STR2425 SATRANÇPiri Reis ÜniversitesiAkademik Programlar MEKATRONİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
MEKATRONİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu: STR2425
Ders İsmi: SATRANÇ
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Uygulama Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. GÜRAY GÜNGÖR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; satrancın temel ilkelerini öğrenmek ve oyun içinde kullanmak, ulusal-uluslararası satranç turnuvalarına katılacak yeterliliğe sahip olmaktır.
Dersin İçeriği: Satrancın Tarihi Gelişimi ve Yararları, FIDE Satranç Kuralları, Satranç Tahtası, Taşları ve Taşların Hareketi, Rok ve Geçerken Taş Alma, Şah Çekmek ve Şah Tehdidini Ortadan Kaldırmak, Mat, Beraberlik ve Pat, Notasyon, Saldırı ve Taş Almak, Savunma Yapmak, Kare Kuralı, Satranç Saati, Açılış Türleri (Kapalı-Açık Açılışlar); Şah-Hint Atak, Şah-Hint Defans

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Satrancın tanımını ve tarihçesini açıklayabilme
2) Satranç oyun kurallarını ve ilkelerini kavrayabilme ve uygulayabilme
3) Satrançta temel becerileri kavrayabilme ve uygulayabilme
4) Satranç alıştırmaları ve taktik bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme
5) Satrançta açılış bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme
6) Satrançta oyun ortası bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme
7) Satrançta oyun sonu bilgisini kavrayabilme ve geliştirebilme
8) Satranç antrenörlük ve öğretim becerilerini geliştirebilme
9) Satrançta uygun öğretim yöntemleri kullanabilme
10) Satrançta problem çözebilme
11) Farklı durumlarda stratejik-taktiksel düşünme yetisini elde etme ve kullanabilme
12) Satranç oyun hamlelerini kurallara uygun olarak kaydedebilme
13) Temel ve ileri düzeyde satranç oynayabilme
14) Ulusal ve uluslararası satranç turnuvalarına katılabilme düzeyindede bilgi sahibi olma
15) Satrancın yararlarının farkına varma ve bunları gelişimi için kullanabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Satrancın tarihi ve satrancın esasları, satranç tahtası üzerinde taşların başlangıç konumu, taşların hareketleri, taşların oynatılması
2) Satranç kuralları, satrançta şah tehdidi, mat tanımı ve konumları
3) Satranç saati, kuraldışı konumlar, oyun bitişi
4) Hamlelerinin kaydedilmesi, berabere biten oyun, notasyon uygulaması
5) Satrançta değerlendirme ilkesi, şah-kale matı, şah-vezir matı
6) Satrançta değerlendirme ilkesi, iki fil matı, at fil matı
7) Piyon oyunu ve piyon oyun sonlarının temel ilkeleri, piyon terfi ve savunması
8) Yıl içi ara sınav
9) Satrançta çeşitli mat temaları, tek hamle, iki hamle ve üç hamlede mat pozisyonları
10) Satrançta Açılış İlkeleri (beyaz), Temel açılışlar – açık/kapalı
11) Satrançta Açılış İlkeleri (siyah), Temel açılışlar – açık/kapalı
12) Satrançta strateji ve taktik, satrançta oyun ortası
13) Satrançta strateji ve taktik, satrançta oyun sonu
14) Ertelenmiş (Ajurne) oyunlar, hızlı satranç, yıldırım, farklı sürelerde satranç maçları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: . DALKIRAN, H.S.: Satranç eğitim metodu, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1995.
2. ÜNKAN, Ü.: Ustalık yolunda ilk adımlar, İnkılap Kitabevi Yayını, 5. baskı, İstanbul, 1992.
3. DALKIRAN, H.S.: Açılış teorisi ansiklopedisi, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1991.
4. SAMARIAN, S.: Satrançta sistematik antrenman, Çeviren: Selim Palavan, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1991.
5. PALAVAN, S., DALKIRAN, S.: Satrançta piyon finalleri, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul, 1991.
6. Milli Eğitim Bakanlığı Tebligler Dergisi, cilt:46, sayı:4140, sf:226, 1983.
7. DALKIRAN, H.S: 1. Uluslar arası Kuşadası “1.Altın Piyon”, İnkılap Kitabevi yayını, İstanbul.
8. KULAÇ, O.: Satranç Başlangıç Düzeyi Satranç Eğitimi, Türkiye Satranç Federasyonu Yayını, Ankara, 2005.
Diğer Kaynaklar: New In Chess, EveryMan Chess Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Program Öğrenme Çıktıları
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 1 1 1
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1 1 1 1 1 1
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Oranı
1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2) Deney tasarlayıp yürütebilme ve sonuçları analiz edip yorumlama becerisi
3) Bir sistemi, ürün bileşenini veya prosesi istenilen gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
4) Çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisi 3
5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 2
6) Mesleki ve etik sorumlulukları kavrama
7) Çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi
8) Yaşam boyu öğrenim gereğini algılamış ve bu beceriyi kazanmış olmaları 3
9) Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olmaları 3
10) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik donanımlarını kullanabilme becerisi 2
11) Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal bağlamda etkisinin kavranması için gereken geniş kapsamlı bir eğitim 1
12) Elektrik ve elektromekanik konuları ile bağlantılı tüm ulaştırma operasyonlarının hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevesinin gerektirdiği bilgileri uygulama becerisi
13) Karar, uygulama ve davranışlarında deniz işletmeciliği ve yönetimine ilişkin verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yöntemler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 6 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Uygulama Sayısı / Yarıyıl Süre (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders 14 2 28
Ödevler 6 4 24
Ara Sınavlar 1 9 9
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü 75