IND216 OLASILIK TEORİSİPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: IND216
Ders İsmi: OLASILIK TEORİSİ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Levent Erişkin
Dersi Veren(ler): Doç.Dr. Levent ERİŞKİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, olasılık ve dağılımların teorik ve kavramsal modellerine dair kapsamlı bir anlayış oluşturmak ve mühendislik ile sanayinin karar verme süreçlerindeki pratik ihtiyaçlarını karşılamaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersin iki ana konusu vardır:
1. Olasılıktaki Temel Kavramlar
2. Olasılık Dağılımları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mühendislikte problem çözmede olasılığın rolünü belirleyebileceklerdir.
2) Mühendislik kararlarına olasılık dağılımlarının etkisini anlayabileceklerdir.
3) Analitik çalışmalarda olasılık dağılımlarını ayırt edebileceklerdir.
4) Mühendislik uygulamalarındaki farklı olasılık dağılımlarını tartışabileceklerdir.
5) Dağılımlar açısından verilerin özelliklerini tanımlayabileceklerdir.
6) Kesikli ve sürekli dağılımlar arasındaki farkları açıklayabileceklerdir.
7) Olasılık ve olasılık modellerinin mühendislik ve bilimde nasıl kullanıldığını tartışabileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Olasılık kavramlarına giriş Ders notları ve ders kitabı
2) Kesikli ve sürekli dağılımlar Ders notları ve ders kitabı
3) Olasılık olayları Ders notları ve ders kitabı
4) Ayrık olaylar Ders notları ve ders kitabı
5) Kesişen olaylar Ders notları ve ders kitabı
6) Koşullu olaylar Ders notları ve ders kitabı
7) Permutasyon kombinasyon Ders notları ve ders kitabı
8) Vize Sınavı
9) Olasılık dağılımlarına giriş Ders notları ve ders kitabı
10) Uniform, Binom, Multinomial, Hypergeometrik, Poisson Dağılımları Ders notları ve ders kitabı
11) Geometrik, Pascal(negative Binom) dağılımları Ders notları ve ders kitabı
12) Exponential, Beta, Gamma Distributions Ders notları ve ders kitabı
13) Weibull, Erlang Dağılımları Ders notları ve ders kitabı
14) Normal Dağılımı Ders notları ve ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Devore, J. L., Probability and Statistics for Engineering and the Sciences, Cengage Learning, 2009
Diğer Kaynaklar: D.C.Montgomery, G.C.Runger, N.F. Hubele, Engineering Statistics, John Wiley & Sons, SI Version, Fifth Edition, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi.
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi.
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi.
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi.
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama.
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim.
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları.
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları.
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi.
12) İş dünyasında yönetimsel beceri ve bilgisini uygulama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 3
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. 3
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 3
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. 3
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. 3
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. 1
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. 2
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. 2
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. 3
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. 3
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. 3
12) İş dünyasında yönetimsel beceri ve bilgisini uygulama 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 13 3 39
Ödevler 5 21 105
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü 150