TUR111 TÜRK DİLİ-IPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar MAKİNE MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 44,46,52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: TUR111
Ders İsmi: TÜRK DİLİ-I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 0 0 2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Betül SOLMAZ
Dersi Veren(ler): BETÜL SOLMAZ TERCAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk diline ilişkin temel kavramların verilmesi, Türk dilinin gelişimi ve tarihsel dönemlerinin tanıtılması, Türkçenin dil bilgisinin ve söz varlığının öğretimi
Dersin İçeriği: Dil ve Kültür: Dilin tanımı, dillerin sınıflandırılması, dil ve kültür ilişkisi; Türk Dilinin Gelişimi ve Tarihsel Dönemleri: Türkçenin yazımında kullanılan alfabeler, yazı devrimi, Atatürk ve Türk dili; Ses Bilgisi: Ses bilgisi ile ilgili temel kavramlar, Türkçenin ses özellikleri, ses olayları; Biçim Bilgisi: Biçim bilgisi ile ilgili temel kavramlar, Türkçenin ekleri, sözcük yapımı, sözcük türleri; Cümle Bilgisi: Sözcük öbekleri, cümlenin öğeleri, cümle türleri; Türkçenin Söz Varlığı: Deyimler, atasözleri, ikilemeler; Diller arası etkileşim ve Türkçe; Türkçenin güncel sorunları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Türk diline ilişkin temel kavramlara yönelik kazanım sağlayacak.
2) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Türk dilinin gelişimine ve tarihsel dönemlerine yönelik kazanım sağlayacak.
3) Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Türkçenin ses, biçim ve cümle bilgisine yönelik kazanım sağlayacak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dil ve Kültür 1. Ünite
2) Türk Dilinin Gelişimi ve Tarihsel Dönemleri 2. Ünite
3) Ses Bilgisi 3. Ünite
4) Ses Bilgisi 3. Ünite
5) Biçim Bilgisi 4. Ünite
6) Biçim Bilgisi 4. Ünite
7) Ara Sınav
8) Cümle Bilgisi 5. Ünite
9) Cümle Bilgisi 5. Ünite
10) Türkçenin Söz Varlığı 6. Ünite
11) Türkçenin Söz Varlığı 6. Ünite
12) Diller Arası Etkileşim ve Türkçe 7. Ünite
13) Diller Arası Etkileşim ve Türkçe 7. Ünite
14) Türkçenin Güncel Sorunları 8. Ünite

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AÖF TÜRK DİLİ I DERS KİTABI (2018)
Diğer Kaynaklar: KORKMAZ, Zeynep (2003). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, YargıYayınevi, Ankara.
AKSAN, Doğan (2009). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

ERGİN, Muharrem (1998). Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Basım Yayım Tanıtım. İstanbul.
KARAHAN, Leyla (2010). Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara.

BANGUOĞLU, Tahsin (2000). Türkçenin Gramer. TDK Yayınları, Ankara.

SAUSSURE, F. (2001). Genel Dilbilim Dersleri (Çev.: Berke Vardar), Multilingual Yay. İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 1 1 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. 1 1 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi.
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi.
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama.
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. 1 1 1
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim.
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. 1 1 1
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. 1 1 1
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi.
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi. 1
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi. 1
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi. 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi.
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama.
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi. 3
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim.
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları. 2
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları. 2
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi.
12) Akışkanlar mekaniği, yapısal mekanik, malzeme özellikleri ve enerji sistemleri ile ilgili temel bilgileri tüm mekanik sistemlere uygulayabilme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü 30