GEMİ İNŞAATI VE GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: NAME417
Ders İsmi: GEMİ ANA MAKİNALARI
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 1 2.5 5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: NAME 314 - GEMİ SEVK SİSTEMLERİ
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Süleyman ÖZKAYNAK
Dersi Veren(ler): Prof.Dr.Süleyman Özkaynak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler, termodinamik, akışkanlar mekaniği ve ısı transferi prensiplerini gemi ana motorlarının analizine uygulayacaklardır. Ayrıca, öğrenciler gemi dizel motorları ve ilgili sistemlerin tasarım konseptlerini; mühendislik bilimleri, özellikle termal bilimleri uygulayarak göstereceklerdir.
Dersin İçeriği: Deniz dizel motorlarının çalışma prensipleri, motor yapısı, motor tipleri, iki ve dört zamanlı motorlar, dizel motorların termodinamik analizi, dizel motorların performansını etkileyen parametreler, dizel motorlarda yanma, dizel motor emisyonları ve kontrol teknolojileri, fuel-oil , soğutma ve yağlama sistemleri, süper şarj.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I - Dizel motorların çalışma prensiplerini, teorik ve gerçek çevrimler arasındaki farkları, hareketli ve hareketsiz parçaları ve fonksiyonlarını anlamak.
2) II -Dizel çevrimlerini analiz etme ve anlama becerisini geliştirmek;
3) III- Egzoz, emme / süpürme ve aşırı doldurma sistemleri, süperşarj ve turboşarjı anlamak.
4) IV - Yakıtların kimyasal ve fiziksel özelliklerini, gemi dizel yakıt standartlarını ve yakıt sistemlerini açıklamak, temel yanma reaksiyonlarını öğrenmek.
5) Akaryakıt ve yakıt enjeksiyon sistemleri teknolojilerini anlamak,
6) VI- Gemi dizel motorlarında hava sistemleri teknolojilerini, çalıştırma ve tornistan yöntemlerini ve sevk sistemlerini anlamak.
7) VII-Isı transfer mekanizmalarını soğutma ve yağlama sistemlerini öğrenmek;
8) VIII- Dizel motor emisyonlarını ve kontrol yöntemlerini öğrenmek.
9) IX- Gemi dizel motorlarında enerji verimliliğini etkileyen faktörleri anlamak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş; dizel motorların çalışma prensipleri, hareketli ve hareketsiz parçalar ve işlevleri.
2) Otto, Diesel, dual ve Miller döngülerinin karşılaştırılması
3) Teorik ve gerçek çevrimler arasındaki farklar, çalışma parametreleri
4) Isı makinesi çevrimleri, Hava standart çevrimleri, Carnot çevrim verimliliğine sahip çevrimler.
5) Yakıt-Hava çevrimleri; özgül ısıların değişimi. Yakıt-Hava çevrimleri; motor değişkenlerinin etkisi
6) ideal Dört Zamanlı çevrimler ve Artık gaz oranı
7) ara sınav
8) Yakıt kimyası
9) Yanma
10) Hava ve yakıt girişi
11) Emme, egzost ve turbosarj.
12) Isı tarnsferi ve soğutma
13) Yağlama ve sürtünme
14) emisyonlar ve çevre

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Internal Combustion Engines Applied Thermosciences Third Edition By Colin R. Ferguson And Allan T Kirkpatrick
Diğer Kaynaklar: John B. Heywood, Internal combustion engine fundamentals, McGraw-Hill Book company,1988 Engineering Fundamentals of IC Engines (WW Pulkrabek) Internal Combustion Engines, Dr. Mohammedali Abdulhadi & Dr. A. M. Hassan

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 1 1 1 1 1 1 1 1 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1 1 1 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1 1 1 1 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 1 1 1
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1 1 1 1 1 1 1 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1 1
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 3
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 2
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 2
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 3
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 2
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 2
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 3
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 5 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 13 2 26
Uygulama 13 1 13
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 8 3 24
Proje 1 5 5
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü 116