BİLİŞİM SİSTEMLERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52 |
Ders Kodu: | ISE221 | ||||||||
Ders İsmi: | VERİ YAPILARI | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: |
ISE211 - NESNEYE YÖNELİK PROGRAMLAMA |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FÜSUN ER | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Füsun Er | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kapsamında öğrencileri aşağıdaki hususları öğrenmeleri amaçlanmaktadır: * Problem çözme becerilerini geliştirme, problemin çözümü için uygun veri yapısını seçebilme, * Veri yapılarının bir problemin çözümüne uygulanmasında, C++ programlama dilinin prosedürel ve nesneye yönelik yönlerini ustalıkla kullanabilme, * Karmaşık programlama problemlerini çözmek için gelişmiş veri yapıları tasarlama ve uygulama becerisini gösterme, * Veri yapılarının uygulanmasında dinamik bellek yönetimini öğrenmek. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; listeler, yığıtlar, kuyruklar, ağaçlar, sözlükler, sıralama ağacı ve graflar dahil olmak üzere yaygın kullanılan veri yapılarının derinlemesine incelenmesini sağlar. Ders ayrıca, ikili ve çoklu arama ağaçları ve kırmızı-siyah ağaçlar gibi arama problemlerinde kullanılan ileri veri modellerini içerir. Ders kısaca, dinamik bellek yönetimi dikkate alınarak, sözde kod ve ya C++ programlama dili kullanılarak veri yapılarının tasarım ve uygulama tekniklerini kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Veri yapılarının algoritma teorisindeki rolünü kavrayabilmek 2) Özyineleme, yineleme ve böl-yönet kavramlarını öğrenmek 3) Bir hesaplama probleminin algoritmik çözümü için verileri modellemek üzere uygun veri yapısını seçebilmek 4) C++ programlama dili kullanılarak genel kullanılan veri yapılarını tanımlayıp uygulayabilmek 5) Veri yapılarının uygulanmasında bilgisayar belleğini dinamik olarak yönetebilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Veri Yapıları Temelleri | |
2) | Öz yineleme, Yineleme ve Böl-Yönet Kavramları | |
3) | Bağlı ve Dizi-tabanlı Listeler | |
4) | Yığıt ve Kuyruklar | |
5) | Sözlükler | |
6) | Hash Tablosu | |
7) | Öbek Ağacı | |
8) | Ara sınav | |
9) | İkili Ağaçlar | |
10) | İkili olmayan Ağaçlar | |
11) | Kırmızı-Siyah Ağaçlar | |
12) | Graf Veri Yapısı ve Uygulamaları | |
13) | Ağaç Dolaşımları | |
14) | Veri Yapılarında Bilgisayar Hafızası Yönetimi |
Ders Notları / Kitaplar: | [1] Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Livest and Clifford Stein. Introduction to Algorithms, 2nd edition, MIT Press, 2009. [2] Clifford A. Shaffer. Data Structures and Algorithm Analysis Edition 3.2 (C++ Version) |
Diğer Kaynaklar: | [3] Dr. Rifat ÇÖLKESEN, Veri Yapıları ve Algoritmalar , Papatya Yayıncılık. [4] William B. Frakes, Ricardo Baeza-Yate, Information retrieval : Data structures and algorithms |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi | 1 | 1 | ||||||||||
2) Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi | 1 | 1 | ||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | 1 | 1 | |||||||||
4) Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | ||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | 1 | 1 | ||||||||||
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | ||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 | 1 | 1 | |||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma | 1 | 1 | ||||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma | 1 | 1 | 1 | |||||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | |||||||||
12) Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, bilim ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi | 2 |
2) | Verileri analiz etme ve açıklama yanında deney yapma ve tasarlama becerisi | 2 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 2 |
4) | Disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | 1 |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | 2 |
7) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | 1 |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 2 |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olma | 2 |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma | 3 |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 3 |
12) | Bilişim Sistemleri Mühendisliği bağlamında veritabanı sistemleri, bilgisayar ağları, donanım, yazılım, elektronik, sistemler ve güncel konularda temel bilgileri uygulama becerisi | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Laboratuar | 12 | % 20 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 55 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Küçük Sınavlar | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 35 | 35 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 170 |