DENİZCİLİK İŞLETMELERİ YÖNETİMİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 22,31,34,38,54,85 |
Ders Kodu: | DİY102 | ||||||||
Ders İsmi: | DENİZ İŞLETMECİLİĞİ ETİĞİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Mustafa Taner ALBAYRAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Taner Albayrak | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. Deniz işletmeciliği disiplininin etik yönlerini keşfetmek ve geleneksel denizcilik etiği konusunda farkındalık yaratmak. 2. Genel yönetim ve liderlik uygulamaları ve ilkeleri ışığında; gemide gemi yönetimi ve eğitim yöntemleri, ilkeleri ve uygulamaları hakkında bilgi vermek (Astlarla iyi hal, astların kontrolü, mürettebatın tutumları, otoritenin uygulanması, grup tutum ve davranışları, istihdam, eğitim yöntemleri, toplanma, uygulama ve eğitim) 3. Gemi işletmeciliği uygulamasıyla ilgili uluslararası ve ulusal müktesebatı (STCW, ISM Kodu, Denizciler Yönetmeliği, Gemi İşletmeciliği Yönetmeliği, Denizcilik Çalışma Sözleşmesi, Eğitim ve Muayene Talimatı) tanıtmak ve bu uygulamaların etik yönlerini açıklamak. 4. Verilen görevlerin yerine getirilmesi ve gemideki iş yükünün düzenlenmesi konularında (Planlama ve koordinasyon, işlerin atanması, Zaman ve varlıkların kullanımı, önceliklendirme) etik açıdan bilgi sağlamak. 5. Kaynak Yönetimi Uygulaması (Kaynak Tahsisi ve Önceliklendirme, Etkili iletişim, Karar verme, Liderlik, Özgüven, Motivasyon, Farkındalık) hakkında bilgi sağlamak ve bu alandaki becerilerini güçlendirmek. 6. Karar verme sürecini ve tekniklerini (Durum ve risk değerlendirmesi, seçeneklerin tanımlanması, Olası Eylem Planının Değerlendirilmesi) tanıtmak ve bu bilgileri etik bir uygulama ile pekiştirmek. |
Dersin İçeriği: | Deniz İşletmeciliği Etiği dersi, denizcilik etiğinin denizde çalışma koşullarının doğasından nasıl geliştiğinin nedenlerini, ilgili pratik konuları ve öğrenilen kavramların yanı sıra işle ilgili görgü ve gelenekleri ortaya koyar. Ayrıca, gemide çalışan personelin ve gemicilik operasyonlarının kontrol edilmesi için Etik Liderlik, Kurumsal Yönetim ve Sürdürülebilirlik açısından çağdaş denizcilik iş etiği ve yasal uygulamalar tartışılacaktır. Dersin tamamlanması üzerine; öğrenciler yeterli etik anlayış ve bilgisini gösterebilmeli ve deniz işletmeciliği yöneticisinin görevlerini yetkin bir şekilde yerine getirmek için gerekli becerilere sahip olmalıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Deniz işletmeciliği disiplininin etik yönlerini keşfetmek ve geleneksel denizcilik etiği konusunda farkındalık yaratmak. 2. Genel yönetim ve liderlik uygulamaları ve ilkeleri ışığında; gemide gemi yönetimi ve eğitim yöntemleri, ilkeleri ve uygulamaları hakkında bilgi vermek (Astlarla iyi hal, astların kontrolü, mürettebatın tutumları, otoritenin uygulanması, grup tutum ve davranışları, istihdam, eğitim yöntemleri, toplanma, uygulama ve eğitim) 3. Gemi işletmeciliği uygulamasıyla ilgili uluslararası ve ulusal müktesebatı (STCW, ISM Kodu, Denizciler Yönetmeliği, Gemi İşletmeciliği Yönetmeliği, Denizcilik Çalışma Sözleşmesi, Eğitim ve Muayene Talimatı) tanıtmak ve bu uygulamaların etik yönlerini açıklamak. 4. Verilen görevlerin yerine getirilmesi ve gemideki iş yükünün düzenlenmesi konularında (Planlama ve koordinasyon, işlerin atanması, Zaman ve varlıkların kullanımı, önceliklendirme) etik açıdan bilgi sağlamak. 5. Kaynak Yönetimi Uygulaması (Kaynak Tahsisi ve Önceliklendirme, Etkili iletişim, Karar verme, Liderlik, Özgüven, Motivasyon, Farkındalık) hakkında bilgi sağlamak ve bu alandaki becerilerini güçlendirmek. 6. Karar verme sürecini ve tekniklerini (Durum ve risk değerlendirmesi, seçeneklerin tanımlanması, Olası Eylem Planının Değerlendirilmesi) tanıtmak ve bu bilgileri etik bir uygulama ile pekiştirmek. 1) Denizcilik işletmeciliğinin mesleki değerlerini ve etik önceliklerini anlamak 2) Students passing the course successfully will acquire knowledge and skills as listed below and will be able to; 1. Understand professional values and ethical priorities of maritime business administration 2. Apply ethical standards to maritime business 3. Analyse ethical challenges facing management in decision making process 4. Apply ethical behaviour in maritime business activities 5. Articulate basis for ethics in maritime business 6. Understand related International Maritime Conventions, Recommendations and National Legislation 7. Apply Workload Management and Effective Resource Management under ethical considerations 