DENİZ BROKERLIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
2 | 120 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 34,84 |
Ders Kodu: | DBO1022 | ||||||||
Ders İsmi: | DÜZENLİ HAT İŞLETMECİLİĞİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Sedat PEKDEMİR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Sedat PEKDEMİR | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, konteynerli ve genel kargo taşımacılığını kapsayan uluslararası hat taşımacılığını tanıtmak amacıyla tasarlanmıştır. Öğrenciler, dünya çapında yüksek değerli malların ticaretini destekleyen geniş taşımacılık kapasitesi sunan hat taşımacılığı hakkında derinlemesine bilgi edinecek; taşımacılık, hat taşımacılığı acenteliği, konteyner kiralama ve diğer ilgili konuları öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | -Taşımacılığın tarihi ve evrimi; hat servisi tanımları; deniz taşımacılığındaki farklı aktörlerin tanımları ve etkileşimleri. -Hat ticaretinde kullanılan belgeler, hat taşımacılığı ağı ve uluslararası rotalar; düzenli hatların ölçüsü ve güzergahı. -Konteyner gemisi ve türleri; konteyner türleri ve özellikleri. Konteyner terminallerinin altyapısını ve makinelerini tanımlamak ve lojistik organizasyonlarını açıklamak. -Konteyner bakımı ve lojistiğinde yer alan aktörlerin rolleri. Hat taşımacılığındaki navlun maliyet yapısı, özellikle hat sektöründe deniz taşımacılığının kullanım maliyeti, yani deniz navlunu olarak bilinen maliyetler. -İntramodalite ve intermodal ile multimodal sistemlerin özellikleri ve nitelikleri. -Gemi acentelerinin ve taşıyıcıların intermodal ve multimodal taşımacılık için işlevleri ve sorumlulukları. -Düzenli hat taşımacılığında en yaygın talepler; P&I Kulüpleri, yapılarını ve işleyişlerini öğrenmek. Uluslararası ticaretin özellikleri ve INCO Terimleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Hat taşımacılığının tanımını, hat şirketlerinin ve operatörlerinin yapısını anlamak. 2) 2. Farklı hat gemi türlerini ve taşınan yük çeşitlerini tanımlamak. 3) 3. Hat ticaretinin gelişimini, ticaret ağlarını ve ana hat rotalarını tanımak. 4) 4. Genel kargo gemilerini, yükleme/boşaltma yöntemlerini, istif planlamasını ve yük hesaplamalarını anlamak. 5) 5. Hat operatörleri arasındaki işbirliklerini, konsorsiyumları, ittifakları, navlun tarifesi yapısını analiz etmek; antitröst yasalarını ve AB blok muafiyet düzenlemelerini anlamak. Hat ticaretinde dikey ve yatay entegrasyonu tanımak. 6) 6. İthalat/ihracatın finansal yönlerini, uluslararası ticaret tarifelerini, fiyatlandırmayı, yük seçimini ve navlun ödemeleri ile tarife yapısının temel ilkelerini kavramak. 7) 7. Konteyner taşımacılığı ile ilgili tüm bilgilere, ilgili hükümetler arası ve hükümet dışı kuruluşlara, uluslararası sözleşmelere, konteynerin gemideki istif konumuna ve Doğrulanmış Brüt Ağırlık (VGM) uygulamasına dair bilgi edinmek. 8) 8. Konteyner demuraj ve bekleme sürelerini tanımlamak ve hesaplamak, hat şirketlerinin satış ve pazarlama stratejilerini anlamak, hat acentesi ile tramp acentesini karşılaştırmak. 10) 11. Hat ticaretinin yasal yönlerini, taşıyıcı ve acente sorumluluklarını, yük taleplerini ve ilgili uluslararası sözleşmeleri (Hague, Hague-Visby, Hamburg, Rotterdam Kuralları) tanımak. 10) 10. Understand the bill of lading and other essential transportation documents. 12) 12. Deniz sigortasını, tekne ve makine sigortasını, P&I, genel avarya ve yük sigortasını anlamak. 13) 13. Comprehend liner transportation, intermodal transport units, and multimodal transportation systems. 14) 14. Önemli ticaret rotalarını ve önde gelen konteyner taşımacılığı şirketlerini tanımak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hat taşımacılığının tanımı, hat şirketlerinin ve hat operatörlerinin yapısı. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers. |
2) | Hat gemi türleri ve taşınan yükler | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers. |
3) | Hat ticaretinin gelişimi ve değerlendirilmesi, hat ticaret ağı, ana hat rotaları. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers. |
4) | Genel kargo gemisi ve geminin genel bölümleri. Farklı yükleme/boşaltma yöntemleri, geminin istif planı ve yük hesaplamaları. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
