HESAPLAMALI BİLİM VE MÜHENDİSLİK DOKTORA PROGRAMI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): |
Ders Kodu: | MAT651 | ||||||||
Ders İsmi: | MATERIALS CHARACTERIZATION | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. CAHİDE ELİF ÖZEN CANSOY | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. CAHİDE ELİF ÖZEN CANSOY | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, mühendislik malzemelerinin yapısal, bileşimsel ve yüzey karakterizasyonunda kullanılan spektroskopi ve görüntüleme yöntemlerine ilişkin temel teorik çerçeveyi tanıtmaktadır. Ders kapsamında optik mikroskopinin yanı sıra taramalı elektron mikroskobu, x-ışını fotoelektron spektroskopisi, fourier dönüşümü kızılötesi spektroskopisi, ultraviyole spektroskopisi, atomik kuvvet mikroskobu teknikleri, hem katı hem de sıvılar için yüzey karakterizasyon teknikleri de ele alınacaktır. Katıların yüzey karakterizasyonu; dinamik ve statik temas açıları, yüzey gerilimi ve yüzey serbest enerji hesaplamaları. Sıvıların yüzey karakterizasyonu; Halkadan gelen sıvı yüzey gerilimi, Wilhelmy plakasının ayrılması. |
Dersin İçeriği: | Spektroskopiye giriş X Işınları Fotoelektron Spektroskopisi Fourier Dönüşümlü Spektroskopi Ultraviole spektroskopi Görüntüleme Tekniklerine Giriş Optik Mikroskop Taramalı elektron mikroskop Atomik Kuvvet Mikroskobu Katı-Sıvı Ara yüzeyler Katı yüzey karakterizasyon yöntemleri Sıvı yüzeyi karakterizasyon yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Spektroskopi yöntemlerinin temellerinin açıklanması 2) Optik karakterizasyon yöntemlerinin temelleri 3) Katı ve Sıvılar için Yüzey karakterizasyon tekniklerinin temelleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Spektroskopiye giriş | |
2) | X-Işını Fotoelektron Spektroskopisi | |
3) | Fourier Dönüşümlü Infrared Spektroskopisi | |
4) | UV Spektroskopisi | |
5) | Görüntüleme Yöntemlerine Giriş | |
6) | Optik Mikroskopi | |
7) | Taramalı Elektron Mikroskopi | |
8) | Atomik Kuvvet Mikroskopi | |
9) | Katı-Sıvı ara yüzeylere giriş | |
10) | Katı yüzey karakterizasyon yöntemleri | |
11) | Sıvı yüzey karakterizasyon yöntemleri |
Ders Notları / Kitaplar: | • Materials Characterization: Introduction to Microscopic and Spectroscopic Methods Y. Leng, Wiley, 2010. ISBN: 9780470822982 • Surface Chemistry of Solid and Liquid Interfaces, Blackwell Publishing, H. Y. Erbil, 2010 |
Diğer Kaynaklar: | • Materials Characterization: Introduction to Microscopic and Spectroscopic Methods Y. Leng, Wiley, 2010. ISBN: 9780470822982 • Surface Chemistry of Solid and Liquid Interfaces, Blackwell Publishing, H. Y. Erbil, 2010 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||
1) Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular | 1 | ||||||||
2) Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir | 1 | ||||||||
3) Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir | 1 | ||||||||
4) Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar | 1 | ||||||||
5) Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir | 1 | ||||||||
6) Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | 1 | ||||||||
7) Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır | 1 | ||||||||
8) İleri seviye hesaplamalı bilim problemlerini saptayıp, formüle edip kademeli olarak çözmek için bilgisayar biliminin teorik temellerini anlamak | 1 | 1 | |||||||
9) Endüstriyel işlerdeki kriterleri karşılamak için bilgisayar tabanlı bir sistemi tasarlayıp uygulamak ve program geliştirmek | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular | 2 |
2) | Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir | 2 |
3) | Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir | 2 |
4) | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar | 2 |
5) | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygular ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir | 2 |
6) | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur. | 1 |
7) | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır | 1 |
8) | İleri seviye hesaplamalı bilim problemlerini saptayıp, formüle edip kademeli olarak çözmek için bilgisayar biliminin teorik temellerini anlamak | 1 |
9) | Endüstriyel işlerdeki kriterleri karşılamak için bilgisayar tabanlı bir sistemi tasarlayıp uygulamak ve program geliştirmek | 1 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 2 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 35 | 35 |
Ödevler | 2 | 25 | 50 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 187 |