GEMİ MAKİNELERİ İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | SMME411 | ||||||||
Ders İsmi: | MARINE STEAM AND GAS TURBINE PROPULSION | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: |
ME211 - TERMODİNAMİK | SMME211 - ENGINEERING THERMODYNAMICS ME211 - TERMODİNAMİK | SMME211 - ENGINEERING THERMODYNAMICS |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. Seigo HASHIMOTO | ||||||||
Dersi Veren(ler): | Seigo HASHIMOTO | ||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerin şunları anlamasını sağlar: - buhar ve gaz türbini sevk tesisinin düzenlenmesi - buhar ve gaz türbini tahrikinin performans özellikleri - buhar türbini sevk tesisinin çalışma sistemleri - buhar türbini propuslion tesisi makinelerinin işlevleri, tasarım özellikleri, yapıları ve çalışma mekanizması - buhar türbininin sınıflandırılması - ana türbin ve ana kazanın kontrol sistemleri - buharın mekanik işe enerji dönüşümü - buhar davranışı, nozul etkisi ve hız diyagramı - Rankin döngüsü, regerasyon Rankin döngüsü, yeniden ısıtma Rankin döngüsü - ana buhar türbininin ısıl verimi, ısı dengesi ve performansı - gaz türbini tahrik tesisinin düzenlenmesi - bir gaz türbininin işlevleri, çalışma prensipleri, yapıları, çalışma mekanizması - Brayton çevrimi ve gaz türbinin termodinamiği - buhar ve gaz türbini tahrik tesisinin işletilmesi |
Dersin İçeriği: | Buhar ve gaz türbinleri artık bazı belirli gemiler için tahrik makinesi olarak ve jeneratör ve kargo pompaları gibi yardımcı makineler için ana taşıyıcı olarak kullanılmaktadır. Buhar ve gaz türbinlerinin tahrik sistemi, dünya çapında en yaygın olan dizel motor tahrikinden farklı performans özelliklerine ve tasarım özelliklerine sahiptir. Bu derste öncelikle buhar türbini tahrik sistemi tanıtılmakta ve ana kazan ve ana buhar türbini yapı, çalışma prensipleri açısından ele alınmaktadır. performans özellikleri ve termodinamik. Ana türbinin termodinamiği ile ilgili olarak, buhardan rotor dönüşüne enerji dönüşümü ve ısıl verimlerin belirlenmesi ve ısı dengesi tartışılmaktadır. Gaz türbinine gelince, çalışma mekanizması, yapıları ve tasarım özellikleri tanıtılmakta ve gaz türbini çevrimi termodinamik açıdan tartışılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler aşağıda listelendiği gibi bilgi ve anlayış kazanacaklardır. I. buhar ve gaz türbini sevk tesisinin düzenlenmesi II. buhar ve türbin tahrik tesisinin çalışma sistemleri ve performans özellikleri III. ana kazanın fonksiyonları, yapısı ve çalışma mekanizması IV. buhar türbini propüzyon tesisi yapan büyük makine ve ekipmanlar V. buhar türbinlerinin yapı ve tasarım özellikleri VI. buhar türbinlerinin sınıflandırılması ve bir impuls türbininin ve bir reaksiyon türbininin performans özellikleri VII. nozulda buhar davranışı ve buharın enerji dönüşümü VIII. buharın mekanik işe enerji dönüşümü ve hız diyagramı IX. buhar tablosu, T-S diyagramı ve h-S diyagramı X. Buhar türbini sevk tesisinin buhar çevrimi ve Rankin çevriminin uygulanması XI. rejenerasyon döngüsü, yeniden ısıtma döngüsü, yenileme ve yeniden ısıtma döngüsü XII. buhar türbini tesisinin ısıl verimi, türbin verimleri ve ısı dengesi XIII. gaz türbininin çalışma prensipleri, yapısı ve tasarım özellikleri XIV. gaz türbini uygulaması XV. Brayton çevrimi ve gaz türbinin termodinamiği XVI. buhar ve gaz türbini sevk tesisinin işletilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | - Course overview - arrangement of steam and gas turbine propulsion plant - working systems and performance characteristics of steam and turbine propulsion plant | 1st week lecture note |
2) | ana kazanın fonksiyonları, yapısı ve çalışma mekanizması - buhar türbini sevk tesisini inşa eden büyük makine ve ekipman | 2nd week lecture note |
3) | - buhar türbinlerinin yapı ve tasarım özellikleri | 3rd week lecture note |
4) | - buhar türbinlerinin sınıflandırılması ve bir impuls türbininin ve bir reaksiyon türbininin performans özellikleri - nozüldeki buhar davranışı ve buharın enerji dönüşümü | 4th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
5) | - buharın mekanik işe enerji dönüşümü ve hız diyagramı - buhar tablosu, T = S diyagramı ve h-S diyagramı | 5th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
6) | - buhar türbini tahrik tesisinin buhar döngüsü ve Rankine döngüsünün uygulanması | 6th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
7) | - rejenerasyon döngüsü, yeniden ısıtma döngüsü, yenileme ve yeniden ısıtma döngüsü | 7th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
8) | ARA SINAV | 1-7th week lecture notes T-S diagram |
9) | - buhar türbini tesisinin termal verimliliği ve türbin verimlilikleri | 9th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
10) | - buhar türbini tesisinin termal verimliliği ve türbin verimlilikleri | 10th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
11) | - Buhar türbini sevk tesisi ısı dengesi (Tatbikat), | 11th week lecture note Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
12) | - gaz türbininin çalışma prensipleri, yapısı ve tasarım özellikleri - gaz türbini uygulaması | 12th week lecture note |
13) | - Brayton çevrimi ve gaz türbinin termodinamiğ | 13th week lecture note |
14) | - buhar ve gaz türbini tahrik tesisinin işletilmesi | 14th week lecture note |
Ders Notları / Kitaplar: | Lecture notes developed by the instructor are provided. |
Diğer Kaynaklar: | Taylor, D.A. Introduction to Marine Engineering. 2nd ed. London, Butterworth. 1990 (ISBN 07-50-6253-9) Pounder’s Marine Diesel Engines and Gas Turbines (8 edition 2004) Elsevier Ltd. Steam table, T-S diagram, h-S diagram |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Öğrenme Çıktıları | |||||||||||||
1) Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | 1 | ||||||||||||
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | 1 | ||||||||||||
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | 1 | ||||||||||||
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | |||||||||||||
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | 1 | ||||||||||||
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |||||||||||||
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |||||||||||||
8) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | 1 | ||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | 1 | ||||||||||||
10) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | 1 | ||||||||||||
11) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | 1 | ||||||||||||
12) Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | 1 | ||||||||||||
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Oranı | |
1) | Matematik, Fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | |
2) | Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi | |
3) | Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi | |
4) | Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi | |
5) | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi | |
6) | Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama | |
7) | Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi | |
8) | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim | |
9) | Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları | |
10) | Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları | |
11) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi | |
12) | Deniz ulaştırması ve onunla bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi | |
13) | Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi |
Yöntemler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Uygulama | 6 | % 20 |
Ara Sınavlar | 3 | % 40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 3 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 60 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Süre (Saat) | İş Yükü (Saat) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 97 |