BIP2017 YAPAY ZEKANIN TEMELLERİPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
BİLGİSAYAR PROGRAMCILIĞI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: BIP2017
Ders İsmi: YAPAY ZEKANIN TEMELLERİ
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi Refik Tanju SİRMEN
Dersi Veren(ler): Refik Tanju Sirmen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Upon successful completion of this course, students will be able to:
1. Understand the fundamental concepts of AI, including intelligence, learning, and reasoning.
2. Explore the history and evolution of AI.
3. Identify the key subfields of AI, such as machine learning, natural language processing, and computer vision.
4. Analyze the ethical implications of AI and its societal impact.
5. Apply AI concepts to real-world problem-solving
Dersin İçeriği: This course provides an introductory overview of artificial intelligence (AI), exploring its core concepts, techniques, and applications. It aims to demystify AI and equip students with a foundational understanding of this rapidly evolving field.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapay zekayı ve temel özelliklerini tanımlamak
2) Yapay zekâ gelişiminin tarihini ve kilometre taşlarını izlemek
3) Denetlenen, denetlenmeyen ve takviyeli öğrenme dahil olmak üzere makine öğreniminin temel kavramlarını açıklamak
4) Doğal dil işleme ve bilgisayarlı görmenin temellerini anlamak
5) Yapay zekanın etik hususlarını ve toplumsal etkisini tartışmak
6) Yapay zekanın çeşitli alanlardaki potansiyel uygulamalarını belirlemek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapay Zeka'ya Giriş
2) Zekâ, Öğrenme, Çıkarım
3) Yapay Zeka'nın Kısa Tarihi
4) Makine Öğrenmesinin Temelleri: Gözetimli ve Gözetimsiz Öğrenme
5) Gözetimli Öğrenme
6) Gözetimsiz Öğrenme
7) Doğal Dil İşleme
8) Ara sınav
9) Bilgisayar Görüntüsü: Dünyayı Bilgisayarlar Aracılığıyla Görmek
10) Bilgisayar Görüntüsü: Dünyayı Bilgisayarlar Aracılığıyla Görmek
11) YZ Uygulamaları: Otonom Araçlar
12) YZ Uygulamaları: Tıbbi Tanı
13) YZ Uygulamaları: Diğer vaka çalışmaları
14) Final Projesi Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Öğrenme Çıktıları
1) Temel düzeydeki Matematik ve Mühendislik kavramlarıyla problemleri analiz etmek 1 1 1
2) Temel bilgisayar kullanımı bilgisini edinmek, mesleği için gerekli yazılım ve donanım araçlarını kullanmak 1 1 1 1
3) Algoritmik düşünmek ve yazılım planlamasında bu yetisini kullanmak 1 1 1
4) Mesleki problemleri tanımlamak ve çözme becerisi edinmek 1 1
5) Güncel yazılım dillerini kullanarak yazılım geliştirmek 1 1 1 1
6) İnternet teknolojileriyle yazılım tasarlayabilmek, kodlayabilmek ve sunucu ve istemci tabanlı programlar geliştirebilmek
7) Veritabanı tasarlamak ve veritabanıyla bağlantılı programlar geliştirmek
8) Bilgisayar alt donanımını oluşturan bileşenlere ait temel elektrik ve elektronik bilgisi edinmek
9) Edindiği programlama bilgisini Denizcilik alanına uygulayabilmek 1 1
10) Bir yazılımın analizi, tasarlanması, planlanması, kodlanması ve raporlanmasında görev alabilmek. Mesleğinde proje üretme çalışmalarında yönetsel olmayan görevlerde çalışabilmek 1 1
11) Bilgisayar ağları hakkında genel bilgiye sahip olmak
12) Bilgisayar işletim sistemlerinin temelleriyle ilgili bilgiye sahip olmak
13) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi edinmek 1 1
14) Bağımsız davranma, sorumluluk alma, karar verme ve yaratıcılık becerilerini kazanmak 1 1
15) Yaşam boyu öğrenmenin gereğini algılamak, gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisini edinmek
16) Mesleki ve etik sorumlulukları kavramak 1
17) Ana dilinde ve yabancı dilde mesleğiyle ilgili yazılmış teknik belgeleri okuyabilmek, anlayabilmek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilmek 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Temel düzeydeki Matematik ve Mühendislik kavramlarıyla problemleri analiz etmek 2
2) Temel bilgisayar kullanımı bilgisini edinmek, mesleği için gerekli yazılım ve donanım araçlarını kullanmak 2
3) Algoritmik düşünmek ve yazılım planlamasında bu yetisini kullanmak 2
4) Mesleki problemleri tanımlamak ve çözme becerisi edinmek 1
5) Güncel yazılım dillerini kullanarak yazılım geliştirmek 2
6) İnternet teknolojileriyle yazılım tasarlayabilmek, kodlayabilmek ve sunucu ve istemci tabanlı programlar geliştirebilmek 3
7) Veritabanı tasarlamak ve veritabanıyla bağlantılı programlar geliştirmek 3
8) Bilgisayar alt donanımını oluşturan bileşenlere ait temel elektrik ve elektronik bilgisi edinmek 3
9) Edindiği programlama bilgisini Denizcilik alanına uygulayabilmek 2
10) Bir yazılımın analizi, tasarlanması, planlanması, kodlanması ve raporlanmasında görev alabilmek. Mesleğinde proje üretme çalışmalarında yönetsel olmayan görevlerde çalışabilmek 2
11) Bilgisayar ağları hakkında genel bilgiye sahip olmak 3
12) Bilgisayar işletim sistemlerinin temelleriyle ilgili bilgiye sahip olmak 3
13) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi edinmek 2
14) Bağımsız davranma, sorumluluk alma, karar verme ve yaratıcılık becerilerini kazanmak 2
15) Yaşam boyu öğrenmenin gereğini algılamak, gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisini edinmek 2
16) Mesleki ve etik sorumlulukları kavramak 2
17) Ana dilinde ve yabancı dilde mesleğiyle ilgili yazılmış teknik belgeleri okuyabilmek, anlayabilmek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilmek 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Sunum / Seminer 1 7 7
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü 75