ETO2023 KONTROL SİSTEMLERİNE GİRİŞPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar GEMİ MAKİNELERİ İŞLETMEÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
GEMİ MAKİNELERİ İŞLETME
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 34

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: ETO2023
Ders İsmi: KONTROL SİSTEMLERİNE GİRİŞ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
1 1 1.5 2
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu: ETO1017 - ELEKTROTEKNİĞE GİRİŞ
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. RÜMEYSA SELÇUK AKSOY
Dersi Veren(ler): Rümeysa Selçuk Aksoy
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sistem açıklamaları, ekipman modifikasyonları, motorlar, kontrolörler ve sensörler dahil olmak üzere endüstriyel otomasyon sistemleri uygulamalarının incelenmesi.
Gemi otomasyon sistemlerine genel bir bakış ve temel kavramlara genel bir bakışın sürdürülmesi.
Öğrencilere endüstriyel otomasyon, sensörler ve aktüatörler, sabit kablolu kontrol devreleri ve PLC'ler için gerekli bilgi ve becerileri sağlamak.
Kontrol sistemlerinin algoritmasını yapılandırabilmek ve PLC'lerin programlama dilini ve Endüstriyel Otomasyon Devrelerinin tasarımını öğrenmek
Dersin İçeriği: Elektriksel semboller ve standartlar, Temel elemanların çalışma prensipleri Kontrol Sistemleri Kontrolörler PLC programlama Ana Motor Hız ve Yük Kontrolü, Yardımcı motorlar Yük Kontrolü ve Senkronizasyon Kazan seviyesi, yanma ve buhar basınç ölçümü ve kontrolleri, Soğutma suyu, yağlama yağı, sıcaklık ve basınç kontrolleri Ayırıcı kontrol sistemleri, Kirlilik ve tuzluluk ölçümü ve kontrolleri Tank sistemleri seviye kontrolleri, Pervane ve dümen makineleri kontrolleri Makine dairesi alarm sistemleri, Otomatik Kontrol uyarı sistemleri Jeneratör Sistemleri [(Gemide Elektrik Üretimi ve Dağıtımı, Jeneratörlerin Paralelleştirilmesi (Senkronizasyon), Elektrik Ana Devre Kartı] , Jeneratör Sistemleri [Direksiyon Sistemi] Jeneratör Sistemleri [Yangın Sistemleri, Klima Sistemleri]

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elektrik ve Elektronik Mühendisliğinde Endüstriyel Otomasyonda kullanılan cihazların işleyişini ve uygulamalarını anlamak.
2) Elektromanyetik anahtarları, çalışma prensiplerini öğrenmek, röleler kullanarak sabit kablolu programlanabilir denetleyicileri analiz etmek.
3) PLC dillerinde otomasyon programları yazmak.
4) Programlama dilini yapılandırmak ve kontrol sistemlerini görüntülemek.
5) Kontrol sistemi akış şeması, merdiven diyagramı ve ifade listesi modelleri kullanarak algoritmalar yazmak.
6) Makine dairesi kontrol uygulamalarını tanımak.
7) Alarm sistemi yapılarını anlamak.
8) Jeneratör sistemlerini anlamak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği anlatımı
2) Elektrik Sembolleri ve Standartları, Semboller; Kontak nedir? Normalde açık ve kapalı kontaklar Elektromanyetik Anahtarlar, Röleler (Kontaktör, Devre Kesici), Durdurma-Başlatma Devresi, Aşırı Yük Koruması, Durdurma-Başlatma Basmalı Düğmesi, Elektronik Anahtarlar, (Transistör anahtar olarak)
3) Açık Döngü Kontrol Sistemi, Kapalı Döngü Kontrol Sistemi, PI, PD, PID
4) Programlanabilir Mantık Denetleyicileri (PLC), PLC'lere İhtiyaç, PLC Kontrol Sisteminin Avantajları, PLC Mimarisi, G/Ç Yapılandırmaları, Güç Kaynağı, İşlemci (CPU), G/Ç Bölümü, Giriş Modülleri, Çıkış Modülleri, Programlama Aygıtı, Örnekler
5) Temel Mantık Kapıları ve İşlemleri, VE-VEYA-DEĞİL Kapıları, PLC dillerinde otomasyon programları yazmak.
6) Mantık Kapıları, Mantık Diyagramı, Doğruluk Tablosu ve Boolean İfadelerini Birleştirerek, PLC Örnekleri, PLC dillerinde otomasyon programları yazmak.
7) ARA SINAV
8) Ana Motor Hız ve Yük Kontrolü, Yardımcı Motorlar Yük Kontrolü ve Senkronizasyonu
9) Kazan seviye, yanma ve buhar basınç ölçüm ve kontrolleri, Soğutma suyu, yağlama yağı, sıcaklık ve basınç kontrolleri
10) Ayırıcı kontrol sistemleri, Kirlilik ve tuzluluk ölçümü ve kontrolleri
11) Tank sistemleri seviye kontrolleri, Pervane ve dümen makineleri kontrolleri
12) Makine dairesi alarm sistemleri, Otomatik Kontrol uyarı sistemleri
13) Jeneratör Sistemleri [(Gemide Elektrik Üretimi ve Dağıtımı, Jeneratörlerin Paralelleştirilmesi (Senkronizasyon), Elektrik Ana Devre Kartı], Jeneratör Sistemleri [Dümen Sistemi]
14) Jeneratör Sistemleri [Yangın Sistemleri, Klima Sistemleri]

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stenerson Jon, Industrial Automation and Process Control, Prentice Hall, 2003
Diğer Kaynaklar: 1.Mehmet Önder Efe, Otomatik Kontrol Sistemleri , Seçkin Yayıncılık
2.Osman GÜRDAL, Algılayıcılar ve Dönüştürücüler, Seçkin
Yayıncılık , ISBN : 9789750219917
3. Hüseyin Demirel, Bünyamin Ciylan İşlemsel Yükselteçler ve Devre
Deneyleri Gazi Yayınevi
4. Bolton, W — Instrumentation and Process Measurements (Longman,
1991) ISBN: 0582068088
5. O’Doebelin, E — Measurement Systems — Applications and Design
(McGraw Hill, 1990) ISBN: 0070173389
6. Celtekligil, U., Automation and Control Systems, Lecturer Notes, ppt Presentation
7. Milli Eğitim Bakanlığı, Denizcilik Otomatik Kontrol, 2015.
8. Benjamin C. Kuo, Otomatik Kontrol Sistemleri.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi 2
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 3
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama 2
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi 2
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 3
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 13 2 26
Sunum / Seminer 1 8 8
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü 50