EF311 EKONOMETRİPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar EKONOMİ VE FİNANSÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
EKONOMİ VE FİNANS
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: EF311
Ders İsmi: EKONOMETRİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu: EF214 - İSTATİSTİK | UTİ224 - ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EF214 - İSTATİSTİK | UİT224 - ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Sahibe Meral ÇAKICI
Dersi Veren(ler): S. Meral Çakıcı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 1.Öğrencilere ekonometrinin temellerini kazandırmak.
2. Öğrencilerin, ekonometrinin ekonomi teorisi, istatistik ve matematiksel ekonomi ile ilişkini kurmalarını sağlamak
Dersin İçeriği: Derste ekonometrinin tanımı, kapsamı ve yöntemleri temel olarak tanıtılacaktır. Bu açıdan tek değişkenli regresyon, çok değişkenli regresyon, otokorelasyon, heteroskedastisite, kukla değişkenler vb. konuların dersin ilk aşamasının kapsamındadır. Akademik takvimde belirtilen sürenin aşılmaması kaydıyla ders edinilen bilgiler ışığında öğrencinin ekonometrik model oluşturmasını, modellerin geçerliliklerinin test edilmesini, bu süreçlerde karşılaşılan sorunların çözümleyebilmesini, tahmin üretebilmesini ve modeller kapsamında elde edilen sonuçları yorumlayabilmesini amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Ekonometrik araştırma yöntemlerini tanımlayabileceklerdir.
2) II. Temel regresyon analizini açıklayabileceklerdir.
3) III. Yapısal ve indirgenmiş formları oluşturabileceklerdir.
4) IV. İki değişkenli ve çok değişkenli modellerde en küçük kareler tahminini uygulayabileceklerdir.
5) V. Homoskedastisite, parametre doğrusallığı ve örtüşme düzeyi kavramlarını açıklayabileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonometriye Giriş, Ekonometrinin Ekonomi, İstatistik ve Matematik ile İlişkisi
2) Ekonomik Model Kurma, Yapısal ve İndirgenmiş Formlar
3) İki Değişkenli Modele Giriş, Lineer Spesifikasyon
4) En Küçük Kareler Tahmini, En Küçük Kareler Tahmincileri, Korelasyon Katsayısı
5) En Küçük Kareler Tahmincilerinin Özellikleri
6) En Küçük Kareler Modelinde Çıkarımlar
7) Matris Cebirinin Temelleri
8) Arasınav
9) En Küçük Kareler Probleminin Matris Şeklinde Gösterimi
10) Çok Değişkenli Lineer Modele Giriş
11) Çok Değişkenli Modelde En Küçük Kareler Yöntemi
12) Gauss Methodu ile Normal Denklemler Sisteminin Çözümü
13) Çok Değişkenli Model Uygulamaları
14) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:  “Basic Econometrics” by Damodar Gujarati and Dawn Porter, McGraw-Hill, 5th Edition, 2008.
 “Econometric Methods” by Jack Johnston and John Dinardo, McGraw-Hill, 4th Edition, 1996
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Öğrenme Çıktıları
1) Ekonomi ve finans alanı ile ilgili teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki karşılıklarını değerlendirme becerisi 1 1 1 1 1
2) Akademik, işletme, ve politika odaklı yazılı ve görsel kaynakları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgileri edinme becerisi
3) Ekonomi ve finans alanına ilişkin bilgileri teknik ve bilgisayar destekli enstrümanlara işleyerek bilgi elde etme becerisi
4) Edinilen bilgileri ekonomi ve finans alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) araştırma raporu veya makalesi şeklinde Türkçe veya İngilizce olarak sunma becerisi
5) Karar alma ve uygulama ile alınan kararları davranış haline getirmede ekonomi ve finans alanına ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1
6) Ekonomi ve finans alanı, ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile sinerji halinde çok disiplinli yorum üretme ve analiz yapma becerisi 1 1 1 1 1
7) Etik ve mesleki sorumlulukları özümseme ve doğru tartabilme becerisi
8) Türkçe ve İngilizce üst düzey etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisi
9) Ekonomi ve finans disiplininin küresel bağlamda etkisinin özümsenmesi için gerekli olan geniş kapsamlı bir anlayışa sahip olmak 1 1 1 1 1
10) Yaşam boyu öğrenim becerisini kazanmış olmak 1 1 1 1 1
11) Güncel konulara ilişkin geniş bilgi sahibi olmak
12) Yeniliğe ve değişen koşullara karşı açık ve uyumlu olmak
13) Veri analizi yolu ile bilgi ve çıkarım elde edebilmek için gerekli teknik bilgilere teorik ve pratik bağlamında sahip olmak 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Ekonomi ve finans alanı ile ilgili teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki karşılıklarını değerlendirme becerisi 2
2) Akademik, işletme, ve politika odaklı yazılı ve görsel kaynakları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgileri edinme becerisi 1
3) Ekonomi ve finans alanına ilişkin bilgileri teknik ve bilgisayar destekli enstrümanlara işleyerek bilgi elde etme becerisi 2
4) Edinilen bilgileri ekonomi ve finans alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) araştırma raporu veya makalesi şeklinde Türkçe veya İngilizce olarak sunma becerisi 1
5) Karar alma ve uygulama ile alınan kararları davranış haline getirmede ekonomi ve finans alanına ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisi 2
6) Ekonomi ve finans alanı, ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile sinerji halinde çok disiplinli yorum üretme ve analiz yapma becerisi 3
7) Etik ve mesleki sorumlulukları özümseme ve doğru tartabilme becerisi 1
8) Türkçe ve İngilizce üst düzey etkin yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisi 2
9) Ekonomi ve finans disiplininin küresel bağlamda etkisinin özümsenmesi için gerekli olan geniş kapsamlı bir anlayışa sahip olmak 2
10) Yaşam boyu öğrenim becerisini kazanmış olmak 2
11) Güncel konulara ilişkin geniş bilgi sahibi olmak 1
12) Yeniliğe ve değişen koşullara karşı açık ve uyumlu olmak 1
13) Veri analizi yolu ile bilgi ve çıkarım elde edebilmek için gerekli teknik bilgilere teorik ve pratik bağlamında sahip olmak 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü 115