ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | EEE480 | ||||||||
Ders İsmi: | MİKRODALGA TEORİSİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Erkul BAŞARAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Erkul Başaran | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, mikrodalga teorisini temel olarak iletim hatları, mikrodalga ağı, empedans eşleştirme, mikrodalga elemanları olmak üzere dört alt bölümde incelemek ve ayrıca elektrik ve elektronik mühendisliği lisans öğrencileri için elektromanyetik ile ilgili yüksek lisans derslerine bir temel oluşturmaktır. Bu nedenle, elektrik-elektronik mühendisliği öğrencilerine mikrodalga teorisinin temel ilkelerini sunmayı hedeflemektedir. Hedefler aşağıdaki gibi detaylandırılmıştır: • Mikrodalga sistemlerine giriş. • İletim hattı teorisiyle ilgili matematiksel ve bilimsel beceriler. • Mikrodalga ağlarının anlaşılması ve analizi. • Empedans eşleştirme ve ayarlama problemlerini formüle ederken ve çözerken gerekli temel analiz teknikleri. • Dalga kılavuzları, mikrodalga rezonatörleri, güç bölücüler ve yönlü kuplörlerin anlaşılması. • Mikrodalga teorisinin elektrik ve elektronik mühendisliği alanlarına katkısının geniş bir bakış açısı ile anlaşılması. • Uygulamalı elektromanyetik mühendisliğinde lisansüstü dersler için gerekli teknik temel. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, Elektrik-Elektronik Mühendisliği sistemlerinde fiziksel kavram ve uygulamaları vurgulayarak mikrodalga teorisinin temellerini kapsamaktadır. Mikrodalga sistem blokları, iletim hatlarının analizi, Smith diagramı, dalga kılavuzları, mikroşerit hattı, saçılma ve iletim matrisleri, tek ve çift saplama ayarı, çeyrek dalga transformatörü, boşluk rezonatörleri, bölücüler ve birleştiriciler, mikrodalga ölçümleri ve tasarım çalışmalarıyla ilgilenir. Kapsanan ana konular şunlardır: mikrodalga sistemlerine giriş, iletim hattı teorisi, dalga kılavuzları, mikrodalga ağ analizi, empedans eşleştirme ve ayarlama, mikrodalga rezonatörleri, güç bölücüler ve yönlü kuplörler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mikrodalga sistem bloklarını öğrenme 2) İletim hattı teorisini anlama ve kullanabilme 3) Mikrodalga ağları analiz edebilme 4) Empedans eşleştirme ve ayarlama problemlerini bilme ve çözebilme 5) Dalga kılavuzlarını, mikrodalga rezonatörlerini, güç bölücülerini ve yönlü kuplörleri kullanıp ölçebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mikrodalga Sistemlerine Giriş | |
2) | İletim Hattı Teorisi | |
3) | İletim Hattı Teorisi | |
4) | İletim Hattı Teorisi | |
5) | İletim Hatları ve Dalga Kılavuzları | |
6) | İletim Hatları ve Dalga Kılavuzları | |
7) | Mikrodalga Ağ Analizi | |
8) | Mikrodalga Ağ Analizi | |
9) | Empedans Uyumlaştırma ve Ayarlama | |
10) | Empedans Uyumlaştırma ve Ayarlama | |
11) | Empedans Uyumlaştırma ve Ayarlama | |
12) | Mikrodalga Rezonatörler | |
13) | Güç Bölücüler ve Yönlü Kuplörler | |
14) | Güç Bölücüler ve Yönlü Kuplörler |
Ders Notları / Kitaplar: | • David M. Pozar, Microwave Engineering, 4th Ed., Wiley, 2012. ISBN 978-0-470-63155-3. • D.K. Cheng, Field and Wave Electromagnetics, 2nd edition, Pearson India, 2014, ISBN-10: 9332535027, ISBN-13: 978-9332535022 |
Diğer Kaynaklar: | • Robert E Collin, Foundations For Microwave Engineering, 2nd Edition, IEEE Press, 2001, ISBN: 0-7803-6031-1 • Ahmad Shahid Khan, Microwave Engineering Concepts and Fundamentals, CRC Press Taylor & Francis Group, 2014, International Standard Book Number-13: 978-1-4665-9142-4 • Frank Gustrau, RF And Microwave Engineering Fundamentals Of Wireless Communications, John Wiley & Sons Ltd, 2012, ISBN: 9781119951711 • Prakash Kumar Chaturvedi, Microwave, Radar & RF Engineering, Springer Nature Singapore Pte Ltd., 2018, ISBN 978-981-10-7964-1 • Fawwaz T. Ulaby, Umberto Ravaioli, Fundamentals of Applied Electromagnetics, 7th Edition, Pearson, 2014, ISBN-10: 0133356817, ISBN-13: 978-0133356816 • Sophocles J. Orfanidis, Electromagnetic Waves and Antennas, 2010 • Ercan Topuz , Serkan Şimşek , Cevdet Işık, Mikrodalga Tekniği, 2. Basım, Papatya Bilim, 2010, ISBN-10: 6054220276 ISBN-13: 978-6054220274 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 | 1 | ||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya süreci istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | 1 | ||||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | 1 | |||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | ||||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | ||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 | |||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 1 | 1 | 1 | |||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 1 | 1 | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
12) Elektrik ve Elektronik mühendisliği bağlamında iletişim, kontrol, güç elektroniği ve bilgisayar alanlarında temel bilgileri uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 3 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya süreci istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 3 |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | 1 |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 2 |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 3 |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 3 |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 3 |
12) | Elektrik ve Elektronik mühendisliği bağlamında iletişim, kontrol, güç elektroniği ve bilgisayar alanlarında temel bilgileri uygulama becerisi | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Laboratuar | 6 | % 20 |
Ödev | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödevler | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 119 |