GEMİ İNŞAATI VE GEMİ MAKİNELERİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | EEE115 | ||||||||
Ders İsmi: | ELEKTRİK ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN TEMELLERİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Coşkun MERMER | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Coşkun MERMER | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanına giriş yapmaktır. Bu nedenle, elektrik devre analizinin ilk prensiplerini elektrik-elektronik mühendisliği lisans öğrencilerine sunmaktadır. Öğrenciler; • Devre analizi ile ilgili temel yasaları öğrenecek ve bunları devre tasarımı ve analizine uygulayacaklardır. Buna düğüm analizi, çevre analizi, Ohm yasası, güç analizi ve geçici ve kararlı durum frekans yanıtı dahildir. • Analiz ve tasarım görevleriyle ilgili ek talimatlar aldıkları problem çözme oturumlarına katılacaklardır. • Devre problemlerini çözecek, karakterize edecek ve inceleyeceklerdir. • Ayrıca dönem boyunca devre elemanlarını ve devre analizi tekniklerini öğreneceklerdir. • Temel elektronik cihazları ve lojik devreleri öğrenecek ve analiz edebileceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Ders, elektrik-elektronik mühendisliği lisans müfredatında ilk ders olarak tasarlanmıştır. Bu nedenle, elektrik-elektronik mühendisliğinde tüm lisans öğrencileri için gerekli bölüm konularının özünde yer almaktadır. Ders, elektrik devrelerinin temellerini tanıtmaktadır. Kapsanan konular şunlardır: devre değişkenleri ve elemanları, basit direnç devreleri, devre analizi teknikleri, işlemsel kuvvetlendiriciler, yarı iletkenler, diyotlar, BJT transistörler, dijital lojik devreleri ve uygulamaları. Ödev, tasarım çalışmaları ve proje de dersin önemli bileşenleridir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) SI birimlerini, gerilim, akım, güç ve enerjinin tanımlarını öğrenme ve kullanabilme 2) İdeal temel devre elemanlarının sembollerini ve davranışlarını anlama 3) Ohm’un yasasını, Kirchoff’un yasalarını belirtebilecek ve bunları basit devreleri analiz etmek için kullanabilme 4) Eşdeğer direnci, gerilim bölücü ve akım bölücüyü çözmeyi anlama, Wheatstone köprüsüyle direnci ölçme, yıldız-üçgen eşdeğer devrelerini kullanabilme 5) Düğüm-gerilimi ve çevre-akımı yöntemlerini, kaynak dönüşümünü, Thevenin ve Norton eşdeğer devrelerini, maksimum güç transferini anlama ve kullanabilme 6) İdeal opampları içeren basit devreleri analiz edebilme ve eviren, toplayıcı, evirmeyen ve fark kuvvetlendiricileri tanıyabilme 7) Yarı iletkenleri ve diyotları öğrenme ve kullanabilme 8) BJT transistörleri analiz edebilme 9) Temel dijital lojik devreleri anlama ve lojik devre problemlerini çözmek için Karnough harita yöntemini kullanabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Devre Değişkenleri | |
2) | Circuit Elements | |
3) | Basit Direnç Devreleri | |
4) | Basit Direnç Devreleri | |
5) | Devre Analizi Teknikleri | |
6) | Devre Analizi Teknikleri | |
7) | Devre Analizi Teknikleri | |
8) | İşlemsel Kuvvetlendirici | |
9) | Yarıiletken ve Diyotlar | |
10) | BJT Transistörler | |
11) | BJT Transistörler | |
12) | Dijital Lojik Devreler | |
13) | Dijital Lojik Devreler | |
14) | Projeler |
Ders Notları / Kitaplar: | • James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Electric Circuits, 10th Ed., Prentice Hall, 2015. ISBN-13: 978-0-13-376003-3, ISBN-10: 0-13-376003-0. • Giorgio Rizzoni, Fundamentals of Electrical Engineering, 1st Edition, McGraw-Hill, 2009. (ISBN 978–0–07–338037–7). |
Diğer Kaynaklar: | • Charles K. Alexander, Foundations of Electric Circuits, McGraw-Hill, 2013. ISBN-13: 978-1-259071393. • Mahmood Nahvi, Schaum's Outline of Electric Circuits, 6 /E, McGraw-Hill, 2013. ISBN -13: 978-0-071830454. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | 1 | |||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | ||||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | ||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | |||||||||||
12) Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 3 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 2 |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | 1 |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 1 |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 2 |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 2 |
12) | Deniz araçları bağlamında akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji/sevk sistemlerini uygulama becerisi | 1 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Proje | 1 | 32 | 32 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 119 |