5) | Hat operatörleri arasındaki işbirliği, konsorsiyumlar, ittifaklar ve hat ticaretinde ortaklıklar. Hat gemilerinin navlun tarifesi ve navlun yapısı. Hat ticareti ile ilgili çeşitli ülkelerin antitröst yasaları ve AB'nin blok muafiyet düzenlemeleri. Hat ticaretinde dikey ve yatay entegrasyon. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
6) | İthalat ve ihracat işinin finansal yönü, uluslararası ticaret ve tarifeler, fiyatlandırma ve yük seçimleri; navlun ödemelerinin temel ilkeleri, tarife yapıları, fiyat artışları, getiri yönetimi, hat taşımacılığının maliyet unsurları, navlun oluşumu, FCL ve LCL hizmetleri. Hacimsel ağırlık ve w/m esaslı navlun hesaplamaları. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
7) | Konteyner taşımacılığı ile ilgili tüm unsurlar, konteyner taşımacılığı ile ilgili hükümetler arası ve hükümet dışı kuruluşlar, konteyner taşımacılığına ilişkin uluslararası sözleşmeler. Bir konteynerin gemideki yerleşim ve istif konumunun belirlenmesi (sıra/alan/seviyeler). Doğrulanmış Brüt Ağırlık uygulaması ve hesaplama türleri. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
8) | Konteyner demuraj ve bekleme sürelerinin tanımı ve hesaplanması. Hat şirketlerinin satış ve pazarlama politikaları, bölgeler ve acenteler, Fonasba SLGAA terimleri, hat acentelerinin görevleri, hat acentesi ile tramp acentesinin karşılaştırılması. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
9) | Konteyner ve genel kargo terminalleri, yük elleçleme ekipmanları, liman/terminal güvenliği | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
10) | Konşimento ve diğer taşıma belgeleri | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
11) | Hat taşımacılığının yasal yönleri, yükten sorumlu taşıyıcının ve acentenin sorumluluğu. Yük talepleri, protesto beyanı, HAGUE Kuralları, Hague Visby, HAMBURG Sözleşmeleri, Rotterdam Kuralları. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
12) | Deniz Sigortası, Tekne ve Makine Sigortası, P&I (Koruma ve Tazminat), Genel Avarya, Yük Sigortası. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
13) | Hat taşımacılığı (konteyner taşımacılığı) - Intermodal Taşıma Birimi ve Multimodal Taşımacılık. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
14) | Bireysel Ticaret Rotaları ve Başlıca Konteyner Şirketleri. | Liner Trades, Institute of Chartered Shipbrokers |
Ders Notları / Kitaplar: | OIS LMS |
Diğer Kaynaklar: | OIS LMS |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
10 |
10 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Temel düzeyde matematik, işletme, iktisat bilgilerini uygulama becerisi | |||||||||||||
2) Veri derleme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |||||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | |||||||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | |||||||||||||
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | |||||||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | |||||||||||||
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
11) Deniz Brokerliği ile ilgili tüm ulaştırma ve liman operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |||||||||||||
12) Karar alma ve uygulama aşamalarında deniz brokerliğine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Temel düzeyde matematik, işletme, iktisat bilgilerini uygulama becerisi | 1 |
2) | Veri derleme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | 1 |
4) | Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | 2 |
5) | Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | 3 |
7) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | 3 |
8) | Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | 1 |
9) | Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | 3 |
10) | Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | 3 |
11) | Deniz Brokerliği ile ilgili tüm ulaştırma ve liman operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | 1 |
12) | Karar alma ve uygulama aşamalarında deniz brokerliğine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | 3 |
13) | Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi | 3 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 38 | 38 |
Toplam İş Yükü | 100 |