DENİZ BROKERLIĞI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 34,84

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: DBO2032
Ders İsmi: KURU YÜK KİRALAMA
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Ümit MERCAN
Dersi Veren(ler): Ümit Mercan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: “Bu kursun amacı broker ve gemi kiralama personeli adaylarına; kuru yük gemi tipleri ve özellikleri, yük tipleri, navlun piyasaları, uluslararası ticaret, kuru yük terminalleri, yükleme ve boşaltma işlemleri, yük hesaplamaları, çarter işleminin tarafları, çarter müzakereleri, navlun sözleşmesi türleri, çarter tarafları, sefer tahmini, navlun hesaplaması, laytime tanımı, detention, demuraj -dispatch hesaplamaları, ch/p taraflarının sorumlulukları konularında eğitim vermektir. Zaman çarterinde ifa ve kira dışı hesaplama. Nakliye belgeleri.
Bu dersin amacı, diğerlerinin yanı sıra, gemi kiralama sürecinde kiracı ve donatanların brokerler aracılığı ile çarter şartlarını nasıl müzakere ettiklerini, bu sürecin ritüelini, hak ve sorumluluklarını, çarter sözleşmesinde yer alması gereken ana maddelerin neler olduğunu, çarter parti hazırlama ve demuraj dispeç hesaplamalarını, sefer öncesi tahmini, sefer sonrası kesin kar/zarar hesaplamalarını vb. öğretmektir.
Böylece konuya aşina olmayanların bu alanda profesyonelleşmelerine katkı sağlamak, konuyu bilenlerin ise bilgi ve becerilerini arttırmak amaçlanmaktadır.”
Dersin İçeriği: 12.593 milyon tonluk deniz ticaretinin yaklaşık %66'sını kuru yük oluşturmaktadır ve bu segment deniz ticaretinde en büyük paya sahiptir.
Kuru yük taşımacılığının hacmi 8372 milyon tondur. Ton-mil olarak ise 44205 milyar ton-mildir. Bu segment kuru yük (büyük ve küçük dökme yük), konteyner, genel kargo, ro-ro, short sea, reefer kargo, diğer kuru yük ve özel kargo taşımacılığını içermektedir.
Liner bazında yapılan genel kargo taşımacılığını (dökme yük/konteyner) hariç tutarsak, kuru yük gemileri tahsis anlaşmaları yani navlun sözleşmesi başlığı altında yapılan charter anlaşmaları ile sefer bazında ve time charter bazında işletilmektedir.
Ya da navlun sözleşmesi olmayan gemi kiralama sözleşmesi ile bareboat veya zaman esaslı kiralama yöntemi ile kiralanırlar.
Bu açıdan kuru yük kiralama niş bir alandır. Kendine has kuralları ve şartları olan bir gemi işletme yöntemidir; taşıyan özel bir taşıyandır, taraflar brokerler aracılığıyla P2P bazında müzakere ederler ve geminin özellikleri/özellikleri önemlidir.
Her bir kiralama türü, kiracı ve kayıtlı gemi sahibi/mal sahibi/taşıyan arasındaki maliyet ve sorumlulukların dağılımı açısından farklılıklar gösterir. Kuru yük kiralamasına ilişkin tüm bu detaylar bu derste incelenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) VIII. Time charter IX. Voyage charter XII. Owners protections clauses
2) VII. Navlun Piyasaları ve piyasa uygulamaları X. Laytime Tanımları -Demuraj / Sevkiyat Hesaplamaları XIV. Gemi Brokerliği ve Kiralama Uygulamaları
3) III. Brokerlerin görev, hak ve sorumlulukları, broker türleri
4) VI. Kira sözleşmesi tarafları, kira sözleşmesi müzakereleri. XI. Konşimentolar ve kargo talepleri
5) I. Kuru yük kiralamaya giriş (Gemi tipleri ve kargo tipleri dahil) III. Brokerlerin görev, hak ve sorumlulukları, broker türleri IV. Gemi çalıştırma yöntemleri: Bareboat, Zaman çarteri, Sefer çarteri
6) Brokerlik mesleğinde iletişimin önemi ve algı konusunda çalışmalar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) I. Introduction to dry cargo chartering (Including ship types and cargo types)
2) II. Dry cargo ship tonnages, load lines, dimensions, cargoes, ship documents and classifications
3) III. Duties, rights and responsibilities of brokers, type of brokers
4) IV. Gemi çalıştırma yöntemleri: Bareboat, Zaman çarteri, Sefer çarteri
5) V. Sefer tahminleri ve gemi istihdamının mali yönleri
6) VI. Kira sözleşmesi tarafları, kira sözleşmesi müzakereleri.
7) VII. Navlun Piyasaları ve piyasa uygulamaları
8) Ara Sınav Haftası
9) Zaman sözleşmesi
10) Sefer esaslı kiralama
11) Laytime Tanımları -Demuraj / Sevkiyat Hesaplamaları
12) Konşimentolar ve kargo talepleri
13) Mal sahiplerini koruma hükümleri
14) Uluslararası ticaret
15) Gemi Brokerliği ve Kiralama Uygulamaları
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Students who complete the Dry Cargo Chartering course who are able to understand topics below:
I. Introduction to dry cargo chartering (Including ship types and cargo types)
II. Dry cargo ship tonnages, load lines, dimensions, cargoes, ship documents and classifications
III. Duties, rights and responsibilities of brokers, type of brokers
IV. Methods of ship employments: Bareboat, Time charter, Voyage charter
V. Voyage estimations and financial aspects of ship employments
VI. Charter parties, chartering negotiations.
VII. Freight Markets and market practice
VIII. Time charter
IX. Voyage charter
X. Laytime Definitions –Demurrage /Dispatch Calculations
XI. Bills of lading and cargo claims
XII. Owners protections clauses
XIII. International trade ,
XIV. Shipbroking and Chartering Practices
Diğer Kaynaklar: ICS Dry Cargo Chartering Course Book and past experiences

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Öğrenme Çıktıları
1) Temel düzeyde matematik, işletme, iktisat bilgilerini uygulama becerisi 1
2) Veri derleme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi 1
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi 1
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi 1
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi 1
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 1
11) Deniz Brokerliği ile ilgili tüm ulaştırma ve liman operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 1
12) Karar alma ve uygulama aşamalarında deniz brokerliğine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi 1
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Temel düzeyde matematik, işletme, iktisat bilgilerini uygulama becerisi 1
2) Veri derleme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi 2
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi 3
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 3
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi 1
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi 3
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 3
11) Deniz Brokerliği ile ilgili tüm ulaştırma ve liman operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 1
12) Karar alma ve uygulama aşamalarında deniz brokerliğine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi 3
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 50
Toplam İş Yükü 122