SUALTI TEKNOLOJİSİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 46,52,84 |
Ders Kodu: | STR2425 | ||||||||
Ders İsmi: | SATRANÇ | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; satrancın temel ilkelerini öğrenmek ve oyun içinde kullanmak, ulusal-uluslararası satranç turnuvalarına katılacak yeterliliğe sahip olmaktır. |
Dersin İçeriği: | Satrancın Tarihi Gelişimi ve Yararları, FIDE Satranç Kuralları, Satranç Tahtası, Taşları ve Taşların Hareketi, Rok ve Geçerken Taş Alma, Şah Çekmek ve Şah Tehdidini Ortadan Kaldırmak, Mat, Beraberlik ve Pat, Notasyon, Saldırı ve Taş Almak, Savunma Yapmak, Kare Kuralı, Satranç Saati, Açılış Türleri (Kapalı-Açık Açılışlar); Şah-Hint Atak, Şah-Hint Defans |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Satrancın tanımını ve tarihçesini açıklayabilme 2) Satranç oyun kurallarını ve ilkelerini kavrayabilme ve uygulayabilme 3) Satrançta temel becerileri kavrayabilme ve uygulayabilme 4) Satranç alıştırmaları ve taktik bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme 5) Satrançta açılış bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme 6) Satrançta oyun ortası bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme 7) Satrançta oyun sonu bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme 8) Satranç antrenörlük ve öğretim becerilerini geliştirebilme 9) Satrançta uygun öğretim yöntemleri kullanabilme 10) Satrançta problem çözebilme 11) Farklı durumlarda stratejik-taktiksel düşünme yetisini elde etme ve kullanabilme 12) Satranç oyun hamlelerini kurallara uygun olarak kaydedebilme 13) Temel ve ileri düzeyde satranç oynayabilme 14) Ulusal ve uluslararası satranç turnuvalarına katılabilme düzeyindede bilgi sahibi olma 15) Satrancın yararlarının farkına varma ve bunları gelişimi için kullanabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Satrancın tarihi ve satrancın esasları, satranç tahtası üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması | |
2) | Satranç kuralları, satrançta şah tehdidi, mat tanımı ve konumları | |
3) | Satranç saati, kuraldışı konumlar, oyun bitişi | |
4) | Hamlelerinin kaydedilmesi, berabere biten oyun, notasyon uygulaması | |
5) | Satrançta değerlendirme ilkesi, şah-kale matı, şah-vezir matı | |
6) | Satrançta değerlendirme ilkesi, iki fil matı, at fil matı | |
7) | Piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri, piyon terfi ve savunması | |
8) | Yıl içi ara sınav | |
9) | Satrançta çeşitli mat temaları, tek hamle, iki hamle ve üç hamlede mat pozisyonları | |
10) | Satrançta Açılış İlkeleri (beyaz), Temel açılışlar – açık/kapalı | |
11) | Satrançta Açılış İlkeleri (siyah), Temel açılışlar – açık/kapalı | |
12) | Satrançta strateji ve taktik, satrançta oyun ortası | |
13) | Satrançta strateji ve taktik, satrançta oyun sonu | |
14) | Ertelenmiş (Ajurne) oyunlar, hızlı satranç, yıldırım, farklı sürelerde satranç maçları |
Ders Notları / Kitaplar: | . DALKIRAN, H.S.: Satranç eğitim metodu, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1995. 2. ÜNKAN, Ü.: Ustalık yolunda ilk adımlar, İnkılap Kitabevi Yayını, 5. baskı, İstanbul, 1992. 3. DALKIRAN, H.S.: Açılış teorisi ansiklopedisi, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1991. 4. SAMARIAN, S.: Satrançta sistematik antrenman, Çeviren: Selim Palavan, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1991. 5. PALAVAN, S., DALKIRAN, S.: Satrançta piyon finalleri, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1991. 6. Milli Eğitim Bakanlığı Tebligler Dergisi, cilt:46, sayı:4140, sf:226, 1983. 7. DALKIRAN, H.S: 1. Uluslar arası Kuşadası “1.Altın Piyon”, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul. 8. KULAÇ, O.: Satranç Başlangıç Düzeyi Satranç Eğitimi, Türkiye Satranç Federasyonu Yayını, Ankara, 2005. |
Diğer Kaynaklar: | New In Chess, EveryMan Chess Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||||
1) Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi | |||||||||||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |||||||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | |||||||||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | |||||||||||||||
5) Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | |||||||||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | |||||||||||||||
7) Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |||||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | |||||||||||||||
9) Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | |||||||||||||||
10) Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | |||||||||||||||
11) Sualtı Dalgıçlığı ve onunla bağlantılı tüm dalış operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |||||||||||||||
12) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | |||||||||||||||
13) Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Temel düzeyde matematik, fizik ve kimya bilgilerini uygulama becerisi | |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde uygulama becerisi | |
4) | Çok disiplinli takım çalışmasının yürütülmesi becerisi | |
5) | Mesleki problemleri belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama becerisi | |
7) | Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Yaşam boyu öğrenme gereğini algılama ve yapma becerisi | |
9) | Güncel genel ve mesleki konulara ilişkin bilgi sahibi olma becerisi | |
10) | Mesleki uygulamalar için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern donanımları kullanabilme becerisi | |
11) | Sualtı Dalgıçlığı ve onunla bağlantılı tüm dalış operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |
12) | Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | |
13) | Mesleki uygulamalarda çok uluslu çalışma ortamlarında iş yapma, takip etme, kontrol etme, raporlama yapma ve işin iyileştirilmesine katkı sağlayıp çalışabilme becerisi |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 6 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 6 | 4 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 75 |