YAT İŞLETME VE YÖNETİMİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: YIY2022
Ders İsmi: GÖKSEL SEYİR
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Nail DOĞAN
Dersi Veren(ler): Nail DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yatlarda Kaptanlık yapacak öğrencileri; Güneş sistemi, Gök küresi ve gök küresi koordinat sistemi, Saat açısı, Koordinatların günlük hareketi ve ufuksal sistemi, Gök cisimlerinin ufuktan açısal yüksekliklerinin ölçülmesi, Sekstant, yapısı ve kullanılması, Sekstant ve açısal yükseklik düzeltmeleri konularında göksel seyirle ilgili olarak yeterli düzeye çıkarmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders güverte vardiya zabitliği mesleki bilgi ve yeteneklerine ilişkin konuların önlisans programı dahilinde STCW kapsamındaki modüler yapısını oluşturmaktadır. Ders öğrencilere Yat Kaptanı olarak ihtiyaç duyacakları temel konuların kapsamlı olarak verilmesine yöneliktir. Bu kapsamda ağırlıklı olarak göksel seyir icrasına yönelik teoriler ile doküman ve aletlere ilişkin temel bilgilerin verilmesini ve uygulamaların yapılmasını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Evren ve göksel küre hakkında astronomik seyir yapacak kadar bilgi sahibi olunması.
2) II. Göksel koordinat sisteminin anlaşılması.
3) III. Seyirde kullanılan zaman kavramının anlaşılması.
4) IV. Göksel seyire ilişkin dokümanları kullanmak
5) V. Göksel seyir için gerekli aletleri kullanmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Evren; Güneş sistemi, güneş, gezegenler, dünya, ay, yıldızlar, magnitude, yer kürenin hareketleri, ekliktip, Koordinat sistemleri; yersel, göksel ve ufuk koordinat sistemleri, bunların birbirleriyle ilişkileri, göksel ve seyir üçgenindeki uygulamalar. LMS Notları
2) Göksel kürenin elemanları; Dünya merkez kabul edilerek göksel küre ve elemanları, jeodezi, eşit yükseklik dairesi, ekinoks ve gündönümü, saat açısı, meyil, yükseklik, GHA, LHA, Aries, SHA, RA, Dec LMS Notları
3) Zaman ve Takvim; Seyir konularıyla ilgili olarak güneş ve ay günü, zaman ve ay hesaplamaları, saat dilimleri, UTC, ZD, ZT, LMT, LAN Time, uluslararası tarih hattı, Zaman sinyalleri. Kısa Sınav LMS Notları
4) Notik almanak; Almanağın kısımları, kullanımı, gök cisimlerinin koordinatlarının hesaplanması. LMS Notları
5) Notik almanak; Doğuş ve batış ile alacakaranlık hesaplanması, LMS Notları
6) Göksel seyir aletleri, Sextant; Sextantın tanıtımı ve optik prensipleri, parçaları, gözlem yapma, ayarlanabilen ve ayarlanamayan sextant hataları, sextant değerini okuma, sextantın bakımı, suni ufuk. Sextant ile gözlem yapma ve düzeltmeleri; Göksel cisimlerin açısal ve yükseklik ölçümleri, index hatası, DIP, sextant yüksekliği, görünen yükseklik, yatay- paralax düzeltmesi, gözlenen yükseklik (Ho hesabı). LMS Notları
7) Sextant ile gözlem yapma, düzeltmeleri (devam); Göksel cisimlerin açısal ve yükseklik ölçümleri, index hatası, DIP, sextant yüksekliği, görünen yükseklik, yatay- paralax düzeltmesi, gözlenen yükseklik (Ho hesabı). LMS Notları
8) Ara Sınav LMS Notları
9) Gök cisimlerinin rasatı; Meridyen geçişi (LAN), Başucu mesafesinin hesaplanması, güneşin meridyen geçisinden enlem bulunması, Kutup yıldızından enlem bulma, kutup yıldızı azimutu. Kısa Sınav LMS Notları
10) Gök cisimlerinin (gezegen/yıldız) tanınması, bulunması LMS Notları
11) Gemi mevkisi; Sight reduction, hesaplanan ve gözlenen irtifa değerlerinin karşılaştırması, LOP’un çizimi. LMS Notları
12) Gemi mevkisi; Sight reduction, hesaplanan ve gözlenen irtifa değerlerinin karşılaştırması, LOP’un çizimi. Gemi mevkisi; Göksel mevki koyma metodları (Aynı anda yapılan gözlem, ayrı ayrı yapılan gözlem vs.) LMS Notları
13) Gemi mevkisi; Diğer mevki koyma metodları, Göksel seyirde günlük yapılacak işlemler. LMS Notları
14) Cayro hatası bulma (SIA, Zn, ABC tabloları) LMS Notları
15) Final Sınavı LMS Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bowditch, N., The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency.
2. Notik Almanak (ders sırasında öğrencinin yanında getirmesi zorunludur.)
Diğer Kaynaklar: 1. Bowditch, N., The American Practical Navigator. Defence Mapping Agency.
2. Notik Almanak (ders sırasında öğrencinin yanında getirmesi zorunludur.)

1. Admiralty Manual of Navigation, 2011, Vol-2
2. Hobss, Marine Navigation 1&2
3. Cotter CH — The elements of Navigation and Nautical Astronomy (Brown, Son and Ferguson, 1992) ISBN: 0851745431
4. Norie’s — Nautical Tables (Imray, Laurie, Norie & Wilson, 1991) ISBN: 0852881606
5. Aktuğ Şems, Art of Celestial Navigation
6. Gürdeniz Cem, Amatör Denizcilikte Acil Durum Seyri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Öğrenme Çıktıları
1) An ability to apply knowledge of mathematics, physics, and chemistry 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1 1 1 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi 1 1 1 1
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi 1 1
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi 1 1 1
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1 1 1 1 1
8) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 1
9) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi 1 1 1 1 1
10) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi 1 1 1 1 1
11) Yatçılık, yat kaptanlığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi. 1 1 1 1 1
12) Karar, uygulama ve davranışlarında yat işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 1
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi. 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) An ability to apply knowledge of mathematics, physics, and chemistry 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi 2
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi 2
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 2
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi 1
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 1
8) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi 2
9) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi 1
10) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi 2
11) Yatçılık, yat kaptanlığı ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi. 2
12) Karar, uygulama ve davranışlarında yat işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 2
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 2 8
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü 92