BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48 |
Ders Kodu: | BIP2017 | ||||||||
Ders İsmi: | YAPAY ZEKANIN TEMELLERİ | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi Refik Tanju SİRMEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Refik Tanju Sirmen | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Upon successful completion of this course, students will be able to: 1. Understand the fundamental concepts of AI, including intelligence, learning, and reasoning. 2. Explore the history and evolution of AI. 3. Identify the key subfields of AI, such as machine learning, natural language processing, and computer vision. 4. Analyze the ethical implications of AI and its societal impact. 5. Apply AI concepts to real-world problem-solving |
Dersin İçeriği: | This course provides an introductory overview of artificial intelligence (AI), exploring its core concepts, techniques, and applications. It aims to demystify AI and equip students with a foundational understanding of this rapidly evolving field. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapay zekayı ve temel özelliklerini tanımlamak 2) Yapay zekâ gelişiminin tarihini ve kilometre taşlarını izlemek 3) Denetlenen, denetlenmeyen ve takviyeli öğrenme dahil olmak üzere makine öğreniminin temel kavramlarını açıklamak 4) Doğal dil işleme ve bilgisayarlı görmenin temellerini anlamak 5) Yapay zekanın etik hususlarını ve toplumsal etkisini tartışmak 6) Yapay zekanın çeşitli alanlardaki potansiyel uygulamalarını belirlemek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yapay Zeka'ya Giriş | |
2) | Zekâ, Öğrenme, Çıkarım | |
3) | Yapay Zeka'nın Kısa Tarihi | |
4) | Makine Öğrenmesinin Temelleri: Gözetimli ve Gözetimsiz Öğrenme | |
5) | Gözetimli Öğrenme | |
6) | Gözetimsiz Öğrenme | |
7) | Doğal Dil İşleme | |
8) | Ara sınav | |
9) | Bilgisayar Görüntüsü: Dünyayı Bilgisayarlar Aracılığıyla Görmek | |
10) | Bilgisayar Görüntüsü: Dünyayı Bilgisayarlar Aracılığıyla Görmek | |
11) | YZ Uygulamaları: Otonom Araçlar | |
12) | YZ Uygulamaları: Tıbbi Tanı | |
13) | YZ Uygulamaları: Diğer vaka çalışmaları | |
14) | Final Projesi Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||||||
1) Temel düzeydeki Matematik ve Mühendislik kavramlarıyla problemleri analiz etmek | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||
2) Temel bilgisayar kullanımı bilgisini edinmek, mesleği için gerekli yazılım ve donanım araçlarını kullanmak | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
3) Algoritmik düşünmek ve yazılım planlamasında bu yetisini kullanmak | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||
4) Mesleki problemleri tanımlamak ve çözme becerisi edinmek | 1 | 1 | |||||||||||||||
5) Güncel yazılım dillerini kullanarak yazılım geliştirmek | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
6) İnternet teknolojileriyle yazılım tasarlayabilmek, kodlayabilmek ve sunucu ve istemci tabanlı programlar geliştirebilmek | |||||||||||||||||
7) Veritabanı tasarlamak ve veritabanıyla bağlantılı programlar geliştirmek | |||||||||||||||||
8) Bilgisayar alt donanımını oluşturan bileşenlere ait temel elektrik ve elektronik bilgisi edinmek | |||||||||||||||||
9) Edindiği programlama bilgisini Denizcilik alanına uygulayabilmek | 1 | 1 | |||||||||||||||
10) Bir yazılımın analizi, tasarlanması, planlanması, kodlanması ve raporlanmasında görev alabilmek. Mesleğinde proje üretme çalışmalarında yönetsel olmayan görevlerde çalışabilmek | 1 | 1 | |||||||||||||||
11) Bilgisayar ağları hakkında genel bilgiye sahip olmak | |||||||||||||||||
12) Bilgisayar işletim sistemlerinin temelleriyle ilgili bilgiye sahip olmak | |||||||||||||||||
13) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi edinmek | 1 | 1 | |||||||||||||||
14) Bağımsız davranma, sorumluluk alma, karar verme ve yaratıcılık becerilerini kazanmak | 1 | 1 | |||||||||||||||
15) Yaşam boyu öğrenmenin gereğini algılamak, gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisini edinmek | |||||||||||||||||
16) Mesleki ve etik sorumlulukları kavramak | 1 | ||||||||||||||||
17) Ana dilinde ve yabancı dilde mesleğiyle ilgili yazılmış teknik belgeleri okuyabilmek, anlayabilmek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilmek | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Temel düzeydeki Matematik ve Mühendislik kavramlarıyla problemleri analiz etmek | 2 |
2) | Temel bilgisayar kullanımı bilgisini edinmek, mesleği için gerekli yazılım ve donanım araçlarını kullanmak | 2 |
3) | Algoritmik düşünmek ve yazılım planlamasında bu yetisini kullanmak | 2 |
4) | Mesleki problemleri tanımlamak ve çözme becerisi edinmek | 1 |
5) | Güncel yazılım dillerini kullanarak yazılım geliştirmek | 2 |
6) | İnternet teknolojileriyle yazılım tasarlayabilmek, kodlayabilmek ve sunucu ve istemci tabanlı programlar geliştirebilmek | 3 |
7) | Veritabanı tasarlamak ve veritabanıyla bağlantılı programlar geliştirmek | 3 |
8) | Bilgisayar alt donanımını oluşturan bileşenlere ait temel elektrik ve elektronik bilgisi edinmek | 3 |
9) | Edindiği programlama bilgisini Denizcilik alanına uygulayabilmek | 2 |
10) | Bir yazılımın analizi, tasarlanması, planlanması, kodlanması ve raporlanmasında görev alabilmek. Mesleğinde proje üretme çalışmalarında yönetsel olmayan görevlerde çalışabilmek | 2 |
11) | Bilgisayar ağları hakkında genel bilgiye sahip olmak | 3 |
12) | Bilgisayar işletim sistemlerinin temelleriyle ilgili bilgiye sahip olmak | 3 |
13) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi edinmek | 2 |
14) | Bağımsız davranma, sorumluluk alma, karar verme ve yaratıcılık becerilerini kazanmak | 2 |
15) | Yaşam boyu öğrenmenin gereğini algılamak, gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisini edinmek | 2 |
16) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavramak | 2 |
17) | Ana dilinde ve yabancı dilde mesleğiyle ilgili yazılmış teknik belgeleri okuyabilmek, anlayabilmek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilmek | 2 |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 75 |