DENİZ ULAŞTIRMA İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: MT112
Ders İsmi: INTRODUCTION TO NAVIGATION
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
1 3 2.5 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Cihat AŞAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Cihat AŞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, Deniz Ulaştırma Mühendisliği lisans programına dayalı mesleki ve profesyonel yeterlilik için önerilen Modüler Çerçevenin bir parçasını oluşturmaktadır. Program, öğrencilere bir deniz aracını Güverte Zabiti ve nihayetinde gemi kaptanı olarak yönetme konusunda derinlemesine bir uzmanlık kazandırmaktadır. Denizcilik sistemleri ve konuları ile bunların kıyı seyrüseferinde bir geminin yönlendirilmesindeki uygulamaları üzerinde durulmaktadır.
Dersin İçeriği: 1. Öğrencilere seyir terimlerini, tanımlarını ve yersel koordinat sistemini tanıtmak.
2. Öğrencilere navigasyon için kullanılan çeşitli araçları, harita ve yayınları ve bunların düzeltme prosedürlerini tanıtmak
3. Öğrencilere menzil ve kerteriz kavramlarını ve denizde rota ve mesafelerin hesaplanmasını tanıtmak.
4. Öğrencileri dünya manyetizmasına, manyetik pusula ve cayro pusula kullanımına ve bunların hata ve düzeltmelerine yönlendirmek.
5. Seyir yardımcılarının anlaşılmasını ve doğru kullanımını geliştirmek
6. Öğrencilere, harita kompozisyonu, düzgün ve doğru çalışma, pozisyon ve pozisyon çizgisi çizimi ve rota çizimi ile ilgili temel harita çalışma becerilerini geliştirme fırsatları sağlamak.

Translated with DeepL.com (free version)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Seyir terimleri ve tanımları ve yersel koordinat sistemi II. Navigasyon, grafikler ve yayınlar için kullanılan araçlar III. Pusulalar IV. Kıyı seyrüseferinde seyir yardımcılarının kullanımı V. Kıyı seyrüseferi kavramı VI. Haritalarda ve denizcilik yayınlarında düzeltmeler

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ Derse Giriş, Navigasyona Giriş, Simülatör Tanıtımı
2) SEYRÜSEFER TERIMLERI VE TANIMLARI VE YERSEL KOORDINAT SISTEMI - Dünya'nın kutupları, ekvator ve meridyenler, büyük daire, küçük daire, küresel açı, küresel üçgen - Enlem,equator, referans meridyen, boylam, - Uluslararası deniz mili, gomina ve sürat
3) SEYRÜSEFER TERIMLERI VE TANIMLARI VE YERSEL KOORDINAT SISTEMI - Enlem ve Boylam Farkı (dlat-dlong), dlat ve dlong problemleri üzerinde alıştırma - Doğru rota, kerte hattı ve departure - Departure ve Dlong arasındaki ilişki - Terimlerin ve tanımların özeti
4) NAVIGASYON, GRAFIKLER VE YAYINLAR IÇIN KULLANILAN ARAÇLAR - Navigasyon için araçlar - Haritanın özellikleri ve seyir gerekliliklerini karşılama derecesi ve ayrıca sınırlamaları - Harita kataloğu, harita folyosu ve haita düzeltme günlüğü kullanımı - Denizcilere Bildirimlerden alınan bilgiler kullanılarak T&P bildirimleri ve izler kullanılarak yapılan düzeltmeler dahil olmak üzere haritaların ve deniz yayınlarının düzeltilmesi prosedürü - H aritalarüzerinde pratik çalışma
5) NAVIGASYON, HARITALAR VE YAYINLAR IÇIN KULLANILAN ARAÇLAR, HARITALARDA VE DENIZCILIK YAYINLARINDA YAPILAN DÜZELTMELER - Harita projeksiyonları hakkında temel bilgi - Merkatör haritası Çizimi, matematiksel bir projeksiyon olarak Merkatör haritası ve yapım ilkeleri - İki nokta arasındaki büyük daireyi planlamak için gnomonik haritaların kullanımı - Denizcilere duyuru - haritaların ve yayınların düzeltilmesi - harita düzeltme uygulaması
6) DATUMLAR, PUSULALAR - Dünya yüzeyindeki yönler - Gerçek kerteriz, göreli kerteriz ilişkileri - Gemi başının cayro pusuladaki yönü (cayro rota) - Manyetik pusulada geminin başının yönü (pusula rotası) - Dünya manyetizması - Manyetik pusula ve cayro pusula kullanımı - Pusula hataları ve pusula düzeltme
7) ARA SINAV
