MECH433 BİLGİSAYAR DESTEKLİ İMALAT (CAM)Piri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar GEMİ İNŞAATI VE GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
GEMİ İNŞAATI VE GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: MECH433
Ders İsmi: BİLGİSAYAR DESTEKLİ İMALAT (CAM)
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 1 2.5 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Atilla SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Atilla Savaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenci, bilgisayarla entegre üretim ve otomasyon kavramlarını analiz edebilecek ve bunlardan haberdar olabilecektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, imalat sistemlerinin bilgisayar teknolojileri ile entegrasyonuna odaklanmaktadır. Bu derste öğrenciler Bilgisayarla Bütünleşik İmalat (CIM) ve otomasyon kavramları hakkında bilgi sahibi olurlar; bir fabrikada bilgisayarla entegre konveyör, depolama ve kalite kontrol sistemleri, bu sistemlerin entegrasyonu, son teknoloji ürünü “Endüstri 4.0”, CAD / CAM sistemleri, 3D baskı, robotik sistemler ve esnek üretim sistemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Üretim kontrolü, yönetimi, maliyet ve kalite kontrolü perspektifinde bir üretim sistemleri anlayışı geliştirmek
2) II. Bilgisayarla entegre üretim (CIM) ve bunun üretkenlik, ürün maliyeti ve kalite üzerindeki etkisi hakkında bir anlayış geliştirin.
3) III. Bilgisayarlar, veritabanı ve veri toplama, ağlar, makine kontrolü vb. Dahil olmak üzere bilgisayar teknolojilerine genel bir bakış edinin.
4) IV. Otomasyon türlerini ve Endüstri 4.0 kavramını anlamak için beceriler geliştirin

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Tarihçe ve terminoloji, torna merkezlerine giriş, artımlı ve mutlak programlama, torna merkezlerini programlama, işleme merkezlerine giriş.
2) 2. İşleme merkezleri için takımlar, frezeleme için hız ve ilerleme hesaplaması, işleme merkezlerini programlama, bir işleme merkezinde kesici uzunluğu ofseti.
3) 3. CNC uygulamaları işleme merkezi örneği 1, torna merkezi için sabit tornalama hızı, torna merkezleri için dikdörtgen döngüler, torna merkezlerinde diş açma, programlama yayları.
4) 4. İşleme merkezi örneği 2, delik döngüleri, G84 sağ kılavuz çekme çevrimi, geri çekme düzlemli delik.
5) 5. Torna merkezlerinde takım ucu radyus kompanzasyonu, işleme merkezlerinde takım Yarıçap kompanzasyonu, torna merkezlerinde dilimleme, torna merkezlerinde kaba işleme ve finiş işleme döngüleri.
6) İş parçası sıfırlama
7) İş parçası ile makina sıfırnı ayarlama
8) Takım boyu ayarı
9) Torma ayarları
10) Bir parçayı frezeleme
11) Delik frezeleme
12) Çoklu işleme ayarı
13) Gözden geçirme
14) Gözden geçirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Groover, Mikell P. (2007), “Automation, Production Systems, and Computer Integrated Manufacturing”, Prentice-Hall:2008
Smid, Peter, (2010), “CNC Control Setup for milling and turning” Industrial Press.
Diğer Kaynaklar: Singh, N., “Systems Approach to Computer-Integrated Design and Manufacturing”, JohnWiley&Sons, Inc., 1996.

J. Tlusty, “Manufacturing Processes and Equipment”, Prentice Hall, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1 1 1 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1 1 1 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 3
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 3
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 50
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 20 40
Ödevler 2 15 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü 122