BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: MATE113
Ders İsmi: LINEER CEBIR
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Orhan Özgür AYBAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Orhan Özgür AYBAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders mühendislik öğrencileri için tasarlanmıştır

1) Lineer Cebirin temel kavramlarını ve yöntemlerini tanıtmak

2) Mühendislik problemlerini çözmek için lineer cebir bilgisini uygulama becerisi sağlamak
Dersin İçeriği: Doğrusal denklem sistemleri, matrisler, determinantlar, Öklid vektör uzayı, vektör uzayları ve alt uzaylar, özdeğerler ve özvektörler, diyagonalizasyon ve ikinci dereceden formlar, doğrusal dönüşümler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Lineer denklem sistemlerinin çözümlerini bulabilmeli ve çözümleri sınıflandırabilmek
2) Temel matris işlemlerini yapabilmek
3) Satır indirgeme işlemlerini kullanarak matrisleri üst kademe matris biçimine getirebilmek
4) Matrisin tersini bulabilmek
5) Kare matrislerin determinantını hesaplayabilmek
6) n-boyutlu vektörlerin temel özelliklerini bilmek ve kullanabilmek
7) Vektör uzayı, alt uzay, taban ve boyut kavramlarını bilmek
8) Lineer dönüşüm matris temsilini yapabilmek
9) Bir matrisin öz değerlerini ve öz vektörlerini bulabilmek
10) Bir matrisi köşegenleştirebilmek ve matrislerde benzerlik kavramını bilmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Lineer Denklem Sistemlerine Giriş, Gauss Yoketme Metodu
2) Matrisler ve Matris işlemleri, Devrikler, Matrislerin Cebirsel Özellikleri
3) Matrices and Matrix Operations, Inverses, Algebraic Properties of Matrices
4) Eşçarpan Açılımı ile Determinant, Satır İndirgme ile Determinant Bulma
5) Determinantların Özellikleri, Cramer Kuralı
6) 2-boyutta, 3-boyutta ve n-boyutta vektörler, Norm, Skaler Çarpım ve n-boyutta uzaklık, diklik, Lineer Ssistemlerin Geometrisi, Vektör Çarpımı
7) Reel Vektör Uzayları, Alt Uzaylar, Doğrusal Bağımsızlık, Koordinatlar ve Taban, Boyut
8) Ara sınav
9) Taban Değişimi, Satır Uzayı, Sütun Uzayı, Sıfır Uzayı, Rank, Sıfırlık Boyutu
10) Özdeğerler ve Özvektörler, Köşegenleştirme
11) Dik Matrisler, Dik Köşegenleştirme, Karesel Formlar, Karesel Formlar Kullanarak Optimizasyon
12) Hermit, Bölünmez ve Normal Matrisler, Lineer Dönüşümler, İzomorfizma
13) Bileşke ve Ters Dönüşümler
14) Genel Lineer Dönüşümler için Matrisler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: H. Anton, C. Rorres, Elementary Linear Algebra, 10 th Edition, Wiley
B.Kolman, D.R.Hill, Elementary Linear Algebra with Applications, 9th Edition, Pearson
Diğer Kaynaklar: H. Anton, C. Rorres, Elementary Linear Algebra, 10 th Edition, Wiley
B.Kolman, D.R.Hill, Elementary Linear Algebra with Applications, 9th Edition, Pearson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 1
2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 1
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 1
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 1
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 1
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi 1
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi 1
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi 1
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi 1
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 1
12) Bilgisayar Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, internet, bilgisayar ağları, donanım ve yazılım alanlarındaki güncel bilgileri kullanabilme becerisi 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 1
2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 2
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 3
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 1
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi 2
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi 3
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi 1
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 2
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi 3
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi 1
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 2
12) Bilgisayar Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, internet, bilgisayar ağları, donanım ve yazılım alanlarındaki güncel bilgileri kullanabilme becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Küçük Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 50
Toplam İş Yükü 122