HUKUK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 38 |
Ders Kodu: | LAW275 | ||||||||
Ders İsmi: | HUKUK TARİHİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Nagehan GÜRBÜZ ERSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Nagehan Gürbüz ERSOY | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk hukukunun ve kurumlarının tarihsel gelişimini incelemek bu dersin temel amacıdır. Bu kural ve kurumların hangi koşullar altında ne gibi bir ihtiyaca cevap vermek için konulduğu ve bunların söz konusu gereksinimi ne ölçüde ve nasıl karşıladığı irdelenecektir. |
Dersin İçeriği: | İslamiyetten önce Türk Hukuku, İslam Hukukunun temel ilkeleri, Osmanlı Devletinin Kamu Hukuku ve örgütü, Tanzimat’tan sonraki hukuk sistemi ve kuralları, bugünkü hukuk sistemine geçiş süreci bu ders kapsamında incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başaran öğrenciler öğrendikleri hukuk kurallarının ve kurumlarının olumsuz yönlerini eleştirecek düşünce yapısına sahip olacaklardır. 2) Bu dersi başaran öğrenciler hukuk kuralları ve kurumların arkasındaki toplumsal gerçekliği ve bunların tarih içerisindeki gelişimini öğreneceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Hukuk Tarihi dersinin konusu, içeriği ve önemi | |
2) | İslamiyetten önce Türk Hukuku | |
3) | İslamiyetten sonra Türk Hukuku: İslam Hukukunun Temel İlkeleri, İslam Hukukunun Kaynakları, İslam Hukukunda Mezhepler | |
4) | İslam Kamu Hukuku | |
5) | İslam Özel Hukuku: Kişilik, Kölelik, Aile Hukuku | |
6) | İslam Özel Hukuku: Miras Hukuku, Vakıf Hukuku | |
7) | Osmanlı Devleti'nin Kamu Hukuku ile Örgütü | |
8) | Ara sınav | |
9) | Osmanlı Arazi Rejimi | |
10) | Hukukta Batılılaşma ve Avrupa'da Hukuk Düşüncesinin Gelişimi | |
11) | Tanzimat'tan sonra Türk Hukuku: Tanzimat Hareketinin Kökenleri, Tanzimat ve Islahat Fermanları | |
12) | 1876 Anayasası | |
13) | Tanzimat Dönemi Kanunlaştırma Hareketleri | |
14) | Cumhuriyet Dönemi ve Bugünkü Hukuk Sistemine Geçiş Süreci |
Ders Notları / Kitaplar: | Coşkun ÜÇOK, Ahmet MUMCU, Gülnihal BOZKURT, Türk Hukuk Tarihi, Turhan Kitabevi. |
Diğer Kaynaklar: | Mehmet Akif AYDIN, Türk Hukuk Tarihi, Beta Yayınları. Halil CİN, Gül AKYILMAZ, Türk Hukuk Tarihi, Sayram Yayınları. Bülent TANÖR, Osmanlı- Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
2) Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 1 | 1 | |||||||||||
3) Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 1 | 1 | |||||||||||
4) Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | 1 | 1 | |||||||||||
5) Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
6) Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
7) İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | |||||||||||||
8) Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
9) Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 1 | 1 | |||||||||||
10) Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | 1 | 1 | |||||||||||
11) Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |||||||||||||
12) Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 1 | 1 | |||||||||||
13) Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Hukuki sorunları algılayıp, çözme becerisine, analitik ve eleştirel düşünce yetisine sahip olmak | 3 |
2) | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, hukuk alanında edinilen bilgileri yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek | 3 |
3) | Hukuk alanında bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hâkim olmak, ulusal ve uluslararası alanda karşılaştırmalı hukuk analizleri yapabilmek | 3 |
4) | Uzlaşma seçeneklerini geliştirebilmek, yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretebilmek | 1 |
5) | Hukuk alanında edinilen bilgilerin, sosyal ve iktisadi alana aktarılmasını sağlayan kapsayıcı ve karşılaştırmalı bilgilerle donanımlı olmak, disiplinler arası analiz yetisine sahip olmak | 3 |
6) | Küresel ekonominin hukuki sorunlarını algılayıp çözme becerisine sahip olmak | 2 |
7) | İngilizceyi veya başka bir yabancı dili kullanarak güncel hukuki konularda bilgi sahibi olmak | |
8) | Hukuk biliminin mesleki ve bilimsel etik ilkeleri yanında, toplumsal etik değerlere de sahip olmak | 2 |
9) | Hukuk alanında etkin yazma, konuşma ve dinleme becerisine sahip olmak | 2 |
10) | Bireysel ve/veya ekip çalışması içinde açık fikirli, karşıt görüşlere müsamahalı, yapıcı, özgüven ve sorumluluk sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak | 2 |
11) | Denizcilik ve deniz hukuku alanları ile bağlantı kurmak sureti ile bu alanların gelişmesine katkıda bulunmak | |
12) | Olması gereken hukuk perspektifinden olaylara yaklaşarak hukukun gelişmesine katkıda bulunmak | 2 |
13) | Temel hukuki kavramları öğrenmek ve somut olaya uygulayabilmek | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 8 | 2 | 16 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 |