MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,46,52 |
Ders Kodu: | MATH113 | ||||||||
Ders İsmi: | LİNEER CEBİR | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Orhan Özgür AYBAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Orhan Özgür AYBAR | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1) Lineer Cebirin temel kavramlarını ve yöntemlerini öğretmek 2) Lineer cebir bilgisini mühendislik problemlerine uygulama becerisi kazandırmak |
Dersin İçeriği: | Lineer denklem sistemleri, matrisler, determinantlar, Öklit vektör uzayı, vektör uzayları ve alt uzaylar, özdeğerler ve özvektörler, köşegenleştirme ve karesel formlar, lineer dönüşümler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Lineer denklem sistemlerinin çözümlerini bulabilmeli ve çözümleri sınıflandırabilmek 2) Temel matris işlemlerini yapabilmek 3) Satır indirgeme işlemlerini kullanarak matrisleri üst kademe matris biçimine getirebilmek 4) Matrisin tersini bulabilmek 5) Kare matrislerin determinantını hesaplayabilmek 6) n-boyutlu vektörlerin temel özelliklerini bilmek ve kullanabilmek 7) Vektör uzayı, alt uzay, taban ve boyut kavramlarını bilmek 8) Lineer dönüşüm matris temsilini yapabilmek 9) Bir matrisin öz değerlerini ve öz vektörlerini bulabilmek 10) Bir matrisi köşegenleştirebilmek ve matrislerde benzerlik kavramını bilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Lineer Denklem Sistemlerine Giriş, Gauss Yoketme Metodu | |
2) | Matrisler ve Matris işlemleri, Devrikler, Matrislerin Cebirsel Özellikleri | |
3) | Basit Matrisler ve A-1 bulma Yöntemi, Devrik Matrisler ve Lineer Sistemler Üzerine Daha Fazlası, Köşegen, Üçgensel ve Simetrik Matrisler | |
4) | Eşçarpan Açılımı ile Determinant, Satır İndirgme ile Determinant Bulma | |
5) | Determinantların Özellikleri, Cramer Kuralı | |
6) | 2-boyutta, 3-boyutta ve n-boyutta vektörler, Norm, Skaler Çarpım ve n-boyutta uzaklık, diklik, Lineer Ssistemlerin Geometrisi, Vektör Çarpımı | |
7) | Reel Vektör Uzayları, Alt Uzaylar, Doğrusal Bağımsızlık, Koordinatlar ve Taban, Boyut | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Taban Değişimi, Satır Uzayı, Sütun Uzayı, Sıfır Uzayı, Rank, Sıfırlık Boyutu | |
10) | Özdeğerler ve Özvektörler, Köşegenleştirme | |
11) | Dik Matrisler, Dik Köşegenleştirme, Karesel Formlar, Karesel Formlar Kullanarak Optimizasyon | |
12) | Hermit, Bölünmez ve Normal Matrisler, Lineer Dönüşümler, İzomorfizma | |
13) | Bileşke ve Ters Dönüşümler | |
14) | Genel Lineer Dönüşümler için Matrisler |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook: H. Anton, C. Rorres, Elementary Linear Algebra, 10 th Edition, Wiley |
Diğer Kaynaklar: | B.Kolman, D.R.Hill, Elementary Linear Algebra with Applications, 9th Edition, Pearson |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | ||||||||||||
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. | ||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. | ||||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. | ||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. | 1 | 1 | ||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. | 1 | 1 | 1 | |||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. | 3 |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. | 2 |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. | 2 |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. | 1 |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | 2 |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama. | |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. | |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim. | 2 |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. | 1 |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. | 2 |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi. | 2 |
12) | Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi. |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Küçük Sınavlar | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 122 |