DENİZ VE LİMAN İŞLETMECİLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 34,84

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: DUI2034
Ders İsmi: GEMİ MANEVRASI
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
1 2 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu: DUI1002 - VARDİYA STANDARTLARI-I
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Nail DOĞAN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Nail DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin emniyetli şekilde gemi kullanma, demirleme ve bağlama usullerini öğrenmelerini sağlamak ve uygulama becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders gemi kullanma ve gemi manevrası konularında öğrencilerin temel bilgileri kazanmalarına yönelik bilgi ve uygulamaları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Gemilerin manevra ve kullanma sistemleri
2) 2. Manevra esnasında gemi üzerindeki etkiler
3) 3.Demirleme ve bağlama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Ders İçeriği ile işlenme ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması. Gemi kullanma terminolojisi, Standart dümen ve makine komutları. Power point sunumlar
2) • Gemi Manevrasında Etkenler; Çevre Koşulları ve Manevrada Yeterlilik. • Manevrada Yürütücü Güç ve Dirençler: Hava İle İlgili Dirençler, Durgun Hava Direnci, Rüzgâr Direnci, Su İle İlgili Dirençler • Ana Makinelerin Manevrada Etkinlikleri ve Tiplerine Göre Avantaj ve Dezavantajları • Pervaneler: Sabit Adımlı Pervane, Değişken Adım Pervane, Sağa ve Sola Devirli Pervanelerin İleri/Tornistan Yolda Etkileri, Çift Pervaneli Gemiler • Dümen: Tek Pervaneli ve Çift Gemilerde Dümen Etkileri • Baş İter, Kıç İter: Çalışma Prensipleri, Dümenle Beraber Kullanılmada Etkileri • Halatlar: Aborda/Avara Esnasında Halatların Etkileri, Diğer Halat Manevraları • Devir Dairesi: (Dönme Çemberi, İlerleme ve Yanlama) • Sığ Su: Tanımı, Su Etkileri, Dar/Sığ Sularda Seyir, Bank Etkisi • Demirleme • Bağlama • Römorkörler: Römorkör Halat Bağlama Yöntemleri, Manevralarda Faydalanma. Power point sunumlar
3) Gemiye etki eden kuvvetler, Pervane, dümen, Baş ve kıç iterler etkileri Power point sunumlar
4) Akıntı ve Rüzgâr Etkileri Power point sunumlar
5) Devir daireleri ve durma mesafeleri: Acil Dönüş Manevrası Power point sunumlar
6) Denize düşen adamı kurtarma manevraları Power point sunumlar
7) Genel Tekrar Power point sunumlar
8) Ara sınav Power point sunumlar
9) Gemi kullanmada rüzgâr ve akıntı etkileri: Aborda olma/avara etme Power point sunumlar
10) Dar/Sığ Su Seyri. Çökme, sığ su ve benzeri etkiler Power point sunumlar
11) Aborda Olma/Avara Etme. Halat manevraları ve kumandalar Power point sunumlar
12) Demirleme manevraları Power point sunumlar
13) Yanaşma ve bağlama Römorkörler; Römorkör halat bağlama yöntemleri, Manevralarda römorkörlerden faydalanma Power point sunumlar
14) Genel tekrar Power point sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Brown, 1980., Practical Ship-handling - STCW 2010
Diğer Kaynaklar: IMO Model course 7.03, 7.01
Cornell Mar. Press, Ship Handling for the Mariner, 1988
DODDS, Don Modern Seamanship. Lyons Press, London, 2002
HENDERSON, R., Essential Seamanship, Cornell Maritime Press, London, 1994 HOUSE, D.J. Seamanship techniques, Butterworth-Heinneman, London, 2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 1
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1 1 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 1 1 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1 1 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1 1 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 1 1 1
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1
12) Konteyner taşımacılığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 1 1 1
13) Karar, uygulama ve davranışlarında konteyner işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 2
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 2
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 2
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Konteyner taşımacılığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi 2
13) Karar, uygulama ve davranışlarında konteyner işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Devam 1 % 10
Uygulama 12 % 20
Küçük Sınavlar 2 % 5
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 95
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 55
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
Toplam % 95

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 40 1 40
Uygulama 4 12 48
Küçük Sınavlar 4 2 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü 100