YBS410 BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 32,48

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: YBS410
Ders İsmi: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Orhan Özgür AYBAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Orhan Özgür AYBAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilimsel Araştırma Yöntemleri dersi, öğrencilere bilimsel araştırma sürecinin başından sonuna kadar olan tüm aşamaları hakkında kapsamlı bir bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlar. Bu ders sayesinde öğrenciler, bilimsel soruları nasıl soracaklarını, araştırma problemlerini nasıl tanımlayacaklarını, uygun araştırma yöntemlerini nasıl seçeceklerini, veri toplama ve analiz etme tekniklerini nasıl kullanacaklarını ve elde ettikleri sonuçları nasıl yorumlayacaklarını öğrenirler.
Dersin İçeriği: Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları: Bilim, bilimsel yöntem, araştırma sorusu, hipotez, değişkenler, literatür taraması, veri toplama, veri analizi, sonuçların yorumlanması, bilimsel rapor yazma.

Araştırma Süreci: Araştırma konusunun belirlenmesi, araştırma sorusunun oluşturulması, literatür taraması, araştırma tasarımının oluşturulması, veri toplama araçlarının geliştirilmesi, veri toplama, veri analizi, sonuçların yorumlanması, rapor yazma ve sunum.

Araştırma Yöntemleri:
Nicel Araştırma: Anket çalışmaları, deneysel çalışmalar, istatistiksel analizler.
Nitel Araştırma: Görüşme, gözlem, doküman analizi, içerik analizi.
Karma Araştırma: Nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı çalışmalar.

Veri Toplama Araçları: Anket, görüşme, gözlem, doküman analizi.

Veri Analizi Teknikleri: Betimsel istatistik, çıkarımsal istatistik, içerik analizi.

Bilimsel Rapor Yazma: Bilimsel makalelerin yapısı, bilimsel yazım kuralları, atıf yapma, kaynakça oluşturma.

Bilimsel Etik: Araştırma etik ilkeleri, veri güvenliği, telif hakları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını anlama
2) Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını öğrenme
3) Farklı araştırma yöntemlerini tanıma:
4) Veri toplama araçlarını kullanabilme
5) Veri analizi tekniklerini öğrenme
6) Bilimsel rapor yazma becerisi kazanma

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma: Bilgi Arayışı
2) Araştırma Felsefesi
3) Araştırma Yaklaşımları
4) Başlıca Araştırma Yöntemleri
5) Deneysel Araştırma
6) Verilerin Toplanması ve Analizi
7) Bir Araştırma Teklifi Planlamak ve Yazmak
8) Literatür Araştırması
9) Tablo ve Görseller
10) Uygun Kelimeleri ve İfadeleri Kullanma
11) Referanslar: Doğru Atıfta Bulunma ve Listeleme Nasıl Yapılır
12) Sunumlar
13) Sunumlar
14) Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Research Methodology and Scientific Writing, C George Thomas, Springer, 2022.
Diğer Kaynaklar: Research Methodology and Scientific Writing, C George Thomas, Springer, 2022.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Öğrenme Çıktıları
1) İşletmenin farklı temel fonksiyonlarıyla ilgili kavram ve teorileri, ilgili süreç problemlerini analiz etmek ve çözmek için kullanmak. 1
2) İşletmenin yöneticileri olarak, uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak. 1 1
3) İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak. 1
4) Bilgi teknolojileri uygulamalarını uyarlarken, ilişkili olduğu çevresel, sosyal ve etik kurallar konusunda farkındalık göstermek 1 1
5) İşletme, yönetim ve bilişim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için, yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla sözlü ve yazılı iletişim kurmak. 1
6) İş çevresinde ve proje yönetiminde gerekli olan, takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek. 1
7) Bilgi teknolojileri uygulamalarında, -sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için- operasyonel verimliliği artıracak, yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek. 1
8) İş gereksinimlerine uygun yazılım, donanım, altyapı, veritabanı ve iletişim gereksinimlerini belirlemek, gereken birleşenleri tasarlamak, seçimini yapmak, sistemini yönetmek. 1 1
9) Bir bilişim sistemi projesi için proje planı oluşturmak, gerekli ihtiyaçları analiz edip, dökümante etmek, sisteme ait veri tabanın analiz, tasarım ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olup, teknik ve yönetsel katkı verip ve sorumluluk alabilmek, etkin yönetebilmek. 1 1
10) Programlama ve veritabanı mantığını bilmek ve güncel bir programlama dili kullanabilmek. 1
11) Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olmak. Kurumsal yazılım türleri, yazılım seçimi ve satın alma kararı ile ilgili bilgi sahibi olmak, yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek. 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) İşletmenin farklı temel fonksiyonlarıyla ilgili kavram ve teorileri, ilgili süreç problemlerini analiz etmek ve çözmek için kullanmak. 1
2) İşletmenin yöneticileri olarak, uygun analitik ve nicel teknikleri kullanarak kararlar almak. 2
3) İşletme ile ilgili problemleri değerlendirmeye ve çözmeye yarayacak gerekli kaynakların nasıl elde edileceğine dair araştırma becerilerine sahip olmak. 3
4) Bilgi teknolojileri uygulamalarını uyarlarken, ilişkili olduğu çevresel, sosyal ve etik kurallar konusunda farkındalık göstermek 2
5) İşletme, yönetim ve bilişim alanındaki yeni gelişmeleri takip etmek için, yabancı bir dil kullanmak ve dünyanın her yanından meslektaşlarla sözlü ve yazılı iletişim kurmak. 2
6) İş çevresinde ve proje yönetiminde gerekli olan, takım çalışması ve liderlik becerilerini göstermek. 1
7) Bilgi teknolojileri uygulamalarında, -sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için- operasyonel verimliliği artıracak, yaratıcılığı ve yeniliği geliştirecek stratejiler üretmek ve analiz etmek. 2
8) İş gereksinimlerine uygun yazılım, donanım, altyapı, veritabanı ve iletişim gereksinimlerini belirlemek, gereken birleşenleri tasarlamak, seçimini yapmak, sistemini yönetmek. 1
9) Bir bilişim sistemi projesi için proje planı oluşturmak, gerekli ihtiyaçları analiz edip, dökümante etmek, sisteme ait veri tabanın analiz, tasarım ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olup, teknik ve yönetsel katkı verip ve sorumluluk alabilmek, etkin yönetebilmek. 2
10) Programlama ve veritabanı mantığını bilmek ve güncel bir programlama dili kullanabilmek. 2
11) Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olmak. Kurumsal yazılım türleri, yazılım seçimi ve satın alma kararı ile ilgili bilgi sahibi olmak, yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 0
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 100
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 3 42
Proje 1 80 80
Toplam İş Yükü 122