8) - KIYI SEYRÜSEFERI KAVRAMI - Konum, konum çizgisi ve konum dairesi - Radar, haritada mesafe ölçme ve mevkiyi harita üzerinde çizme - Eşzamanlı çapraz kerterizlerden ve kerteriz ve mesafeden harita üzerinde konum belirleme - En az hata ile eşzamanlı çapraz kerterizler elde etmek için kullanılan yöntemler - Ölü Hesaplama konumu (DR), tahmini konum ve fix konum - Harita üzerinde bir ölü hesaplama pozisyonu belirlemek ve buna göre işaretleme yapmak - Harita üzerinde tahmini bir konum belirleme ve buna göre işaretleme - Konum çizgilerinin yerleştirilmesi - düz çizgi, daire - Kerteriz ve geçiş çizgisine göre bir konum çizgisi bulma - Kerteriz, mesafe ve yukarıdaki hedefte yer alan yöntemlerin bir kombinasyonu ile bir konumun belirlenmesi - İki nesnenin eşzamanlı kerterizleri ile konum bulma - Rotanın ve limanlar ile ara noktalar arasındaki mesafenin hesaplanması, DR ve EP - Geminin belirli bir noktadan tam yol ilerlediğinde geçeceği mesafenin bulunması - Seyir tehlikesini belirli bir mesafeden uzaklaştırmak için bir pozisyon hattı oluşturma - HARİTA ÇALIŞMASI - GÖREVLENDIRME
9) - KIYI SEYRİNDE SEYİR YARDIMCILARININ KULLANIMI - Bir harita üzerindeki sembolleri ve kısaltmaları, özellikle deniz fenerlerini, şamandıraları, fenerleri, radyo fenerlerini ve diğer seyir işaretlerini tanımak ve kullanımını göstermek - Işıkların özelliklerinin ve çeşitliliğinin tanımlanması - Coğrafi aralık, ışık aralığı ve nominal aralığın açıklanması - Görüş ışıklarının mesafelerinin ve dalma mesafelerinin hesaplanması - Harita derinlikleri ve dip yapısı için sembollerin tanımlanması ve iskandillerin kullanımının açıklanması - Kıyı şeridini, sahili ve radara duyarlı hedefleri tanıma - Kıyı şeridi konturlarının, dip topografyasının, derinliklerin ve dip yapısının yorumlanması - Bir harita üzerinde verilen gelgit bilgilerini kullanma - Trafik şeritlerini ve ayırma bölgelerini tanıma - Yüzer seyir yardımcılarına dolaylı olarak güvenmenin tehlikesinin açıklanması - Seyir yardımcılarına çok yaklaşmanın tehlikesinin açıklanması - Temizleme işaretlerinin kullanımının açıklanması - Uluslararası Deniz Feneri Otoriteleri Birliği (IALA) Deniz Şamandıralama Sistemi, “A” ve “B” Sistemlerinin ilke ve kurallarının açıklanması - Yanal ve kardinal işaretler üzerinde gösterilen ışık ve şekilleri tanıma - Sistemdeki diğer şamandıra türlerinde görüntülenen ışıkları ve şekilleri tanıma - Acil durum batık işaretleme şamandırasının özelliklerinin ve kullanımının açıklanması Radar duyarlı hedefleri kullanarak açık ve kapalı havalarda uygun geçitleri, yaklaşımları ve demirleme yerlerini tanıma
10) KIYI SEYRİNDE SEYİR YARDIMCILARININ KULLANIMI (SİMÜLATÖR EĞİTİMİ)
11) - KIYI SEYRÜSEFERI KAVRAMI - GRAFIK ÇALIŞMASI- R.FIX-BASIT GEÇIŞ PLANLAMASI - Rüzgar nedeniyle 'set', 'oran', 'sapma' ve 'boşluk' tanımlanması - 'Geminin hızı', 'iyi yapılan hız', 'rota ve 'iyi yapılan mesafe', 'uygulanan boşluk' - Bir gelgit akıntısı veya akıntı ile iyi yapılan rotayı ve mesafeyi bulmak - Gelgit akışı veya akıntıya izin vererek yönlendirilecek rotayı bulma - Çizelgelerden veya tablolardan gelgit akıntısının veya akıntının setini ve hızını bulma - 'Koşu düzeltmesi' teriminin açıklanması ve bir konumun çizilmesi için yöntemin kullanılması - Bir gelgit akıntısı veya akıntıda sabit çalışarak konum bulma - DR ve sabit konumlardan gelgit akışı veya akıntının gerçek setinin ve hızının hesaplanması ETA'ların Hesaplanması
12) DENİZ HARİTALARI VE YAYINLARINDA DÜZELTMELER - Denizcilere duyuru -Harita Çalışması
13) HARİTA ÇALIŞMASI
14) HARİTA ÇALIŞMASI
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
2. Admiralty Manual of Navigation, 2008
3. Bowditch, N. The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency. 1995
4. Symbols and Abbreviations
5. Nautical Charts and Chart Catalog.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 1
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 1
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 2
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 2
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 2
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 3
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 3
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 2
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 2
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 2
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 3
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 3
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 4 56
Arazi Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü 124