8. Ethical Approaches in Leadership and Team Management 2) Deniz ticareti için etik standartları uygulamak 3) Karar verme sürecinde yönetimin karşılaştığı etik zorlukları analiz etmek 4) Deniz ticareti faaliyetlerinde etik davranış uygulanmasını sağlamak 5) Denizcilik işletmelerinde etiğin temel unsurlarını ifade edebilmek 6) İlgili Uluslararası Denizcilik Sözleşmelerini, Tavsiyeleri ve Ulusal Mevzuatı anlamak 7) Etik hususlar altında İş Yükü Yönetimini ve Etkili Kaynak Yönetimini uygulayabilmek 8) Liderlik ve Takım Yönetiminde Etik Yaklaşımların önemini kavramak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Denizcilik Bağlamında Etik ve İşletme: Etik Kavramına giriş ve denizcilikteki önemi | |
2) | Ahlak ve Fayda: Denizcilik işletmelerinde bu ilkelerin genel ilkeleri ve uygulamalarına giriş | |
3) | Ahlaki, Görev ve Haklar, İlgili Uluslararası Denizcilik Sözleşmeleri, Öneriler ve Ulusal Mevzuat | |
4) | Adalet ve adil davranış ölçütleri | |
5) | Ahlaki Sorumluluk, Erdem, Ahlaki Muhakeme | |
6) | Adalet ve Ekonomik Sistemler, Şirketler | |
7) | Adalet ve Ekonomik Sistemler, Şirketler | |
8) | Sürdürülebilirlik açısından etik: Riskler ve çevre korunması | |
9) | Pazarlama, Telif Haklarının Korunması | |
10) | Çalışan hakları ve kültürel farkındalık | |
11) | Muhasebe ve Finans alanında etik yaklaşımlar | |
12) | Uluslararası İş Çevresi, Bozulama ve Kültürel Ayrımcılık | |
13) | Açlık, doğal kaynaklar ve uluslararası yükümlülükler | |
14) | Bilim ve araştırma etiği |
Ders Notları / Kitaplar: | Unit Handout, Power Point Slides |
Diğer Kaynaklar: | 1. Richard T. De George, Business Ethics, Seventh Edition, Prentice Hall, New Jersey, 2010 2. The Nautical Institute on Command. 2000 ISBN: 1 870077 55 5 3. KUO C., Safety Management and Its Maritime Application, 2007, ISBN: 1870077 83 0 4. BOONEL L & JURIZ D., Contemporary Business, 1987 ISBN: 0-03-006199.7 5. TALLACK R L., Commercial Management for Shipmasters, 2000 ISBN:1 870077 33.4 6. L. Kahlberg, “Moral Stages and Moralization: The Cognitive-Developmental Approach, in Moral Development and Behavior: Theory, Research, and Social 7. Linda Klebe Trevino, “A Cultural Perspective on Changing and Developing Organizational Ethics,” in Research in Organizational Change and Development, ed. R. Woodman and W. Pasmore (Greenwich, Conn: JAI Press, 1990) 8. R.E. Freeman, J. Pierce, and R. Dodd, Shades of Green: Ethics and the Environment (New York: Oxford University Press, 1995) 9. Archie B. Carroll, “A Three-Dimensional Conceptual Model of Corporate Performance,” Academy of Management Review 4(1979), 499; and “The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Corporate Stakeholders,” Business Horizons 34 (July-August 1991) 10. Linda Klebe Trevino, Laura Pincus Hartman, and Michael Brown, “Moral Person and Moral Manager,” California Management Review 42, No. 4 (Summer 2000) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||||
1) İşletme, iktisat, hukuk, lojistik, ulaştırma ve denizcilik bilgilerini denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerine uygulama becerisine sahip olma. Deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahip olma. Denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerini tanımlama, araştırma ve çözme becerisine sahip olma. Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisine sahip olma. Denizcilik işletmelerinde işletme fonksiyonları ve hedefleri doğrultusunda planlama, uygulama ve kontrol becerisine sahip olma. İşletme ve deniz ulaştırması ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisine sahip olma. Uluslararası, ulusal ve toplumsal çerçevede denizcilik işletmeleri, müşteriler, kullanıcılar, paydaşlar kapsamında; verimlilik, etkinlik, kalite, emniyet, güvenlik ve çevre konularındaki öncelikleri göz önünde tutarak deniz işletmeciliği çözümlerinin gerçekleştirilmesi becerisine sahip olma. Deniz ulaştırması ile ilgili verilerin toplanması, strateji ve planların geliştirilmesi becerisine sahip olma. Çağdaş işletme yönetimi tekniklerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisine sahip olma. Yaratıcılık, sorgulayıcılık, özgüven, girişimcilik ve liderlik vasıflarını elde etme. Evrensel, toplumsal, uluslararası, ulusal ve bireysel vizyon sahibi olma. Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. Kalite değerlerine sahip olma. | ||||||||||||||
1) İşletme, iktisat, hukuk, lojistik, ulaştırma ve denizcilik bilgilerini denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerine uygulama becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
2) Deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
3) Denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerini tanımlama, araştırma ve çözme becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
4) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
5) Denizcilik işletmelerinde işletme fonksiyonları ve hedefleri doğrultusunda planlama, uygulama ve kontrol becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
6) İşletme ve deniz ulaştırması ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
7) Uluslararası, ulusal ve toplumsal çerçevede denizcilik işletmeleri, müşteriler, kullanıcılar, paydaşlar kapsamında; verimlilik, etkinlik, kalite, emniyet, güvenlik ve çevre konularındaki öncelikleri göz önünde tutarak deniz işletmeciliği çözümlerinin gerçekleştirilmesi becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
8) Deniz ulaştırması ile ilgili verilerin toplanması, strateji ve planların geliştirilmesi becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
9) Çağdaş işletme yönetimi tekniklerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
10) Yaratıcılık, sorgulayıcılık, özgüven, girişimcilik ve liderlik vasıflarını elde etme. | ||||||||||||||
11) Evrensel, toplumsal, uluslararası, ulusal ve bireysel vizyon sahibi olma. | ||||||||||||||
12) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. | ||||||||||||||
13) Kalite değerlerine sahip olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | İşletme, iktisat, hukuk, lojistik, ulaştırma ve denizcilik bilgilerini denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerine uygulama becerisine sahip olma. Deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahip olma. Denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerini tanımlama, araştırma ve çözme becerisine sahip olma. Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisine sahip olma. Denizcilik işletmelerinde işletme fonksiyonları ve hedefleri doğrultusunda planlama, uygulama ve kontrol becerisine sahip olma. İşletme ve deniz ulaştırması ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisine sahip olma. Uluslararası, ulusal ve toplumsal çerçevede denizcilik işletmeleri, müşteriler, kullanıcılar, paydaşlar kapsamında; verimlilik, etkinlik, kalite, emniyet, güvenlik ve çevre konularındaki öncelikleri göz önünde tutarak deniz işletmeciliği çözümlerinin gerçekleştirilmesi becerisine sahip olma. Deniz ulaştırması ile ilgili verilerin toplanması, strateji ve planların geliştirilmesi becerisine sahip olma. Çağdaş işletme yönetimi tekniklerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisine sahip olma. Yaratıcılık, sorgulayıcılık, özgüven, girişimcilik ve liderlik vasıflarını elde etme. Evrensel, toplumsal, uluslararası, ulusal ve bireysel vizyon sahibi olma. Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. Kalite değerlerine sahip olma. | |
1) | İşletme, iktisat, hukuk, lojistik, ulaştırma ve denizcilik bilgilerini denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerine uygulama becerisine sahip olma. | |
2) | Deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahip olma. | |
3) | Denizcilik işletmeleri yönetimi problemlerini tanımlama, araştırma ve çözme becerisine sahip olma. | |
4) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisine sahip olma. | |
5) | Denizcilik işletmelerinde işletme fonksiyonları ve hedefleri doğrultusunda planlama, uygulama ve kontrol becerisine sahip olma. | |
6) | İşletme ve deniz ulaştırması ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisine sahip olma. | |
7) | Uluslararası, ulusal ve toplumsal çerçevede denizcilik işletmeleri, müşteriler, kullanıcılar, paydaşlar kapsamında; verimlilik, etkinlik, kalite, emniyet, güvenlik ve çevre konularındaki öncelikleri göz önünde tutarak deniz işletmeciliği çözümlerinin gerçekleştirilmesi becerisine sahip olma. | |
8) | Deniz ulaştırması ile ilgili verilerin toplanması, strateji ve planların geliştirilmesi becerisine sahip olma. | |
9) | Çağdaş işletme yönetimi tekniklerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisine sahip olma. | |
10) | Yaratıcılık, sorgulayıcılık, özgüven, girişimcilik ve liderlik vasıflarını elde etme. | |
11) | Evrensel, toplumsal, uluslararası, ulusal ve bireysel vizyon sahibi olma. | |
12) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. | |
13) | Kalite değerlerine sahip olma. |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 125 |