SMME211 ENGINEERING THERMODYNAMICSPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar GEMİ MAKİNELERİ İŞLETME MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
GEMİ MAKİNELERİ İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: SMME211
Ders İsmi: ENGINEERING THERMODYNAMICS
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
3 1 3.5 4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Halil ATALAY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. M.Ziya Söğüt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Termodinamiğin temel prensiplerini ve termodinamiğin gerçek güç ve soğutma çevrimlerine ve diğer mühendislik alanlarına nasıl uygulanabileceğini öğretmek.Termodinamik sistemlerin, güç ve soğutma tesislerinin tasarım ve işletiminde öğrencilerin mühendislik analiz becerilerini geliştirmek
Dersin İçeriği: Termodinamiğe giriş ve temel tanımlar, termodinamik sistemler, saf maddenin termodinamik özellikleri, ısı ve iş, birinci ve ikinci kanun, entropi, Carnot çevrimi, ısı motorları, ısı pompaları, gaz çevrimleri: Otto, Diesel, Brayton. Buhar ve kombine çevrimler, soğutma çevrimleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Termodinamiğin temel kavramlarını tanır ve açıklar, Saf maddeyi tanımlar ve termodinamik özelliklerini bulma yöntemlerini bilir, Mükemmel kısma konusu ve sıkıştırılabilirlik faktörü uygular, Termodinamiğin birinci yasasını bilir, Birinci yasayı hareketli sınırlarla kapalı sistemlerde uygulamayı bilir. Isı ve iş kavramlarını tanımlar, Özgül ısı ile iç enerji değişimi arasında ilişki kurar ve iç enerji değişimini hesaplar, Kapalı sistemlerle ilgili sorunları çözer. Birinci yasanın kontrol hacimleri için uygulanmasını bilir. Nozullar, kompresörler, türbinler ve ısı eşanjörleri gibi kararlı akış sistemleriyle ilgili sorunları çözer. Termodinamiğin ikinci yasasını bilir ve çevrimlere uygular. Carnot döngüsünü ve ilkelerini bilir. Isıl verim ve performans katsayısı ile ilgili ifadeleri bilir. Proses değişikliği için termodinamiğin ikinci yasasını uygulayın. Entropiyi tanımlar, entropinin artışını bilir, entropi değişimini hesaplar. İzantropik süreç değişimini bilir ve verimi tanımlar. Entropi denge denklemini uygulayın. Gaz-akışkan güç çevrimlerini bilir ve performanslarını hesaplar. Otto, Diesel, Brayton, Stirling ve Eriksson çevrimleri ile ilgili problemleri çözer. Buhar ve kombine çevrimleri bilir. Gaz halindeki güç çevrimlerinin ısıl veriminin artması için koşulları bilir. Yeniden ısıtma ve yeniden ısıtma döngülerini analiz eder. İdeal ve gerçek buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimlerini analiz eder. Absorpsiyonlu soğutma çevrimlerini bilir. Soğutma ve ısı pompası sistemlerinin çalışma usul ve esaslarını bilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Termodinamiğin temel kavramları Ders sunumu
2) Enerji, Enerji dengesi Verimlilik Ders sunumu
3) Saf madde ve termodinamik özellikler Ders Sunumu
4) Termodinamiğin birinci yasası ve ısı, iş konsepti Ders sunumu
5) Hareketli sınıra sahip kapalı sistemler Ders sunumu
6) Kontrol hacmi için birinvi kanun uygulaması Ders sunumu
7) Kontrol hacimleri ve birinci kanun uygulamaları Ders sunumu
8) Ara sınav
9) Termodinamiğin ikinci yasası ve uygulamaları Ders sunumu
10) Entropi ve entropi prensibi Ders sunumu
11) Gaz çevrimleri Ders sunumu
12) Gaz çevrimleri Ders sunumu
13) Buhar güç çevrimleri Ders sunumu
14) Soğutma çevrimleri Ders sunumu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thermodynamics 7e : An Engineering Approach, Yunus Çengel MICHAEL BOLES, McGraw Hill,
Diğer Kaynaklar: Fundamentals of Engineering Thermodynamics , M.J. Moran, H.N. Shapiro, Wiley, 5th ed., 2004, ISBN: 0471274712.

Fundamentals of Thermodynamics, Claus Borgnakke, Richard E. Sonntag, 2008 Edition: 7
R. Sonntag - G. Van Wylen, Thermodynamics, John Wiley, New York,

Thermodynamic and Transport Properties,Bornakke & Sonntag John Wiley & Sons, 1997

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 40
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 4 56
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü 71