tanıtımı
2) Temel Hak ve Özgürlükler, İfade Özgürlüğü (1984, George Orwell)
3) Mutlak Güç-İktidar İlişkisi (Dava, Franz Kafka)
4) Ayrımcılık, Irkçılık Yasağı (Bülbülü Öldürmek, Harper Lee)
5) Özgürlüğe Bakış Açısı (Uçurtmayı Vurmasınlar, Feride Çiçekoğlu)
6) Yaşam Hakkı, Ötenazi (İçimdeki Deniz, Alejandro Amenabar)
7) Sözleşme Özgürlüğü (Venedik Taciri, William Shakespeare)
8) Ara sınav
9) Kadına Şiddet, Kendi Adaletini Sağlama (Mantolu Kadın; Ecel Çiçekleri; Kayıp Yüz, Elçin Poyrazlar)
10) Çocuk İstismarı, Kendi Adaletini Sağlama (Şahsiyet, Hakan Günday; Kırlangıç Çığlığı, Ahmet Ümit
11) Hukuk Sistemine Güvensizlik (Felsefe Cinayetleri, Çağatay Yaşmut)
12) Özgürlük ve Umut (Esaretin Bedeli, Stephen King)
12) Özgürlük ve Umut (Esaretin Bedeli, Stephen King)
13) Hukukun Siyasallaşması (Temyiz, John Grisham)
14) Masumiyet Karinesi, Emek Sömürüsü (Karanlıkta Dans, Lars von Trier); İnsan Neden Cinayet İşler? (Collini Davası, Ferdinand von Schirach)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Aydın Aybay, Rona Aybay, Ali Pehlivan, Hukuka Giriş, 2023.
Kemal Oğuzman, Nami Barlas, Medeni Hukuk, 2023.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 1 1 1
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 1 1 1
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 1 1 1
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 1 1 1
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 1 1 1
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 1 1 1
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 1 1
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 1 1 1
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak 3
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek 3
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek 1
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek 3
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak 3
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak 3
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak 3
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak 2
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak 3
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 2 16
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü 50